امضای تفاهم نامه همکاری احیای 300 قنات کشور

به گزارش سلامت و زیبایی، معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در راستای احیای 300 قنات کشور تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

امضای تفاهم نامه همکاری احیای 300 قنات کشور

به گزارش ، علیمراد اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح پروژه های آبرسانی با همکاری بنیاد برکت، وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، اظهار کرد: ایران خاستگاه قنات است و قنوات مهم ترین سازه های آبی کشور محسوب می شوند.

او اضافه نمود: 13 قنات ایران در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است و این قنوات آب شرب و کشاورزی بخش هایی از کشور را تأمین می نمایند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 41 هزار رشته قنات به طول 40 هزار کیلومتر در کشور وجود دارد، اذعان کرد: قنات ها شرایط خوبی ندارند و منابع اعتباری اندکی برای احیای آن اختصاص می یابد که پس از 8 سال از 8 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان رسیده است.

او با اشاره به اینکه برای احیای قنوات به 20 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج داریم، ابراز امیدواری کرد: این تفاهم نامه بتواند مسائل آب در پایاب قنوات را رفع کند.

اکبری با بیان اینکه قنات سازه مردمی است و به وسیله مردم بهره برداری می گردد، اضافه نمود: سالانه حدود 5 تا 8 میلیارد متر مکعب آب از قنوات برداشت می گردد و 800 هزار هکتار از اراضی کشور در قنوات کشور واقع شده است که این موارد از مصادیق شاخص بهره برداری مردمی از قنوات است.

او ادامه داد: یکی از مسائل این بخش، نبود اعتبار و ردیف ملی برای انتقال آب از قنات به اراضی است و با وجود مسائل زیاد در استان ها، اعتباری به این بخش داده نمی گردد.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت ذخیره سازی آب قنات پیشنهاد داد: ضروری است بر روی ذخیره سازی و انتقال آب قنوات کار کنیم و در قالب یک تفاهم نامه این مطالبه مردمی را به خاتمه برسانیم.

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد گفت: پیشنهاد دیگر ما این است که روش اجرایی جدیدی برای مباحث قنوات از آبخیز تا جالیز تعریف کنیم.

اکبری ادامه داد: قسمتی از سازه قنات وابسته به آبخیز بالا دست است و می توانیم با همکاری سازمان جنگل ها و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با عملیات آبخیزداری شرایط را برای برداشت مناسب و بهینه از قنوات فراهم کنیم.

در ادامه این مراسم؛ محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اظهار کرد: پراکندگی در کشورمان فوق العاده زیاد است و نبود آب مشکل اساسی در ایران محسوب می گردد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام با بیان اینکه تمدن ها در کنار آب به وجود می آیند، تاکید نمود: طبق یک گزارش بین المللی از هر 4 شغل، 3 شغل مربوط به آب است اما کمتر توانسته ایم در بخش اجرا و سیاستگذاری از نعمت های آبی استفاده کنیم.

او ادامه داد: در شرایطی که هم در شمال و هم در جنوب دریا داریم، معنا ندارد که تا این حد با کمبود آب روبرو شویم.

مخبر با بیان اینکه ما می توانیم الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی را تغییر دهیم، توضیح داد: امروز شاهد آن هستیم که کشورهای همسایه توانسته اند؛ حتی بیابان ها را سبز نمایند و ما هم باید بتوانیم از ظرفیت های موجود استفاده کنیم و این یکی از برجسته ترین ویژگی های کار در ستاد اجرایی فرمان امام است.

او با اشاره به اینکه سیاست ما آبرسانی در بخش شرب و کشاورزی به منطقه ها جنوبی است، اظهار کرد: در گذشته توانستیم طرح آبرسانی به 1200 روستا را به اجرا برسانیم، در سال گذشته آبرسانی به 500 روستا شروع شد که از این مقدار، تا به امروز 400 روستا آبرسانی شدند و امروز هم طی تفاهمنامه ای کار آبرسانی به 500 روستا را شروع می کنیم.

مخبر اضافه نمود: با احتساب آبرسانی به یک هزار دهستان، در مجموع 3 هزار و 200 روستا و دهستان آبرسانی می شوند که این آبرسانی زندگی و اشتغال 2 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می دهد.

در ادامه این مراسم، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور (آبفا)، با اشاره به پروژه آبرسانی به 500 روستا که سال گذشته عملیات آن شروع شد، اظهار کرد: ستاد اجرایی فرمان امام به اسم اهرمی برای سرعت بخشی به این پروژه ها بود و اگر این همکاری بین وزارت نیرو و ستاد اجرایی فرمان امام وجود نداشت، با اتکا به قواعد اداری دولت نمی توانست این پروژه ها اجرایی شوند.

او در سرانجام توضیح داد: 400 پروژه آبرسانی از 500 پروژه تعریف شده به خاتمه رسیده اند و مراحل اجرایی آنها به سرانجام رسید، 100 پروژه دیگر هم در دست اقدام و اجرا است، بعلاوه در برنامه عقد تفاهم نامه امروز با ستاد اجرایی فرمان امام، آبرسانی به 500 روستای دیگر را هدف گذاری نموده ایم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "امضای تفاهم نامه همکاری احیای 300 قنات کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه همکاری احیای 300 قنات کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید