اعتراض کارگران میاناب در چند روز اخیر ، آیا کشت و صنعت میاناب به سرنوشت هفت تپه دچار شده؟

به گزارش سلامت و زیبایی، شرکت کشت و صنعت میاناب در همسایگی هفت تپه مشهور از مسائل خصوصی سازی بی نصیب نمانده است. به طوری که در چند روز اخیر شاهد اعتراضات کارگران و اهالی روستا های همجوار شرکت به این مسائل هستیم.

اعتراض کارگران میاناب در چند روز اخیر ، آیا کشت و صنعت میاناب به سرنوشت هفت تپه دچار شده؟

گروه استان های سلامت و زیبایی، سیاست خصوصی سازی در دهه های اخیر به صورت چشم گیری در کشور افزایش پیدا نموده تا امروز شاهد واگذاری شرکت مختلفی بودیم. خصوصی سازی نه تنها در کشور ما بلکه در خیلی از کشور های پیشرفته یا در حال توسعه اجرا شده است که نتایج رضایت بخشی نیز داشته است.

اما در کشور ما بیشتر خصوصی سازی ها با نارضایتی و اعتراض مردم، کارگران و کارکنان روبرو شده است؛ به گونه ای که شرکت هایی مانند هفت تپه، هپکو، ماشین سازی تبریز، دشت مغان، پالایشگاه کرمانشاه، کنتورسازی قزوین و... به علت مسائل خصوصی سازی نام شان برای بیشتر مردم ایران آشنا است.

سوال این جاست که چرا فرآیند خصوصی سازی در ایران با این اعتراضات روبرو شده است؟ وچرا خصوصی سازی در بیشتر مواقع حتی نتوانسته یکی از اهداف تدوین شده را تحقق ببخشد؟

با اندکی آنالیز متوجه خواهیم شد که عمده خصوصی سازی ها در کشورمان دارای اشکالات زیر هستند:

1. نحوه قیمت گذاری

2. شیوه واگذاری

3. اهلیت خریدار

4. سوء مدیریت

بی دقتی دولت و نهاد های متولی در واگذاری ها آنچنان عمیق است که تقریبا به بیشتر این شرکت ها چوب حراج زده اند. بعلاوه سرکار آمدن افراد نا اهل بر سر شرکت ها نیز سبب شده که عمدتا شرکت ها از ریل اصلی خود خارج بشوند و سیاست هایی را اتخاذ نمایند که فقط منافع خودشان را تامین کند و بی اهمیت ترین مسئله منافع ملی، حقوق کارکنارن و به خصوص قشر کارگر است.

کنشگری جنبش های دانشجویی و کارگران در رسانه ای کردن این موضوعات و آگاه کردن سایر مردم نقش تاثیر گذاری داشته است؛ به گونه ای که مقاومت و ایستادگی کارگران هفت تپه امروز به الگویی برای سایرین تبدیل شده است.

شرکت کشت و صنعت میاناب در همسایگی همان هفت تپه مشهور

شرکت کشت و صنعت میاناب - در همسایگی همان هفت تپه مشهور- که از سال 96 به بخش خصوصی واگذار شده بود نیز از مسائل خصوصی سازی بی نصیب نمانده. در چند روز اخیر شاهد اعتراضات کارگران و اهالی روستا های همجوارشرکت به این مسائل هستیم. شرکت کشت و صنعت نیشکر میان آب از توابع این شهرستان پس از سال ها حدس پایان به شرکتی خصوصی موسوم به مزمز واگذار شد. این واحد تولیدی که درمنطقه میان آب و آهودشت واقع شده است در حالی به بخش خصوصی واگذار شده که در اراضی حاصلخیز هشت هزار هکتاری آن محصولاتی همانند سه هزار هکتار نیشکر و دو هزار هکتار غیر نیشکری مثل کلزا، گندم، ماش وچغندر و باغ های مرکبات وزیتون کشت می گردد.

آب مورد احتیاج اراضی به مقدار بیش از 10 متر مکعب در ثانیه با استفاده از تاسیسات ایستگاه پمپاژ به وسیله 9 دستگاه الکتروپمپ و سیستم آبرسانی نیمه مدرن تامین و به وسیله کانال اصلی به ظرفیت 21 متر مکعب به کانال های درجه 1 و سپس به کانال های 2 و 3 راهنمایی می گردد. این طرح دارای مجموعه ای از شبکه زهکشی، ساختمان ها، تاسیسات، تجهیزات و ماشین آلات بوده و مجموعه طرح، محدود به عوراض طبیعی و خط راه آهن است. واگذاری واحد کشت و صنعت نیشکر میان آب یکجا به وسیله مزایده و تحت شرایط اعلامی صورت گرفت.

کارگران شرکت میاناب با الهام گرفتن از پیگیری و تجمعات مسالمت آمیز شرکت همجوارشان یعنی کشت و صنعت هفت تپه، در پی احقاق حقوق ضایع شده شان هستند؛ و چند روزیست نهاد ها دستگاه های مختلف را مورد خطاب قرار می دهند. اما تا کنون بعد از ده روز تجمع مسالمت آمیز نه تنها کسی پاسخ گوی ایشان نیست بلکه حتی اخبارشان در بین رسانه ها بازتابی نداشته است؛ و این نگرانی را برایشان پیش آورده که نکند رسانه های معاند با غرض ورزی این تجمعات را پوشش بدهند و مطالب شان را به موضوعی امنیتی تبدیل نمایند. عمده این کارگران به صورت مزد-ساعتی با شرکت دیگری طرف قرارداد هستند که در نتیجه نگران برهم خوردن امنیت شغلی خود هستند.

به گفته کارگران، تعداد همکارانشان از سال 96 که کشت و صنعت میاناب به بخش خصوصی واگذار شد، از بیش از هزار نفر به حدود 500 نفر کاهش یافته است. از این تعداد هم حدود 400 نفر با شرکت دیگری طرف قرارداد هستند.

این کارگران بعلاوه خواستار درج عناوین شغلی خود به صورت ثابت در فهرست های بیمه ای هستند؛ چراکه به گفته آن ها عناوین شغلی مختلفی در فهرست های بیمه ای عنوان شده است. این موضوع موجب می گردد که آن دسته از کارگران که شغل شان مشمول بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور می گردد، دیرتر از موعد بازنشسته شوند یا برای احراز سوابق خود و تطبیق آن ها با عناوین شغلی، درگیر امور اداری شوند.

تحقیق و تفحص از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر میاناب

شرکت کشت و صنعت میاناب حدود 8 هزار هکتار زمین دارد که کارگران می گویند که از این زمین ها برای کشت شلتوک و گندم هم استفاده می گردد؛ درحالیکه واگذاری این شرکت با هدف تکمیل زنجیره محصولات نیشکر اجرا شده است. از آنجا که کشت و صنعت میاناب کارخانه ندارد، محصول نیشکر خود را پس از برداشت، در اختیار شرکت های همجوار خود یعنی کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و کشت و صنعت کارون قرار می دهد. با این احوال کارگران در درجه اول خواستار تبدیل شرایط قرارداد خود در قالب انعقاد قرارداد مستقیم با شرکت میاناب هستند.

پرداخت پاداش های بهره برداری و حسابرسی، جیره ارزاق، پاداش دهه فجر، حق لباس و دانش آموزان ممتاز، بروزرسانی طبقه بندی مشاغل، محاسبه سنوات بازنشستگی طبق عرف سال های گذشته (45 روز با مزایا)، انتخاب شورای کارگری طبق روال سال های گذشته و همسان سازی حقوق پرسنل مانند شرکت های مجاور از دیگر خواسته های کارگران میاناب است.

لازم به ذکر است که سال 99 موضوع تحقیق و تفحص از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر میاناب مطرح شده بود. محمد کعب عمیر، نماینده شوش در این مورد، گفته بود: متاسفانه شرکت کشت و صنعت میان آب شوش، با تقریباً 8 هزار هکتار در سال 96 بدون کار کارشناسی به شرکت مزمز واگذار شده است که تحقیق و تفحص این موضوع را پیگیری می کنم؛ لذا سکوت رسانه های داخلی و به خصوص صدا وسیما امروز در حق کارگران شرکت میاناب و مردم روستا های همجوار ظلمی است نابخگرددنی.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "اعتراض کارگران میاناب در چند روز اخیر ، آیا کشت و صنعت میاناب به سرنوشت هفت تپه دچار شده؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض کارگران میاناب در چند روز اخیر ، آیا کشت و صنعت میاناب به سرنوشت هفت تپه دچار شده؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید