مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین منجر به سرطان کبد می شوند

به گزارش سلامت و زیبایی، خبرنگاران/لرستان یک کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی گفت: مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین منجر به سرطان کبد می شوند.

مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین منجر به سرطان کبد می شوند

نادر آزادبخت در گفت وگو با سلامت و زیبایی، اظهار کرد: آفلاتوکسین ها از مهم ترین مایکوتوکسین ها، قوی ترین سموم متابولیت ثانویه قارچی و مشتقات وابسته به وارفارین هستند.

وی ادامه داد: تا به امروز 18 نوع آفلاتوکسین شناخته شده که 6 نوع آن شامل انواع M1 و M2، G2، G1، B2، B1 به ویژه انواع G 1، M1 و B1 درصنایع غذایی و سلامت انسان بیش از بقیه آنها است.

آزادبخت اضافه نمود: متابولیت های 1 M و 2 M آفلاتوکسین های ثانویه انواع 2 B و 1 B هستند و در کبد جانوران تغذیه نماینده از خوراک آلوده به آفلاتوکسین B1 و 2 B فراوری می شوند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان اضافه نمود: این متابولیت ها ممکن است از راه ادرار یا شیر دفع وموجب بیماری آفلاتوکسیکوزیس در حیوانات شیرخوار وحتی انسان ها شوند.

وی یادآور شد: آفلاتوکسین ها در شرایط لازم از جمله رطوبت بیش از 15 درصدی ماده اولیه، حداقل دمای محیطی 25 درجه سانتی گراد وجود هوای کافی و به طور ویژه در شرایط اقلیمی گرم و مرطوب بر روی گندم، جو، برنج، سویا، ذرت، بادام زمینی، پودر ماهی، کنجاله پنبه، بلوط، زردآلو، هلو، بادام، مواد ادویه ای، خوراک و علوفه های دامی، آب میوه ها، مربای کپک زده، آرد گندم، ماکارونی، نان کپک کبد، ماهیچه، شیر و فرآورده های لبنی، تخم مرغ، کشمش، سوسیس های تخمیری، گوشت های عمل آوری شده، رشد و آنها را آلوده می نمایند و به بافت های کبد، کلیه، نای و بافت های زیرپوستی، غدد و معده آسیب می رسانند.

آزادبخت گفت: مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین، باعث عارضه هایی چون سندرم ریه، سرطان مری، تضعیف سیستم ایمنی و سرطان کبدی و پروتئین هموآگلوتیناسیون در انسان می شوند.

این کارشناس ارشد بیماری شناسی گیاهی گفت: همچنین آلودگی با آفلاتوکسین عارضه های متعددی در دستگاه تناسلی، گوارشی و تنفسی ایجاد می نماید و در اثر داشتن قدرت تومورزایی و مسمومیت، عامل بروز عوارض متعددی در دام می شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین منجر به سرطان کبد می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین منجر به سرطان کبد می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید