تبدیل معدل به جی پی ای ، GPA چیست؟

به گزارش سلامت و زیبایی، جی پی ای یا GPA چیست؟ تبدیل معدل به جی پی ای به چه منظوری انجام می گردد؟ برای تبدیل معدل به GPA می توانید از محاسبه گر آنلاین بهره ببرید یا خودتان این کار را انجام دهید. دقت داشته باشید که سیستم GPA ممکن است در کشورهای مختلف با هم تفاوت داشته باشد. در این پُست، آموزش تبدیل معدل به gpa را دریافت میکنید.

تبدیل معدل به جی پی ای ، GPA چیست؟

برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های خارجی باید الزاماتی را برآورده کنید. از جمله این الزامات می توان به مهارت در زبان، نمره معدل، سوابق پژوهشی و... اشاره داشت. نمره معدل که در سیستم های آموزشی بین المللی مانند آمریکا و کانادا با اسم جی پی ای شناخته می گردد یکی از مهم ترین الزامات جهت اخذ پذیرش تحصیلی است.

در ادامه، درباره نحوه تبدیل معدل سیستم آموزشی ایران به GPA صحبت خواهیم کرد.

GPA چیست

جی پی ای GPA مخفف عبارت Grade Point Average است که به اسم یک سیستم نمره دهی معتبر جهت معین سطح مهارت دانشجویان شناخته می گردد. بازه نمرات جی پی ای بین 0 تا 4 بوده و معادل نمره معدل در سیستم آموزشی ایران است. با توجه به اینکه سیستم آموزشی ایران بر مبنای GPA بنا نشده است، باید نمره معدل خود را به واحد جی پی ای معادل سازی کنید.

تمام افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج کشور را دارند، باید حداقل نمره جی پی ای معین شده به وسیله دانشگاه مقصد را داشته باشند. بنابراین، ضروری است که قبل از ارسال درخواست پذیرش به دانشگاه مورد نظرتان ابتدا نمره معدل خود را به جی پی ای تبدیل کنید تا مطمئن شوید که از حداقل نمره ممکن برای اخذ پذیرش برخوردار هستید.

نحوه تبدیل معدل به جی پی ای

می دانیم که بازه نمره دهی در سیستم آموزشی ایران بین 0 تا 20 است. برای تبدیل معدل به GPA باید ابتدا معین کنید که جی پی ای را برای کدام کشور می خواهید. سپس بر اساس روش استانداردی که در ادامه شرح داده شده، نمره معدل خود را معادل سازی کنید.

تبدیل معدل به gpa آمریکا

تبدیل معدل به gpa آمریکا به صورت مستقیم امکان پذیر نیست. برای انجام این کار باید ابتدا نمرات دروس مختلف خود را بر اساس سیستم GPA آمریکا معادل سازی کنید:

A: 16 تا 20 معادل نمره 4 جی پی ای آمریکا

B: 14 تا 15.99 معادل نمره 3 جی پی ای آمریکا

C: 12 تا 13.99 معادل نمره 2 جی پی ای آمریکا

D: 10 تا 11.99 معادل نمره 1 جی پی ای آمریکا

F: پایین تر از 10 معادل نمره صفر

بعد از تبدیل نمرات خود به سیستم آمریکایی، باید نمره هر درس را در ضریب آن درس ضرب کنید. سپس تمام اعداد به دست آمده را جمع بزنید و بر مجموع ضرایب دروس تقسیم کنید. عدد به دست آمده همان نمره GPA شما در سیستم آموزشی آمریکاست.

برای درک بهتر موضوع، نحوه تبدیل معدل به gpa امریکا را با یک مثال شرح می دهیم.

مثال) شخصی را در نظر بگیرید که در 4 درس مختلف نمرات زیر را گرفته است:

  • درس اول: 18 (2 واحدی)
  • درس دوم: 15 (3 واحدی)
  • درس سوم: 13 (4 واحدی)
  • درس چهارم: 11 (3 واحدی)

درس اول معادل نمره 4، درس دوم معادل نمره 3، درس سوم معادل نمره 2 و درس چهارم معادل نمره 1

مجموع ضرایب تمام درس ها: 12

GPA= (4*2+3*3+2* 4+1*3) /12= 2.33

با این حساب اگر در تمامی درس ها حداقل نمره 16 را گرفته باشید، نمره جی پی ای شما 4 خواهد بود. در بیشتر دانشگاه های معتبر، حداقل نمره GPA برای اخذ پذیرش نمره 3 است. در تبدیل معدل به GPA امریکا برای تحصیل در آمریکا به این نکته دقت داشته باشید که اگر در یک درس مردود شده باشید و بعدا آن را پاس نموده باشید، باید نمره قبولی خود را مبنا قرار دهید.

تبدیل معدل به gpa کانادا

تبدیل معدل به gpa کانادا در ایالات و استان های مختلف آن فرق دارد. بنابراین برای تبدیل معدل به GPA کانادا ابتدا باید استانی که دانشگاه مورد نظرتان در آن قرار گرفته است را معین کنید. به اسم مثال در دانشگاه کلگری که در استان آلبرتا قرار گرفته نمره A+ معادل نمره 4 در سیستم جی پی ای است در حالی که در بسیاری دیگر از دانشگاه های کانادا این نمره معادل نمره 4.33 است. حتی بعضی دانشگاه ها هم از مقیاس 0 تا 9 استفاده می نمایند.

در استان بریتیش کلمبیا از سیستم حروف و درصد برای نمره دهی استفاده می گردد که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

A+: 86 تا 100 درصد

B: 73 تا 85 درصد

C+: 67 تا 72 درصد

C: 60 تا 66 درصد

C-: 50 تا 59 درصد

F: 0 تا 49 درصد

سیستم نمره دهی استان منیتوبا هم بر اساس GPA و به شکل زیر است:

A+: 4.5

A: 4

B+: 3.5

B: 3

C+: 2.5

C: 2

D: 1

F: صفر

در استان کبک مقیاس نمره دهی بین 0 تا 4.33 است که در ادامه آن را مشاهده می کنید:

A+: 4.33

A: 4

A-: 3.66

B+: 3.33

B: 3

B-: 2.66

C+: 2.33

C: 2

C-: 1.66

D+: 1.33

D: 1

E: صفر

استان های دیگر کانادا هم از همین سیستم ها برای نمره دهی استفاده می نمایند، با این تفاوت که مقیاس نمره های آنها با یکدیگر فرق دارد. ضمن اینکه ممکن است بعضی دانشگاه ها از سیستم نمره دهی استان خود پیروی ننمایند و روش خاص خود را داشته باشند. بنابراین قبل از تبدیل معدل به gpa کانادا باید دانشگاه مورد نظرتان را معین کنید.

تبدیل معدل به gpa آنلاین

اگر خودتان قصد محاسبه نمره جی پی ای داشته باشید، می توانید از روش گفته شده این کار را انجام دهید. اما اگر نمی خواهید درگیر این محاسبات شوید، راه آسان تری هم وجود دارد. در این روش می توانید تبدیل معدل به GPA را به صورت آنلاین و به وسیله سایت هایی که در زمینه پذیرش تحصیلی فعالیت می نمایند، انجام دهید. در این روش، فقط کافیست که نمرات کسب شده خود را در دروس مختلف وارد نموده و نمره GPA خود را مشاهده کنید.

تبدیل معدل به gpa به صورت آنلاین در سایت های مختلف امکان پذیر است. بعلاوه می توانید نرم افزار محاسبه GPA را هم دانلود کنید.

با توجه به اینکه شرط معدل یکی از مهم ترین الزامات دانشگاه های خارجی برای دادن پذیرش تحصیلی به دانشجویان است، باید قبل از انتخاب نهایی دانشگاه و اپلای کردن حتما در خصوص حداقل نمره مورد احتیاج GPA اطلاعات به دست آورید. سپس باید تبدیل معدل به GPA را بر اساس سیستم نمره دهی دانشگاه مربوطه انجام دهید.

برای اطلاع از حداقل GPA مورد احتیاج جهت اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظرتان می توانید از وب سایت و مشاوران آموزشی لتسگو یونی یاری بگیرید.

منبع: لتس گو یونی

به "تبدیل معدل به جی پی ای ، GPA چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبدیل معدل به جی پی ای ، GPA چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید