عامل پیروزی سازمان انتخاب راهبردهای مناسب

به گزارش سلامت و زیبایی، به منظور به سازی عملکرد سازمان و در نتیجه کسب اثر بخشی بیشتر می توان از راهبرد های متعدد و متنوعی جهت اعمال تغییر لازم بهره جست. انتخاب راهبردهای مناسب تحول ، اساسی ترین ، عامل پیروزی یا شکست برنامه های تحول و تغییر به شمار می آید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

عامل پیروزی سازمان انتخاب راهبردهای مناسب

سه رهیافت اساسی تغییر سازمانی عبارت اند از : رهیافت تغییر ساختاری ، رهیافت تغییر رفتاری و رهیافت تغییر فنی .

1- رهیافت تغییر ساختاری :

این تغییرات در رابطه با سیستم مدیریت حاکم بر سازمان صورت می گیرد یعنی شیوه سرپرستی و مدیریت آن که شامل تغییراتی در ساختار سازمانی ، راهبردها، سیاست ها سیستم پاداش ، روابط کارگری ، شیوه های ایجاد هماهنگی ، سیستم های کنترل و اطلاعات مدیریت و سیستم های بودجه بندی و حسابداری صورت می گیرد. (زمردیان ، 489)

ساختار سازمانی مهم است زیرا چارچوبی است که عناصر سازمان را به یکدیگر مربوط می سازد. ساختار ضعیف ممکن است مانع کارآیی گردد.

2- رهیافت تغییر رفتاری :

تغییر رفتار کارکنان یعنی تغییر در شیوه نگرش ، انتظارات ، باور ها ، تواناییها ، مهارت و رفتار آنان است. بعضی از تغییرات دیگری که در این زمینه رخ می دهد عبارت اند از : بهبود ارتباطات ، شیوه حل مسئله و شیوه برنامه ریزی کارکنان ، بنابراین هر چه از استعداد ها و توانایی های شخصی بیشتر استفاده گردد ، افراد روحیه بالاتر و انگیزه بیشتری برای تحقق اهداف سازمانی پیدا می نمایند.

3- رهیافت تغییر فنی :

این نوع تغییر در رابطه با فرآیند فراوری سازمان صورت می گیرد که شامل : دانش آگاهی و مهارتی می گردد ، هدف از ایجاد چنین تغییری این است که کارآیی و نیز اندازه یا مقدار فراوری افزایش یابد. تغییر در تکنولوژی یعنی به کارگیری روش ها و فنونی برای ارائه فراوریات یا خدمات بهتر در این راستا امکان دارد شیوه های انجام کار ، وسایل، ابزار ، دستگاه ها و شیوه انجام امور تغییر کند.

اغلب مشکل است که تغییرات جدا از ارتباط بین دو متغییر، مجزا در نظر گرفته گردد. ارتباط های درونی بین متغییر های سازمانی اغلب پیچیده ، و مبهم اند پس باید بتوان در موارد خاص مداخلاتی مناسب با چنین شرایط های تدارک دید.

بعضی منابع تغییرات را از نظر عمق ، زمان ، سرعت ، مکان تقسیم نموده اند ، تغییرات می توان شیوه ای ، تکاملی ، برنامه ای یا سیستماتیک نیز تقسیم بندی گردد.

یکی از انواع تقسیم بندی تغییرات سازمانی به وسیله ون شور (2000) مطرح شد او الگوی فردی بخشهای مختلف سازمانی که تغییرات میتواند در آن رخ دهد طراحی نموده است.

منبع: الی گشت

به "عامل پیروزی سازمان انتخاب راهبردهای مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل پیروزی سازمان انتخاب راهبردهای مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید