اینترنت خانگی در کوبا آزاد شد

به گزارش سلامت و زیبایی، شهروندان کوبایی برای نخستین بار و پس از محدودیت های فراوان در دسترسی به اینترنت، از این پس می توانند از خانه های خود و به وسیله تلفن همراه به شبکه وای فای (3 (G متصل شده و حضور فعال خود را در شبکه جهانی اینترنت ثبت نمایند. در حال حاضر هزینه هر ساعت استفاده از اینترنت 1 دلار پیش بینی شده است، نرخی که با درنظر دریافت متوسط درآمد ماهانه 50 دلاری شهروندان رقم بسیار بالایی است.

اینترنت خانگی در کوبا آزاد شد

کوبا و جان دریافت اینترنت

اوایل هفته جاری شبکه های وای فای اینترنت از طریق مودم شرکت های بخش خصوصی که به سیگنال سرورهای اتکسا تنها شرکت دولتی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کوبا متصل است به خانه های مردم این کشور راه یافت. حال مردم کوبا امکان دسترسی به وب در خانه های خود را پیدا نموده و دیگر لازم نیست برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت و استفاده از نسل سوم اینترنت G3 به فضاهای عمومی بروند.

ارنستو رودریگرز هرناندز، معاون وزیر ارتباطات کوبا دموکراتیزه شدن فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را در راستای دفاع از انقلاب کشور توصیف نموده و تأکید کرد: مردم کوبا در تمامی زمینه ها مدافع انقلاب بوده و به همین دلیل نیز ایمان داریم که در فضای مجازی نیز این رویکرد را ادامه خواهند داد.

به اعتقاد هرناندز اینترنت نباید در وارونه جلوه دادن حقایق استفاده گردد؛ چرا که این فناوری می تواند همانند ابزاری مهم در حفظ صندلی واقعی این کشور در عرصه جهانی یاری کند.

ورود اینترنت به خانه های شهروندان کوبایی را به نوعی باید به وعده های دولت برای تحقق طرح آزمایشی گسترش خدمات اینترنت به شهروندان نام برد، چرا که حدود 7 ماه پیش دولت کمونیستی کوبا با ارائه خدمات اینترنت موبایل برای شماری از کاربران موافقت نموده و اجرای آزمایشی آن را کلید زد. همزمان وزارت ارتباطات کوبا نیز وعده داد تا خاتمه سال 2018 دسترسی اینترنت همراه برای 5 میلیون کاربر تلفن همراه در این کشور را فراهم خواهد نمود. شرکت مخابرات دولتی نیز برای نخستین بار در تاریخ این کشور، اینترنت G3 را راه اندازی نموده و بیان کرد که استفاده از این فناوری تا خاتمه امسال میلادی برای همه کاربران آزاد خواهد بود.

سلامت و زیبایی و روزنامه نگاران از جمله نخستین گروهی بودند که به این خدمات دسترسی پیدا کردند. این اقدام از نگاه سلامت و زیبایی بسیار قابل توجه و ویژه بود؛ چرا که آنها از این پس بدون هیچ مشکل و سختی ای می توانستند به جدیدترین اطلاعات و اخبار روز در هر نقطه ای دسترسی پیدا نموده و اطلاعات و اخبار خود را به روز نمایند.

با شروع طرح ارائه خدمات اینترنت موبایل در کوبا، مقامات مخابراتی این کشور، قیمت بسته های جدید اینترنتی با 600 مگابایت را 7 پزو (7 دلار) و برای 4 گیگابایت، 30 پزو (30 دلار) بیان کردند. این در حالی است که به گفته مؤسسه تجارت اقتصاد میزان درآمد ماهیانه متوسط یک فرد کوبایی در سال گذشته میلادی معادل 50 دلار بود. این بدان معناست که در این کشور تنها برای 6 گیگابایت اینترنت باید حقوق یک ماه یک فرد با درآمد متوسط پرداخت گردد؛ این مبلغ بسیار گران بوده و عملاً عده کثیری از مردم این کشور قادر به استفاده از اینترنت فعلی نخواهند بود.

اینترنت آزاد اما گران

اگرچه امروزه اتصال تلفن همراه به اینترنت امری پیش پا افتاده تلقی می گردد اما واقعیت این است که مردم کشوری نسبتاً وسیع در قلب امریکا برای اولین بار با گوشی های خود در خانه به اینترنت متصل شده و از آن استفاده می نمایند. این اقدام در حالی صورت می گیرد که اینترنت تا سال های گذشته در این کشور با محدودیت های بسیاری روبه رو بوده است؛ به گونه ای که مردم عادی حق دسترسی به اینترنت را نداشته و شبکه های تلفن همراه نیز فاقد دیتا بود. حتی در هتل هایی که توریست های خارجی در آن اقامت داشتند، اینترنت با سرعتی کم و با قیمتی بسیارگران در دسترس بود.

اما پس از بهبود روابط واشنگتن-هاوانا در دوران باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین امریکا، نگاه متعصبانه به اینترنت تغییر نموده و در نتیجه دولت صدها، هات اسپات اینترنت را در مکان های عمومی در دسترس مردم قرار داد. بدین ترتیب، مردم کوبا برای اتصال به اینترنت ناچار شدند به مکان های عمومی و پیاده روها رفته و با ورود اطلاعات کارت اینترنتی وارد فضای مجازی شوند.

لازم به ذکر است، در ماه های اخیر حدود 400 هات اسپات وای فای در نقاط مختلف شهرها راه اندازی شده و بر تعداد کابین های اینترنتی نصب شده در خیابان ها افزوده شده است اما کیفیت و سرعت بسیار پایین اینترنت در این کشور اعتراض بسیاری از کاربران را درآورده است به صورتی که در هفته های گذشته معترضان به نرخ بالا و هزینه های سنگین استفاده از اینترنت در کوبا هشتگی را با مضمون نرخ اینترنت را پایین بیاورید در شبکه های اجتماعی داغ نموده و خواهان ارزان شدن خدمات اینترنتی شدند.

اما مشکل تنها به اینجا ختم نمی گردد، چرا که در کوبا اینترنت G3 در حالی برای اولین بار به صورت عمومی عرضه می گردد که اینترنت G4 به صورت فراگیر در بسیاری از نقاط جهان عرضه شده و کشورهای زیادی نیز به سمت نسل پنجم و اینترنت 5G حرکت می نمایند. از طرفی به دلیل وجود شبکه دوتایی در ساختار اینترنت این کشور، کوبایی ها قابلیت دسترسی به اینترنت بسیار کند را تجربه نموده و دولت نیز از این راه شهروندانش را کنترل می نماید. هر چند که دولت کوبا بارها علت اصلی ضعف ساختار ارتباطات و سرعت بسیار پایین اینترنت را تحریم های طولانی مدت این کشور از طریق امریکا دانسته است.

اما از سویی دیگر بسیاری از محققان اروپایی منشأ ضعف زیرساخت های اینترنتی کوبا را ترس از گسترش خرابکاری های اینترنتی یا نفوذ کشورهایی همانند واشنگتن به این کشور از طریق فضای مجازی و اینترنت معرفی می نمایند. به گونه ای که دولت کمونیستی کوبا سعی می نماید افزایش سرعت اینترنت را لاک پشتی به پیش برده و با نظارت دائمی بر فضای مجازی کنترل بیشتری بر شهروندان داشته باشد.

گوگل، غول نجات بخش کوبا

اما بهتر است بدانیم که غول فناوری گوگل نقش پررنگی در گسترش اینترنت عمومی رایگان در کوبا داشته است، چرا که به محض آزادسازی اینترنت، این غول فناوری نسبت به استقرار سامانه های جدید وای فای در این کشور اعلام آمادگی نموده است. طی چند سال گذشته نیز گوگل تعدادی از محصولات خود از جمله کروم، گوگل آنالیتیکس و پلی استور را در کوبا عرضه نموده و همچنین یک مرکز فناوری پیشرفته در استودیو یکی از هنرمندان مشهور کوبایی راه اندازی نموده تا اینترنتی رایگان با سرعت 70 برابر بیشتر از سایر مکان های عمومی در کوبا ارائه کند. اخیراً گوگل تفاهمنامه ای را با دولت کوبا به امضا رسانده است که بر اساس آن امکان دسترسی به اینترنت رایگان و باکیفیت در بسیاری از نقاط کوبا فراهم می گردد. علاوه بر این، سرعت دسترسی به محتوای میزبانی شده روی سرورهای دو طرف نیز افزایش می یابد. گفته می گردد این تبادل ترافیکی تا حد بسیار زیادی به نفع این غول فناوری امریکایی است؛ چرا که شهروندان کوبایی در اندک زمانی به استفاده از خدمات این شرکت روی آورده و در طولانی مدت زمینه برای نفوذ گسترده تر گوگل در کوبا فراهم می گردد.

منبع: ایران آنلاین

به "اینترنت خانگی در کوبا آزاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اینترنت خانگی در کوبا آزاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید