1.7 درصد نرخ تورم ماهانه در استان فارس

به گزارش سلامت و زیبایی، مقایسه آماری 9 ماهه تورم استان فارس نشان می دهد که افزایش قیمت کالاها در استان با یک فرایند افزایشی اما کند همراه بوده و نرخ تورم ماهانه به 1.7 درصد رسیده است.

1.7 درصد نرخ تورم ماهانه در استان فارس

به گزارش گروه سلامت و زیبایی از شیراز، در یک سال اخیر گرانی رکن ثابت بازار کالا های اساسی و غیراساسی بوده به گونه ای که کمتر روزی است که به عنوان خریدار به بازار مراجعه کرده باشیم و با افزایش قیمت ها روبه رو نشده باشیم.

این موضوع برای برخی از کالا ها در حکم چند روز یا حتی یکی دو ساعت است یعنی بین قیمت کالا اول هفته و آخر هفته تفاوت وجود دارد.

این روز ها تورم دیگر واژه ای غریب نیست و همه مردم جامعه کم و بیش با این مفهوم آشنایی دارند.

در توضیح نرخ تورم از 3 مفهوم، تورم سالانه، تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه استفاده می شود که بر این اساس منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه قبل و نرخ تورم نقطه ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

تورم در ایران همواره در حال افزایش است و این موضوع در مقایسه تورم 9 ماه ابتدایی سال به وضوح دیده می شود، اما این فرایند در ماه های اخیر کندتر از سایر ماه ها بوده است

مرکز آمار ایران در جدیدترین اعلام خود تورم آذرماه را بیان کرده که بر این اساس شاخص کل برای خانوار های کشور 379.2 رسیده که نسبت به ماه قبل 1.7 درصد افزایش داشته و نرخ تورم دوازه ماهه نیز به 43.4 درصد رسیده است.

استان فارس نیز به تبع کل کشور در این ماه با تورم روبه رو بوده که بر این اساس نرخ تورم 12 ماهه این استان 45.8 بوده که نسبت به کل کشور تورم بیشتری را تجربه کرده است.

در میان نرخ تورم خانوار های شهری و روستایی نیز استان فارس افزایش قیمت بیشتری را نسبت به کل کشور تجربه کرده است.

بر این اساس نرخ تورم 12 ماهه خانوار های شهری در کشور 42.7 درصد است که این اندازه در استان فارس به 44.1 درصد رسیده و این استان از این لحاظ رتبه 17 کشوری را دارد.

نرخ تورم 12 ماهه خانوار های روستایی در کشور 47 درصد است که این اندازه در استان فارس به 52.1 درصد رسیده و استان از این لحاظ رتبه سوم کشوری را دارد. تورم ماهانه استان فارس 1.7 درصد و تورم نقطه به نقطه آن نیز 34.6 درصد افزایش را نشان می دهد.

مقایسه آماری 9 ماهه تورم استان فارس نشان می دهد که افزایش قیمت کالا ها در این استان با یک فرایند افزایشی، اما کند همراه بوده است. تورم سالانه استان فارس در فروردین ماه 28.5 درصد، در اردیبهشت ماه 43.2 درصد، در خردادماه 45.8 درصد، در تیرماه 47.3 درصد، در مردادماه 48.6 درصد و در شهریورماه نیز به 49.4 درصد رسیده، اما از مهرماه این تورم سیر نزولی به خود گرفته است.

بر این اساس تورم سالانه استان فارس در مهرماه 48.8 درصد، در آبان ماه 47.2 درصد و در آذرماه 45.8 درصد بوده که تقریباً کاهش 3 درصدی نسبت به مهرماه داشته است.

در تورم نقطه به نقطه نیز هر چند در فصل بهار سیر صعودی را مشاهده می کنیم، اما از تیرماه این تورم رفته رفته کاهش پیدا کرده تا در آذرماه به 34.6 درصد رسیده که نسبت به مهرماه 5 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس تورم ماهانه استان فارس نیز از تابستان فرایند کاهشی در پیش گرفته و در آذرماه به 1.7 درصد رسیده که نسبت به مهرماه 1.3 درصد کاهش را نشان می دهد.

با توجه به نمودار تورمی استان فارس در 9 ماه امسال اردیبهشت ماه و آذرماه کمترین نرخ تورم ماهانه را داشته اند و این موضوع با توجه به روالی که در آمار دیده می شود امید ثبات یا کاهش قیمت ها را زنده می کند.

ت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "1.7 درصد نرخ تورم ماهانه در استان فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "1.7 درصد نرخ تورم ماهانه در استان فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید