ورزش روزانه خود را چه زمان و چقدر انجام دهیم؟

به گزارش سلامت و زیبایی، مدت انجام و زمان انجام ورزش بسیار حائز اهمیت است، چراکه بهره بردن از مزیت های ورزش و دوری از آسیب دیدگی با نوع ورزش، دمای بدن، آمادگی عضلات، سطح هورمون های مهم بدن و ... ارتباط دارد. هر یک از این ویژگی ها در طول روز تغییر می نمایند، پس بهتر است بدانیم که چه موقع از روز بهترین زمان برای ورزش است.

ورزش روزانه خود را چه زمان و چقدر انجام دهیم؟

همه کسانی که به ورزش کردن علاقه مند هستند، چند سوال مهم در ذهن خود دارند: چه قدر ورزش کنم؟ چه وقت؟ صبح یا بعد از ظهر؟ قبل از پاسخ به این سوالات باید بدانید که سطح فیتنس و سلامت شما معین نماینده مدت زمان ورزش است. اگر دارای بیماری یا محدودیت خاصی هستید، توصیه های ادامه مطلب برای شما مناسب نیستند. برای مثال ورزش برای افراد دارای دیابت یا فشار خون متفاوت است. توصیه های علمی زیر با توجه به تحقیقات کلینیک مایو آمریکا اجرا شده است.

یک انسان سالم روزانه باید چقدر ورزش کند؟

دپارتمان سلامت و خدمات انسانی کلینیک مایو آمریکا نکات علمی زیر را به شما پیشنهاد می نماید:

  1. تمرینات و ورزش های هوازی: هفته ای 150 دقیقه فعالیت سبک یا 75 دقیقه تمرین شدید یا تمرینی متشکل از هر دو داشته باشید. این راهبردها پیشنهاد می نمایند که تمرینات را حتما در طول هفته انجام دهید.
  2. تمرینات قدرتی و تناسب اندام: تمرینات قدرتی و تناسب اندام را برای تمامی ماهیچه ها حداقل هفته ای 2 بار انجام دهید، استفاده از وزنه یا سطح مقاومت سنگین، هدف از انجام یک مجموعه از هر تمرین است بطوری که بعد از حدود 12 یا 15 تمرین عضلات خسته شوند.

فعالیت های سبک و ملایم هوازی ورزش هایی مانند پیاده روی سریع، شنا و حرکات ایروبیک را شامل می گردد. تمرینات هوازی سریع شامل: دو و پایکوبی ایروبیک است. تمرینات قدرتی و تناسب اندام می توانند شامل استفاده از دستگاه های وزنی، در واقع مقاومت وزن خود در برابر دمبل و هالتذ، مقاومت در برابر دست و پا زدن در آب و فعالیتی مثل صخره نوردی باشد. برای رسیدن به هدف اصلی باید روزانه 30 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید. اگر می خواهید وزن کم کنید و یا تناسب اندام خاصی داشته باشید پس به تمرینات بیشتری احتیاج دارید. اگر هدف بالاتری دارید باید فعالیت خود را به هفته ای 300 دقیقه افزایش دهید بعد منفعت بیشتری مثل کاهش وزن به دست می آورید. همچنین کاهش مدت زمان نشستن نیز اهمیت دارد. حتی اگر روزانه به اندازه کافی ورزش کنید، هرچقدر بیشتر بنشینید خطر بیشتری متابولیسم (سوخت و ساز) بدنتان را تهدید می نماید.

ورزش کوتاه در زمان طولانی چطور؟ حتی تمرین کم باز هم مزیت های خاص خودش را دارد، بطور مثال اگر نمی توانید یکباره 30 دقیقه پیاده روی کنید، در عوض 3 بار 10 دقیقه ای پیاده روی کنید. نکته مهم این است که فعالیت بدنی را به بخشی از سبک زندگی خودتان تبدیل کنید.

زمان مناسب ورزش روزانه؛ صبح، بعد از ظهر یا شب؟

با اینکه بسیاری از مردم سحر خیز هستند، قبل از طلوع آفتاب بند کفش های خود را سفت نموده و برای انجام ورزش به پارک یا باشگاه ورزشی می فرایند، افراد زیادی نیز وجود دارند که قبل از ظهر نمی توانند ورزش نمایند. باید بدانید که پیدا کردن زمان مناسب ورزش روزانه نوعی انتخاب و ترجیح شخصی است، و به مسائل روانشناسی مربوط می گردد. همه می دانند که ورزش حال و هوای بدن را خوب می نماید، اما اگر عضلات شما، در ابتدای روز سفت باشد، یا اینکه ورزش دیرهنگام نیز از کیفیت خواب شما بکاهد، انجام ورزش فواید چندانی نخواهد داشت.

ورزش در بعد از ظهر

مطالعات نشان داده است که بدن می تواند با جلسات ورزش منظم تطبیق پیدا کند، بنابراین اگر در یک دوره کوتاه هر روز ساعت 4 بعد از ظهر به باشگاه یا سالن ورزشی می رفتید، بهتر است بدانید که بدن شما در همان ساعت بهترین بازده را داشته است. مطالعات دیگری نشان می دهد که پایبندی و تعهد به یک زمان تعیین برای انجام تمرینات ورزشی عملکرد بدن را ارتقا می دهد، میزان مصرف اکسیژن را بالا برده، و در نتیجه فرد دچار خستگی کمتری می گردد. اما برنامه ریزی ورزشی سخت تر از انتخاب یک عدد بر روی ساعت است.

دمای مرکز بدن، فاکتور تاثیر گذاری در معین کیفیت یک ورزش است. بدن سرد باعث سفت شدن عضلات، خشکی آنها و افزایش احتمال آسیب دیدگی می گردد، از طرف دیگر، دمای بالا باعث افزایش انعطاف پذیری عضلات بدن می گردد. باید بدانید که دمای بدن به صورت طبیعی در طول روز افزایش پیدا می نماید، بنابراین قدرت و انعطاف عضلات در بعد از ظهر یا عصر به بیشترین مقدار خود می رسد؛ عکس العمل های اعضای بدن در سریع ترین وضع ممکن هستند، و ضربان قلب و فشار خون تا حد زیاد کاهش یافته اند. تمای این موارد برای بهبود عملکرد ورزش و کاهش خطر مصدومیت کافی هستند.

سطح هورمون ها نیز برای معین زمان مناسب ورزش مهم هستند. تستوسترون برای افزایش قدرت و رشد عضلات مهم است. باید بدانید که بدن در مقایسه با صبح، در حین تمرینات قدرتی بعد از ظهر یا عصر، تستوسترون بیشتری فراوری می نماید. بعلاوه اینکه، هورمون استرس کورتیزول، که در ذخیره چربی و کاهش بافت عضلانی موثر است، در ورزش صبحگاهی به بیشترین حد خود می رسد و در طول روز کاهش پیدا می نماید. این یکی دیگر از معایب ورزش در صبح است، چرا که واکنش بدن افراد مختلف به سطوح بالای کورتیزول متفاوت است. ثبات وجود کورتیزول بالا در خون ممکن است خطرناک باشد، و از آنجایی که ورزش با فشار و استرس بر بدن همراه است، ورزش صبحگاهی شدید می تواند به ثبات سطح بالای این هورمون یاری کند. ناراحتی معده، مسائل قلبی و چاقی غیر قابل شرح از عوارض ثبات سطح بالای کورتیزول در بدن هستند. اما افرادی که در صبح ورزش می نمایند، نگران نباشند، ورزش های صبحگاهی نیز می توانند پیروز باشند.

ورزش صبحگاهی

تمرینات ورزشی صبحگاهی نیز می تواندد مفید باشند. از آنجایی که انجام ورزش با افزایش ضربان قلب و دمای بدن همراه است، ورزش دیر هنگام (بعد از ساعت 8 شب) می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شب گردد. این در صورتی است که تحقیقات نشان داده است که انجام تمرینات ورزشی در ساعت 7 صبح به افزایش کیفیت خواب شب یاری زیادی می نماید. مطالعات دیگری نشان داده است که 45 دقیقه ورزش صبحگاهی با شدت متوسط (مانند پیاده روی سریع) به فرونشناندن اشتهای کاذب بوجود آورنده چاقی یاری می نماید. تحقیقات دیگری نشان داده است که اگر با شکم خالی ورزش کنید، تا 20 درصد بیشتر از حالتی که صبحانه خورده اید می توانید چربی های بدن را کاهش دهید. توصیه می کنیم برای تضمین سلامت خود به ورزش های صبحگاهی کم شدت روی بیاورید؛ یک پیاده روی ساده یا کشش و نرمش های صبحگاهی بهترین گزینه ها هستند.

نتیجه گیری

درست است که ورزش در عصر فواید بیشتری به همراه دارد، اما مهم ترین نکته پیدا کردن و طراحی یک برنامه تمرین دقیق و تعهد به آن است. اگر کار و شغل شما اجازه انجام ورزش صبحگاهی را نمی دهد، تمرینات ورزشی خود را بعد از ظهر انجام دهید. زمان ورزش هر چه که باشد، بهتر است قبل از شروع حرکت ورزشی بدن خود را گرم کنید. ورزش کردن خوب است، اما ورزش منظم فواید خارق العاده ای برای ذهن و جسم به همراه دارد.

منبع: Greatis

منبع: setare.com

به "ورزش روزانه خود را چه زمان و چقدر انجام دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش روزانه خود را چه زمان و چقدر انجام دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید