کارشناس چینی: آمریکا برای تعامل با پکن راهبرد ندارد، واشنگتن مردد و متناقض است

به گزارش سلامت و زیبایی، یک استاد دانشگاه چین تاکید نمود، پکن از دونالد ترامپ انتظار دارد، پیش از سخن گفتن و هرگونه موضع گیری جدی باشد و به معانی و تبعات سخنانش بیاندیشد.

کارشناس چینی: آمریکا برای تعامل با پکن راهبرد ندارد، واشنگتن مردد و متناقض است

به گزارش گروه بین الملل سلامت و زیبایی، هرچند تا کنون مقامات آمریکایی از اصطلاح جنگ سرد میان خود و چین استفاده ننموده اند، اما از زمان شیوع ویروس کرونا، پژوهش ها و آنالیز های کارشناسانه در مورد جنگ سرد میان دو کشور بسیار افزایش یافته است.

به نوشته الجزیره، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدام چین را به نقش آفرینی در شیوع این ویروس در سطح دنیا متهم می نماید. جنگ سرد آمریکا با چین با آن چیزی که پیش از این با شوروی سابق داشت، تفاوت دارد. مواجهه آمریکا و شوروی از جنس سیاسی، ایدئولوژیک و نظامی برای افزایش سطح نفوذ در دنیا بود، اما رقابت آمریکا با چین پیچیده تر به نظر می رسد. تعاملات تجاری دو کشور به 700 میلیارد دلار است و بیش از 350 هزار دانشجوی چینی در دانشگاههای آمریکا تحصیل می نمایند. تبادل گردشگران میان دو کشور در سطح وسیعی صورت می گیرد که این موارد احتمال یک رویارویی همه جانبه را میان دو طرف کاهش داده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته، دونالد ترامپ، خواهان نقش آفرینی چین در کنار روسیه برای کاهش رقابت تسلیحاتی شد و کاخ سفید در بیانیه ای گفت که آمریکا به نظارت فعال جهت مقابله با رقابت تسلیحاتی که علاوه بر روسیه، چین نیز باید شامل آن باشد، تأکید دارد و امیدوار است به زودی گفت و گوها بر سر دوری از رقابت تسلیحاتی شروع گردد.

چندی پیش مرکز پژوهش های صلح استکهلم در گزارش سالانه خود از بودجه نظامی کشورها، فاش کرد که چین همچنان به افزایش بودجه نظامی خود ادامه می دهد و پس از آمریکا با 261 میلیارد دلار بودجه نظامی در رتبه دوم قرار گرفته است. بودجه نظامی آمریکا نیز 732 میلیارد دلار برآورد شده بود.

پروفسور یینان های استاد دانشگاه لی های در ایالت پنسیلوانیا و کارشناس امور چین و آمریکا در گفت و گو با شبکه الجزیره، در پاسخ به این سؤال که آیا چین و آمریکا به سمت یک جنگ سرد پیش می فرایند، گفت که روابط واشنگتن و پکن از سال 1979 به این سو بدترین شرایط خود را تجربه می نماید.

او اضافه نمود: بله؛ تاریخ خودش را تکرار نمی نماید، اما روش ها و تحولاتی وجود دارد که ممکن است تکرار گردد. چین و آمریکا به سمت یک جنگ سرد فراگیر به مثابه رخداد میان شوروی سابق یا آمریکا نمی فرایند. در آن موقع دو کشور شوروی و آمریکا در دو جبهه متضاد با ایدئولوژی ها متعارض و بلوک بندی های مختص به خود به سر می بردند و وارد یک رقابت استراتژیک همه جانبه از جمله جنگ مالی شدند.

به گفته وی همزمان رابطه فعلی آمریکا و چین بعضی ویژگی های دوران جنگ سرد را با خود دارد؛ از این رو که طبیعت روابط دو کشور در سطح منطقه ای (جنوب شرق آسیا) رقابتی است و آثار خود را در سطح دنیا در حیطه بهداشت دنیای یا بخش تکنولوژی می گذارد و اگر تیرگی روابط دو کشور ادامه یابد، ممکن است جنگ سرد اقلیمی به سطوح نظامی و استراتژیک نیز کشیده گردد و تمامی دنیا را درگیر خود بکند.

دکتر یینان های در بخش دیگری از گفت و گوی خود به نوع رفتار آمریکا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت که آمریکا باید همانند چین اولویت خود را کوشش برای ایجاد هماهنگی در بخش بیولوژیک و پزشکی بکند تا در همکاری با یکدیگر برای جلوگیری از شیوع کرونا کوشش نمایند.

به گفته وی کوشش های آمریکا برای حمله به چین و متهم کردنش در این زمان نتایج عکس به همراه خواهد داشت و آمریکا به جای این کار باید همکاری و هماهنگی با سازمان بهداشت دنیای و دیگر مؤسسات بین المللی را در پیش بگیرد.

این کارشناس امور چین و آمریکا اضافه نمود: همان طور که می دانیم، چین منبع ویروس کرونا است؛ بنابراین دانشمندان چینی، اطلاعات بیشتری از دیگران در مورد این ویروس دارند و فکر کردن به مجازات چین، مجازات مردم آمریکا و دیگر کشورهای دنیا نیز محسوب می گردد. آمریکا می تواند با صدور بیانیه ای نگرانی عمیق خود را در مورد شیوع کرونا از چین ابراز نموده و پکن را به پنهانکاری متهم کند، به جای اینکه بخواهد این موارد را به دوران پس از شکست ویروس موکول کند؛ اگر آمریکا به جای تمرکز بر نجات جان شهفرایندانش مدام به افزایش اختلافات با چین و اتهام زنی ها بپردازد، پرستیژ بین المللی خود را از دست خواهد داد.

او سپس گفت که دنیا دیگر تک قطبی نیست و در عالم چند قطبی، واشنگتن برای شدت عمل در مقابل چین و سازمان بهداشت دنیای بیش از هر زمان دیگری به شرکای خود احتیاج دارد.

دکتر یینان های در ادامه به استراتژی و نوع رفتار دونالد ترامپ در موضوع چین پرداخت و گفت که ترامپ از زمان به قدرت رسیدنش مدام از چین سخن می گوید اما بیشتر سخنان در تناقض با یکدیگر هستند. به عقیده وی، ترامپ چشم اندازی برای تعامل با چین همچون کلینتون یا اوباما ندارد و روش ترامپ، نشان دهنده انفعال وی در برابر شی جین پینگ رئیس جمهور چین است.

او تأکید کرد که ترامپ در مدت سه سالی که به قدرت رسیده، قادر به تشکیل یا بازچینی یک استراتژی فراگیر که چین جزء اساسی آن باشد، نبوده است. سیاست های ترامپ در قبال چین از هم گسیخته و احیانا متناقض است.

استاد دانشگاه لی های همچنین گفت که ترامپ از تاکتیک هایی برای تعامل با چین بهره می برد اما استراتژی ندارد و از این رو سیر واحد سخنانش در مورد چین را نمی توان پیش بینی کرد و از بیشتر اوقات سخنانش گمراه نماینده است. چه بسا زمانی که ترامپ از چین تعریف می نماید، صرفا دارد با کلمات بازی می نماید یا عصبانیش از چین، زاییده همان لحظه باشد؛ بنابراین تهدیداتش نیز ارزشی ندارند و این موارد یک معضل واقعی در مورد نوع تعامل ترامپ با چین است.

به عقیده وی، چین در وهله اول از ترامپ می خواهد پیش از سخن گفتن و اتخاذ مواضع، موضوع را جدی بگیرد؛ شاید ترامپ در این موضوع احتیاج به یاری و مشاوره داشته باشد.

هوا چون یینگ سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به اتهام زنی آمریکا به چین در مورد شیوع ویروس کرونا، با بیان اینکه چین از ابتدا درباره این بیماری با کشورهای دنیا صادق بوده، گفت مایک پامپئو برای پوشاندن دروغ هایش، دروغ دیگری می گوید و صحبت هایش با هم در تناقض است. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "کارشناس چینی: آمریکا برای تعامل با پکن راهبرد ندارد، واشنگتن مردد و متناقض است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس چینی: آمریکا برای تعامل با پکن راهبرد ندارد، واشنگتن مردد و متناقض است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید