صالح خطاب به آل ثانی: عراق هرگز سکوی تجاوز به همسایگان نخواهد شد

به گزارش سلامت و زیبایی، برهم صالح رئیس جمهوری عراق تاکید نمود عراق هرگز مکانی برای تجاوز به هیچ یک از کشورهای همسایه نخواهد بود.

صالح خطاب به آل ثانی: عراق هرگز سکوی تجاوز به همسایگان نخواهد شد

به گزارش گروه بین الملل سلامت و زیبایی به نقل از شبکه السومریه، بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، برهم صالح امروز چهارشنبه شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر را در کاخ السلام به حضور پذیرفت که طی آن اوضاع کنونی منطقه ای و بین المللی و راه های آرامش برای حفظ امنیت و ثبات منطقه و ضرورت خویشتن داری و ترجیح زبان گفت وگو و دوراندیشی برای کاهش شدت تنش آنالیز شد.

صالح تاکید نمود عراق هرگز مکانی برای تجاوز به هیچ کشور همسایه یا میدانی برای جنگ جدید نخواهد بود.

در این بیانیه آمده است : صالح تاکید نمود که عراق می تواند عاملی برای تفاهم مثبت و نقطه ثبات و صلح میان قدرت های منطقه ای و بین المللی باشد و از یکپارچه شدن کوشش ها برای حل بحرانهای کنونی هم حمایت می نماید تا ملت های منطقه از صلح و رفاه بهره مند شوند. بر اساس این بیانیه، صالح توضیح داد کشور عراق هرگز محلی برای تجاوز به هیچ یک از کشورهای همسایه یا میدانی برای جنگ جدیدی که امکانات ملت ها را از بین ببرد، تبدیل نخواهد شد.

وزیر خارجه قطر هم در این ملاقات گفت شرایط کنونی حساس است، وی بر اهمیت هماهنگی و فعالیت مشترک و همکاری با طرف های منطقه ای و بین المللی با هدف دستیابی به راه چاره های مسالمت آمیز برای حفظ امنیت و ثبات منطقه تاکید نمود.

بر اساس این بیانیه، در ملاقات صلاح و وزیر خارجه قطر راه های تقویت روابط دوجانبه در راستای منافع دو ملت برادر مورد بحث و گفتگو نهاده شد.

وزیر خارجه قطر که امروز وارد بغداد شد در اولین گام به ملاقات محمد علی الحکیم همتای عراقی خود رفت. وزیران خارجه قطر و عراق در این ملاقات بر کوشش مشترک برای کاهش تنش در منطقه تاکید نمودند.

محمد علی الحکیم وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت سفر وزیر خارجه، سفر راهبردی مهمی برای دو کشور به شمار می رود و ما راه های آرام شدن اوضاع منطقه و آزادی کشتیرانی در خلیج(فارس) را آنالیز کردیم.

وی اضافه کرد ما همچنین بر ضرورت احترام همه طرف ها به حاکمیت عراق و مخالفت با تبدیل خاک مان به میدانی برای نزاع تاکید نمودیم.

حکیم خاطر نشان کرد همچنین بر ضرورت آرام شدن تنش میان ایران و ایالات متحده تاکید نمودیم. وی اضافه کرد وزیر خارجه قطر با سران عراق برای آنالیز آخرین تحولات ملاقات خواهد نمود.

وزیر خارجه قطر هم گفت با هدف بحث و گفتگو در مورد تحولات و کاهش تنش در منطقه به بغداد آمده است. وی اضافه کرد منطقه امروز در مرحله بسیار پرتنشی به سر می برد و همه کشورها باید در راستای آرام کردن اوضاع کوشش نمایند.

وی اضافه کرد قطر از عراق و ملت و حاکمیت و یکپارچگی ارضی آن حمایت می نماید. آل ثانی همچنین از تحرکات اخیر عراق و توسعه روابطش با کشورهای عربی و کشورهای همسایه تمجید کرد.

انتقاد یک نماینده مجلس از سفرهای خارجی حلبوسی

خبر دیگر اینکه باسم خشان از نمایندگان مجلس عراق از محمد الحلبوسی رئیس مجلس به خاطر آنچه سفرهای سندبادی وی خواند، انتقاد کرد و گفت کسانی که با حلبوسی در این سفرها همراه می شوند، برای گردش یا تفریح می فرایند. وی اضافه کرد مجلس باید حلبوسی را به خاطر ماهیت سفرها و هدفی که از آن دنبال می نماید، مورد بازخواست قرار دهد.

نماینده مجلس عراق گفت سفرهای سندبادی حلبوسی هزینه های سنگینی را بر دولت تحمیل نموده است و مجلس باید وی را به خاطر مبالغی که خارج از محدوده اختیارات شغلی اش هزینه نموده و هیچ نتایجی از آن محقق نشده، بازخواست کند. وی اضافه کرد هیئت هایی که با حلبوسی سفر می نمایند، هیچ سمت و مسئولیت تعیینی ندارند و سفر آنها با وی تنها برای تفریح و گردش انجام می گردد.

ملاقات سفرای کانادا، روسیه و استرالیا با عبدالمهدی

سفرای کشورهای کانادا، استرالیا و روسیه امروز چهارشنبه با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق ملاقات کردند که طی آن عبدالمهدی از مواضع کشورهای حامی امنیت و ثبات کشورش تمجید کرد.

بر اساس گزارش شبکه السومریه، دفتر عبدالمهدی در بیانیه ای گفت عادل عبدالمهدی نخست وزیر امروز چهارشنبه سفرای کانادا، استرالیا و روسیه در بغداد را به صورت جداگانه به حضور پذیرفت که این ملاقات به درخواست این سفیران انجام شد.

این بیانیه اضافه کرد در این ملاقاتها، روابط دوجانبه و پفراینده های مشترک و بحران منطقه ای و کوشش ها برای آرامش و جلوگیری از تنش و دور نگه داشتن کشورهای منطقه و دنیا از پیامدهای احتمالی بحران و نیز مصوبه اخیر مجلس عراق مبنی بر اخراج نظامیان بیگانه و همکاری علیه تروریسم و ادامه رایزنی و ارتباط درباره اوضاع آنالیز شد.

بر اساس این بیانیه، عبدالمهدی خاطر نشان کرد عراق به مواضع کشورهای دوست که حامی امنیت، ثبات و ادامه همکاری علیه تروریسم هستند و روینمودهای مشترکی درباره آرامش و دور کردن خطرات تنش و نزاعات نظامی از منطقه و تمرکز کوشش ها بر مبارزه با داعش دارند، افتخار می نماید.

این بیانیه آورده است نخست وزیر به کوشش های دولت برای حفظ امنیت کشور و حاکمیت ملی و عدم تبدیل به میدانی برای نزاعات بین المللی اشاره و بر تمایل عراق برای برقراری بهترین روابط و تقویت آن با همه و اینکه عراق نقطه وفاق و صلح در محیط عربی و منطقه ای و بین المللی باشد، تاکید نمود.

مالکی به سفیران آمریکا و فرانسه چه گفت؟

خبر دیگر اینکه نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق عراق در ملاقاتهای جداگانه سفیران آمریکا و فرانسه با وی بر ضرورت دوری از تنش آفرینی و حمایت از عراق تاکید نمود.

دفتر رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه آورده است : نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون امروز در دفتر خود، به طور جداگانه سفیران ایالات متحده و فرانسه را به حضور پذیرفت.

این بیانیه اضافه کرد در این ملاقاتها درباره آخرین تحولات سیاسی و پیامدهای بحرانی که منطقه در نتیجه نزاع آمریکا با ایران شاهد آن است، مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

این بیانیه آورده است : مالکی توضیح داد که عراق برای تقویت روابط خود با تمام کشورهای دنیا بر اساس احترام متقابل و همکاری در زمینه های مختلف کوشش می نماید.

این بیانیه اضافه کرد : رئیس ائتلاف دولت قانون بر ضرورت کوشش برای اجتناب از تنش آفرینی و کوشش برای اینکه همه کشورها به ویژه کشورهای اروپایی به نقش خود در حمایت از عراق و پایین کشیدن فتیله بحران ها و دور نگه داشتن دنیا از نزاعات و جنگ ها عمل نمایند، تاکید نمود.

بر اساس این بیانیه، سفیران کشورهای یاد شده بر اهتمام خود به شرایط عراق و ضرورت آرامش و دور کردن عراق از نزاعات و احترام به حاکمیت و یکپارچگی آن تاکید نمودند.

تکاپوی سیاسی برای احیای ائتلاف الصدر-العامری برای تشکیل دولت و سرانجام اختلافات با المالکی

مطالب سیاسی که به رسانه های عراقی درز نموده، به این نکته اشاره می نماید که میانجی گری هایی از سوی بعضی رهبران سیاسی در کوشش برای احیای ائتلاف سابق میان الصدر و هادی العامری در چارچوب تشکیل دولت آینده صورت می گیرد، این تحرکات همزمان با آشتی اجرا شده که هدف از آن ترمیم رابطه جریان صدر با رقبایش تحت شعار مقاومت است.

با این وجود، ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر تاکید می نماید که نخست وزیر آینده باید مستقل باشد، این در حالی است که ائتلاف البناء که فراکسیون الفتح بزرگترین گروه آن است، تاکید نموده است که معرفی نخست وزیر آینده حق این گروه به عنوان فراکسیون بزرگتر است.

این در حالی است که آنچه تنسیقیات الحراک الاحتجاجی در شهر الناصریه خوانده می گردد، از مهلت یک هفته ای خود به گروه های سیاسی برای نهایی کردن موضوع انتخاب نخست وزیر بر اساس شروط معترضان خبر داده و درباره تشدید اقدامات خود در صورتی که در مدت زمانی معین شده از سوی آنها نخست وزیر تعیین نگردد، هشدار داده اند.

سایت ایندیپندنت عربی به نقل از باسل حسین پژوهشگر مسائل عراق احتمال داده است که سرلشکر عبدالغنی الاسدی به عنوان نامزد نخست وزیری آینده یا یکی از قضات برای این سمت معرفی گردد، بر اساس اینکه، چنین گزینه ای ممکن است با مقبولیت همراه گردد. باسل بعید دانست که درباره قاضی رحیم العکیلی برای تصدی نخست وزیری توافق به دست آید.

تاکید حکیم بر اهمیت تشکیل دولت جدید

خبر دیگر از صحنه سیاسی عراق اینکه سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی امروز چهارشنبه خواستار تشکیل دولت مستقلی به دور از هرگونه بحث و جدل و کشمکش شد.

وی توضیح داد ضرورت دارد که این دولت مصداق نقشه راهی باشد که مرجعیت عالی دینی برای سرانجام بحران کنونی ترسیم نموده است.

بر اساس بیانیه دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق، اظهارات حکیم در جریان ملاقات سفیر اسپانیا در بغدادبا وی بیان شد. این بیانیه اضافه کرد حکیم گفت آرام شدن اوضاع منطقه و توقف گفتمان تنش زا و تحولات صحنه سیاسی عراق و اطراف آن و تاثیر آن بر امنیت منطقه ای و دنیای در راس پفراینده هایی بود که با سفیر اسپانیا آنالیز نموده است.

وی اضافه کرد ما بر اهمیت گفت وگو و دور کردن شبح تنش و اهمیت احترام به حاکمیت عراق تاکید نمودیم. حکیم گفت ما خواستار دولت مستقلی بدون بحث و جدل هستیم که مصداق نقشه راه ترسیم شده از سوی مرجعیت دینی برای سرانجام بحران کنونی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "صالح خطاب به آل ثانی: عراق هرگز سکوی تجاوز به همسایگان نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صالح خطاب به آل ثانی: عراق هرگز سکوی تجاوز به همسایگان نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید