اگر می خواهید بیشتر عمر کنید روزی 1000 گام بیشتر راه بروید

به گزارش سلامت و زیبایی، پژوهش های نوین پی برده اند اگر روزانه تحرک بالایی داشته باشید و بیشتر گام بردارید، می توانید به آسانی سال های بسیاری را در سلامتی کامل به سر ببرید. این پژوهش ها نشان داده اند کسانی که هر روز زمان بیشتری را برای گام برداشتن در نظر می گیرند، به طور چشمگیری خطر مرگ را کاهش می دهند و روزگار سالم تری را نسبت به کسانی که فعالیت کمتری دارند، می گذرانند.

اگر می خواهید بیشتر عمر کنید روزی 1000 گام بیشتر راه بروید

با توجه به یافته های این پژوهش ها، کسانی که روزانه زمان مشخصی برای گام برداشتن دارند تا بدون وقفه پیاده روی کنند و همچنین کسانی که هر روز چند مرحله پیاده روی سریع و کوتاه مدت دارند تا کالری بیشتری بسوزانند، از سلامتی قابل توجه ای برخوردار هستند و گام برداشتن فواید بیشتری برایشان دارد.

پژوهش های پیشین ادعا داشتند پیاده روی تأثیر مثبت و فراوانی روی سلامتی دارد که از میان آن ها می توان بهبود کارکردهای قلبی-عروقی، بالا رفتن کیفیت خواب و سلامت روان بیشتر را نام برد. نکته جالب توجه این است که برای بهبود سلامتی و عمر درازتر نیازی نیست روزانه زمان بسیاری را برای گام برداشتن های طولانی هدر دهید. همین که هر روز هنگام انجام کارهای روزمره بتوانید چند مرحله پیاده روی سریع و پرتحرک داشته باشید هم کافی است تا از فایده ها و مزیت های آن بهره مند شوید و خودتان را از مرگ دور کنید!

دکتر الیزابت گاردنر (Elizabeth Gardner)، پزشک یک تیم بسکتبال آمریکایی، در گفت وگو با Healthline گفته، پیاده روی ساده ترین و ارزان ترین ورزش معمول است که هر کس می تواند انجام دهد. به جز کفش های ویژه پیاده روی، به تجهیزات خاصی نیاز نیست و از آنجا که برای استفاده از مزایای آن لازم نیست به میزان ای به خودتان فشار بیاورید که عرق کنید، حتی به پوشاک ورزشی ویژه هم نیاز نخواهید داشت.

به همین سبب، پیاده روی و گام برداشتن را می توان بنیادی ترین ورزشی دانست که هر کس باید انجام دهد. در این نوشتار می خواهیم به بررسی این فعالیت بدنی بپردازیم و درباره تأثیر آن روی سلامتی و افزایش عمر سخن بگوییم. پس در ادامه با سلامت و زیبایی مگ همراه باشید.

گام برداشتن می تواند خطر مرگ را کاهش دهد

برای شناخت تأثیر گام برداشتن روی سلامتی، پژوهش های بسیاری انجام گرفته است. در یکی از این پژوهش ها، پژوهشگران 16732 زنِ 60 سال به بالا را که یک دستگاه گام تعداد روی کمرشان بسته بودند، برای پژوهششان به کار گرفتند و از سال های 2011 تا 2015 آن ها را بررسی کردند.

گام برداشتن این افراد به دو گروه بخش بندی شد؛ یک گروه با پیاده روی درازمدت تری که دست کم 10 دقیقه بدون وقفه به درازا می کشید و یک گروه دیگر که فعالیت های سریع و کوتاه مدتی مانند بالا رفتن از پله ها یا پیاده روی به سوی ماشینشان داشتند.

پژوهشگران به طور میانگین 6 سال، تا سال 2019، روی افراد شرکت کننده مطالعه کردند. در سرانجام این مطالعه، آن ها شاهد کاهش 32 درصدی خطر مرگ در میان کسانی شدند که دست کم روزی 2000 گام برمی داشتند. آن ها به ازای هر 1000 گام بیشتر در روز با کاهش 28 درصدی مرگ روبه رو شدند. فواید سلامتی گام برداشتن تا تعداد 4500 گام در روز بررسی شد و این فواید و نتیجه مثبت در افرادی دیده می شد که پیاده روی های سریع و کوتاه مدت یا گام برداشتن های درازمدت و بی وقفه در درازای روز داشتند.

پژوهشگران با بررسی این اطلاعات، با اطمینان خاطر اعلام کردند گام برداشتن، پیاده روی و به طور کلی فعالیت بدنی می تواند یکی از بهترین روش ها برای بهبود سلامتی و بالا بردن طول عمر به تعداد برود.

راه رفتن چگونه روی سلامتی شما تأثیر می گذارد؟

اکنون که پژوهشگران نتیجه فعالیت بدنی را روی افزایش عمر و سلامتی دیدند، پرسش مهم شیوه این تأثیرگذاری خواهد بود. به گفته دکتر جنیفر وانگ (Jennifer Wong)، متخصص قلب و عروق آمریکایی، فعالیت بدنی منظم با کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت و فشار خون بالا همراه بوده و همچنین بهبود بیشتری هم در آزمایش های چربی خون به نمایش می گذارد.

افزون بر این، پیاده روی و گام برداشتن می تواند کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم در پی داشته باشد که بنیادی ترین دلیل مرگ ومیر در ایالات متحده آمریکا است. حتی افزایش اندک فعالیت بدنی روزانه و گام برداشتن می تواند تأثیر بسیار مثبتی روی سلامت قلب و عروقی بگذارد.

این تأثیرگذاری دارای دو دوره کوتاه مدت و درازمدت است. افرادی که بیشتر پیاده روی می کنند، در کوتاه مدت شاهد تناسب اندام و بهبود ترکیب بدنی (نسبت چربی به ماهیچه و استخوان) خواهند بود و در درازمدت هم با افزایش فعالیت روزانه می توانند خطر بیماری های شریان کرونری، حوادث قلبی و مرگ را کاهش دهند.

جدا از این ها، فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، گام برداشتن یا بالا/پایین رفتن از پله ها می توانند منجر به تقویت قدرت ماهیچه ها شوند و از ضعف و آسیب دیدگی جلوگیری کنند. گاردنر در این باره گفته: گام برداشتن یک تمرین عالی و کامل برای سراسر بدن هم هست. پیاده روی نه تنها همه ماهیچه های پا را به کار می گیرد، بلکه ماهیچه های مرکزی و سُرینی را هم برای استقامت و نیروی پیش ران بدن تقویت می کند.

او همچنین بر این باور است که تغییر سرعت هنگام گام برداشتن می تواند مزایای سلامتی بیشتری در پی داشته باشد. برای نمونه، پیاده روی با سرعت متناوب، مانند 30 ثانیه با سرعت بالا و 30 ثانیه با سرعت پایین، می تواند ضربان قلب را افزایش دهد و منجر به سوزاندن کالری بیشتر و بهبود سلامت قلبی و عروقی شود.

مزایای پیاده روی به این چیزها خلاصه نمی شود و حتی می تواند خواب بهتری هم برای شما به ارمغان بیاورد. شواهد نشان داده اند گام برداشتن بیشتر در درازای روز می تواند کیفیت خواب را هم بهبود بخشد. خواب باکیفیت به تنهایی راهکار سودمندی برای بهبود سلامت روحی و جسمی است. پژوهش ها هم بارها ثابت کرده اند کسانی که فعالیت بدنی دارند، در کنار خواب بهتر دارای سلامت فکر بیشتری هم نسبت به کسانی هستند که تحرک بالایی ندارند.

بررسی های دیگر پی برده اند که پیاده روی، حتی آرام و برای تفریح، توانسته نشانه های افسردگی را کاهش دهد و احساس مثبت بیشتری برای افراد بالغ تر به ارمغان بیاورد. وانگ توضیح داده: گام برداشتن و پیاده روی می تواند زندگی شما را بهتر کند؛ انرژی اتان را بیشتر کند، کیفیت خوابتان را بالا ببرد، خلق وخوی بهتری در پی داشته باشد و همچنین از زوال عقل جلوگیری کند.

بنابراین، از خوبی ها و تأثیرات مثبت پیاده روی و گام برداشتن روی سلامتی می توان نکات زیر را فهرست کرد؛

  • کاهش خطر مبتلا شدن به دیابت و فشار خون بالا
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی
  • تناسب اندام و بهبود ترکیب بدنی
  • کاهش خطر بیماری های شریان کرونری و حوادث قلبی
  • تقویت قدرت ماهیچه ها و جلوگیری از ضعف و آسیب دیدگی
  • بالا بردن کیفیت خواب
  • انرژی و سلامت فکر بیشتر
  • کاهش نشانه های افسردگی و بهبود خلق وخو
  • جلوگیری از زوال عقل

گام برداشتن بیشتر در روز چگونه ممکن است؟

همان گونه که گفتیم، انجام چند مرحله پیاده روی کوتاه مدت در درازی روز می تواند به میزان پیاده رویِ بی وقفه و طولانی تر سودمند و کارآمد باشد. جدا از این، افزودن چند مرحله پیاده روی کوتاه مدت در برنامه روزانه تان کار آسان تری خواهد بود. بنابراین، بهتر است کار خود را با همین نوع گام برداشتن و فعالیت بدنی کوتاه مدت آغاز کنید.

به باور گاردنر، ایجاد تغییرات کوچک در برنامه های روزانه بهترین شیوه برای افزایش فعالیت بدنی و گام برداشتن بیشتر است. وانگ هم پیشنهاد می کند در بخش هایی از روز مانند زمان ناهار و نماز در محل کار، و تمیز کردن خانه یا تلویزیون دیدن، تلاش کنید تحرک بیشتری داشته باشید و تا جای ممکن بایستید و گام بردارید.

او گفته: مردم می توانند به جای استفاده از آسانسور به سراغ پله ها بروند تا بیشتر گام بردارند. همچنین می توانند ماشینشان را در فاصله دورتری پارک کنند تا برای رفتن به مقصدشان پیاده روی بیشتری داشته باشند.

این تغییرات کوچک می توانند بسیار کارآمد باشند و دگرگونی های بزرگی در سلامتی به وجود بیاورند. گام برداشتن کار بسیار آسانی است و نه تنها وقت زیادی از شما نمی گیرد، دشواری و هزینه ای هم در پی ندارد. گاردنر هم در این باره می گوید: از آنجایی که این فعالیت ها ساده هستند و به شما فشار نمی آورند تا عرقتان دربیاید، می توانید تعدادشان را بیشتر کنید و نتیجه بهتری بگیرید. افزون بر این، برای انجام آن ها در کنار کارهای روزمره نیازی به عوض کردن پوشاک و خشک کردن عرقتان نخواهید داشت.

سخن سرانجامی

با توجه به پژوهش ها، انجام فعالیت های ساده مانند پیاده روی و بالا یا پایین رفتن از پله ها می تواند سلامتی شما را بهبود دهد و عمرتان را بیشتر کند. با توجه به نکته هایی که نام بردیم، شما نیازی به فعالیت های سخت و درازمدت ندارید و حتی پیاده روی و گام برداشتن کوتاه مدت هم می تواند سلامتی اتان را بهبود بخشد.

از همین امروز تلاش کنید هر زمان که توانستید، بایستید و گام بردارید. کارهای روزانه خود را مشخص کنید تا بتوانید زمانی را برای پیاده روی در نظر بگیرید. همچنین تلاش کنید هنگام انجام کارهای گوناگون، مانند تلویزیون دیدن، گاهی بایستید و گام برداشتن را از سر بگیرید. در خانه گام بردارید و گردگیری کنید، زباله ها را بیرون ببرید، در پارک پیاده روی کنید و برای رفتن به مغازه یا محل کار و هر جای دیگر، راه رفتن را به ماشینتان ترجیح دهید؛ البته اگر زمان این اجازه را به شما می دهد. همین فعالیت های کوچک می توانند دگرگونی بزرگی در زندگی و سلامتی اتان ایجاد کنند تا نه تنها زندگی سالم تر و لذت بخش تری داشته باشید، بلکه این زندگی را سال های سال ادامه دهید و روزگار خوشی را سپری کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت سلامت و زیبایی مگ را بخوانید.

منبع: Healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "اگر می خواهید بیشتر عمر کنید روزی 1000 گام بیشتر راه بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می خواهید بیشتر عمر کنید روزی 1000 گام بیشتر راه بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید