مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

به گزارش سلامت و زیبایی، مجله مهر - امیر محب ملکی: سرانجام روز پنجشنبه 10 دیماه 1394، شروع رسمی 2016 میلادی بود؛ سالی که مهمترین اتفاقات ورزشی در آن رخ می دهد. رقابتهایی که جذابیت ها و خاطرات تلخ و شیرینی را برای میلیون ها نفر رقم می زند و آنها را یا در استادیوم ها و یا پای صفحات نمایش میخکوب می نماید.

مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016

در این بین ورزش دوستان ایرانی از همین ابتدای سال جدید میلادی، در آرزوی تحقق رویاهای خود هستند؛ آرزوهایی که با سرانجام حسرت رسیدن تیم فوتبال امید به المپیک شروع می گردد و با طلسم شکنی تیم های بسکتبال، والیبال و هندبال در رسیدن به این تورنمنت ورزشی بزرگ ادامه یافته خواهد یافت.

همچنین پیروزیت ورزشکاران در المپیک ریو، رسیدن فوتبالیست ها به جام ملت های 2019 آسیا و شروع پیروز در راه کسب سهمیه جام دنیای 2018 روسیه از دیگر مهم ورزشی در سال 2016 است که در زیر بصورت مختصر به آنها می پردازیم:

طلسم شکنی در نخستین رقابت سال 2016

شکسته شدن طلسم ناکامی در رسیدن به المپیک برای تیم های فوتبال، والیبال و هندبال و صعود بسکتبال برای دومین دوره متوالی به المپیک، آرزوی تمام ورزش دوستان و یا حتی مردم ایران است؛ دیدارهایی که از ماه جاری با رقابت تیم فوتبال امید شروع می گردد.

فوتبال کشورمان بعد از صعود و تحریم المپیک 1980، دیگر فرصت رسیدن به این رقابتها را بدست نیاورد تا المپیک 1976 آخرین لقب بگیرد که ایرانی ها طعم حضور در مستعطیل سبز این تورنمنت مهم را تجربه نموده اند. در این شرایط تیم امید برای شکستن طلسم 40 ساله باید جزو 3 تیم برتر مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا قرار بگیرند؛ دیدارهایی که طی روزهای 12 تا 30 ژانویه (22 دی ماه تا 10 بهمن ماه) در قطر برگزار و نخستین مسابقه مهم در سال جدید میلادی محسوب می گردد.

شاگردان محمد خاکپور در غیاب ستارگانی از جمله سردار آزمون و علیرضا دنیابخش، در مرحله گروهی به مصاف قطر میزبان جام، سوریه و چین می روند و در صورت پیروزیت در این مرحله به جمع 8 تیم برتر مسابقات راه پیدا می نمایند. مرحله یک چهارم نهایی بصورت تک حذفی برگزار می گردد و در نهایت تیم پیروز به نیمه نهایی می رسد. تیم ها برنده نیمه نهایی، ضمن رسیدن به فینال، المپیکی می شوند و تنها برنده دیدار رده بندی، جواز حضور در برزیل را بدست خواهد آورد.

حسرت المپیکی شدن یا صعود دوباره

اما در والیبال که از المپیک 1964 توکیو، وارد عرصه این رقابتها شد، ایران تا به امروز حسرت حضور در این مسابقات را بردل داشته است. والیبالیست های کشورمان در نخستین رقابت مقدماتی المپیک ریو با راهنمایی اسلوبودان کواچ در جام دنیای ناکام ماندند اما امیدوارند با راهنمایی رائول لوزانو در رقابتهایی که از 14 می تا 5 ژوئن (24 اردیبهشت تا 15 خردادماه) در ژاپن برگزار می گردد، در بین 3 تیم برتر جام نهاده شده و یا بهترین تیم آسیایی شوند، تا به المپیک برسند. شاید رقابت با تیم های استرالیا، ژاپن و کره جنوبی برای بهترین تیم آسیا شدن راحت تر از قرار دریافت در بین 3 تیم برتر این تورنمنت 8 تیمی باشد.

دیگر ورزش گروهی ایران که حسرت حضور در المپیک را دارد، هندبال است؛ تیمی که در مسابقات قهرمانی هندبال آسیا عملکرد درخشانی داشت اما با شکست برابر تیم چند ملیتی قطر نتوانست قهرمان قاره کهن شده و تنها سهمیه صعود مستقیم به این تورنمنت معتبر را بدست آورد.حالا هندبالیست ها باید در تورنمنتی که 7 تا 10 آوریل (17 تا 20 اردیبهشت ماه) انجام می گردد، به مصاف رقیبان خود رفته تا شانس خود جهت صعود به المپیک برای نخستین مرتبه را امتحان نمایند. در این رقابتهای انتخابی که در قالب 3 گروه چهار تیمی و با حضور تیم های نایب قهرمان و سوم قاره های مختلف برگزار می گردد، دو تیم برتر هر گروه جواز حضور در المپیک را کسب می نماید.

بسکتبالیست ها نیز مانند والیبال و هندبال در نخستین مسابقه انتخابی که همان رقابتهای قهرمانی آسیا بود و تنها تیم قهرمان به المپیک می رسید، ناکام ماندند تا برای سومین صعود به المپیک و دومین دوره متوالی حضور در این مسابقات، چشم به مسابقاتی بدوزند که از روز 5 تا 11 جولای (15 الی 21 تیرماه) انجام می گردد. این رقابتها با حضور 18 تیم از قاره های مختلف، در قالب 3 گروه 6 تیمی و به میزبانی سه کشور (هنوز معین نشده) برگزار می گردد که تیم برتر هر گروه به المپیک می رسد.

لیگ قهرمانان آسیا، حساس تر از ادوار گذشته

سهمیه 1+3 ایران در لیگ قهرمانان آسیا باعث شده که تیم نفت تهران بازهم رقابتها را با حضور در مرحله پلی آف شروع کند. این تیم تهرانی روز (20 بهمن ماه) در استادیوم آزادی میزبان تیم الجیش قطر است که این روزها شرایط بسیار خوبی در لیگ این کشور عربی دارد. البته پیروزی نفت برابر الجیش از یک سو باعث صعود این تیم به مرحله گروهی می گردد و از سوی دیگر با حفظ 4 سهمیه ایران در مرحله گروهی، یاری شایانی به حفظ و یا ارتقای سهمیه های ایران در دوره های بعدی این جام دارد اما حذف نفت، شاید باعث کاهش سهمیه های کشورمان در این رقابت مهمی باشگاهی در آسیا گردد.

در مرحله گروهی و در غیاب سرخابی های پایتخت، تیم های سپاهان اصفهان قهرمان و تراکتورسازی تبریز نایب قهرمان لیگ چهاردهم و ذوب آهن اصفهان در مرحله گروهی که از بیست و سوم فوریه (4 اسفندماه) شروع می گردد، به مصاف حریفان خود در غرب آسیا می روند، رقابتهایی که از یک سو برای اعتبار این تیم ها و از سوی دیگر برای حفظ یا افزایش سهمیه های ایران اهمیت بسیاری دارد.

سپاهان اصفهان در گروه A با تیم های النصر امارات، لوکوموتیو ازبکستان، برنده دیدار الاتحاد عربستان - الوحدات اردن روبرو می گردد، تیم ذوب آهن اصفهان در گروه B با تیم های النصر عربستان، لخویا قطر، برنده و برنده دیدار بنیادکار ازبکستان - الشباب امارات به رقابت می پردازد و تراکتورسازی تبریز در گروه C باید برابر تیم های پاختاکور ازبکستان، الهلال عربستان و برنده دیدار الجزیره امارات - السد قطر قرار بگیرد. البته تیم نفت در صورت صعود به مرحله گروهی، در گروه D با تیم های العین امارات، نسف ازبکستان و الاهلی عربستان روبرو خواهد شد.

لیگ دنیای والیبال با شکل جدید

با توجه به اینکه در سال 2016 بازی های المپیک برگزار می گردد، فدراسیون دنیای والیبال برای لیگ دنیای این سال فرمول جدیدی طراحی کرد که تیم های شرکت نماینده در لیگ دنیای فرصت لازم برای استراحت و آماده سازی خود برای حضور در المپیک را داشته باشند. بر این اساس رقابتهای سال جاری در یک دوره یک ماهه و طی روزهای 17 ژوئن تا 17 جولای (28 خرداد تا 27 تیرماه) با فرمول و قالب جدید البته تنها در مرحله مقدماتی برگزار گردد.

فرمول جدید لیگ دنیای مختص سال المپیک در نظر گرفته شده اما سال هاست در رقابتهای جایزه بزرگ دنیا (گراندپری) در حال اجرا است و آزمون و خطاهای خود را نیز به سرانجام برده است. بر اساس قالب جدید لیگ دنیای، 36 تیم شرکت نماینده در 3 سطح 12 تیمی به مصاف همدیگر می روند که در سطح یک ایران با تیم های فرانسه، ایتالیا، استرالیا، روسیه، آمریکا، برزیل، آرژانتین، صربستان، بلغارستان، بلژیک و لهستان به رقابت می پردازد. پس از سرانجام مرحله گروهی، تیم میزبان مرحله نهایی، همراه با 5 تیم برتر جدول مقدماتی برگزارنماینده مرحله سرانجامی مسابقات هستند.

تیم های والیبال هلند، پرتغال، ترکیه، اسلواکی، ژاپن، کره جنوبی، فنلاند، کوبا، کانادا، چین، مصر و جمهوری چک در سطح 2 و تیم های تونس، ونزوئلا، اسلوونی، قطر، آلمان، مکزیک، اسپانیا، مونته نگرو، پورتوریکو، چین تایپه، قزاقستان و یونان در سطح 3 این رقابتها، برابر همدیگر صف آرایی می نمایند.

جام ملت های اروپا ؛ تورنمنتی در رقابت با جام دنیای

پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت های اروپا در سال 2016 از 10 ژوئن تا 10 جولای (21 خردادماه تا 20 تیرماه) به میزبانی فرانسه برگزار می گردد، مسابقاتی که برای نخستین مرتبه با حضور 24 تیم و در غیاب تیم مطرح هلند انجام خواهد شد.

فرانسه در تاریخ 28 مه 2010 در رقابت با ایتالیا و ترکیه برای کسب میزبانی یورو پیروز شد . شهرهای بوردو، لان، لیل، لیون، مارسی، نیس، پاریس، سنت دنیز، سن اتین و تولوز را برای برگزاری این رقابتها معرفی نموده است. این سومین میزبانی یورو توسط فرانسه است زیرا این کشور در سال های 1960 و 1984 میزبان این مسابقات بوده و در سال های 1984 و 2000 قهرمانی را بالای سر برده است.

در این مسابقات که از نظر اهمیت با جام دنیای در رقابت است، اسپانیا به عنوان مدافع قهرمانی و تیمی که دوبار به طور متوالی جام را بالای سر خود برد، به میدان می آید؛ آنهم در غیاب تیم مطرحی همچون هلند. همچنین قهرمان این جام، در مسابقات جام کنفدراسیون ها 2017 - روسیه شرکت خواهد نمود.

المپیک و دومین میزبانی بزرگ برزیل

سی و یکمین دوره رقابتهای المپیک از 30 ژوئیه تا 15 اوت سال 2016 (15 تا 25 مردادماه) به میزبانی شهر ریو دوژانیروی برزیل برگزار می گردد؛ کشوری که دو سال پیش میزبان مهمترین تورنمنت فوتبالی دنیا یعنی جام دنیای فوتبال بود.

شهر ریو دوژانیرو در تاریخ 2 اکتبر سال 2009 و توسط کمیته بین المللی المپیک، به عنوان میزبان این بازی ها انتخاب شد که قرار است ورزشکاران در 28 رشته ورزشی برابر هم صف آرایی نمایند. رشته های راگبی 7 نفره و گلف برای اولین بار به برنامه این مسابقات اضافه شده اند.

ورزش ایران در دوره گذشته المپیک (2012 - لندن) توسط حمید سوریان، قاسم رضایی و امید نوروزی (کشتی فرنگی) و بهداد سلیمی (وزنه برداری) به 4 مدال طلا، سجاد انوشیروانی و نواب نصیرشلال (وزنه برداری)، احسان حدادی (پرتاب دیسک)، صادق گودرزی (کشتی آزاد) و محمد باقری معتمد (تکواندو) به 5 مدال نقره و احسان لشگری و کمیل قاسمی (کشتی آزاد) و کیانوش رستمی (وزنه برداری) به 3 مدال برنز دست یافت و در مجموع در رده هفدهم جدول رده بندی این رقابتها نهاده شد.

مسابقات انتخابی جام دنیای؛ رسیدن به آسیا مقدمه ای برای دنیای شدن

تیم ملی فوتبال ایران صدرنشین گروه D مسابقات انتخابی جام دنیای 2018 - روسیه و جام ملت های 2019 - امارات در روزهای 24 مارس (چهارم فرودین ماه) با هند و 28 مارس (هشتم فروردین ماه) با عمان در استادیوم آزادی روبرو می گردد که با کسب 4 امتیاز در این دیدارهای خانگی، ضمن صعود به جام ملت های آسیا، به مرحله سوم انتخابی جام دنیای راه پیدا می نماید.

در این مرحله 12 تیم برتر آسیا در قالب 2 گروه 6 تیمی به مصاف همدیگر می روند که بعضی از این دیدارها در سال 2016 انجام می گردد. در نهایت 2 تیم برتر هرگروه مستقیم به جام دنیای روسیه صعود می نمایند و دو تیم سوم این گروه ها در دو بازی رفت و برگشت برابر هم صف آرایی می نمایند که برنده این بازی در رقابت پلی آف با تیمی از قاره دیگر، شانس خود را برای رسیدن به جام دنیای امتحان می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین اتفاقات ورزشی سال 2016"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید