شناسایی راهکاری تازه برای مقابله با سرطان پروستات مقاوم در برابر درمان

به گزارش سلامت و زیبایی، ساینس دیلی گزارش داد، داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان پروستات موثر هستند ولی بعد از یک یا دو سال بیماران دچار مقاومت دارویی می شوند و این داروها کارکرد خود را از دست می دهند.

شناسایی راهکاری تازه برای مقابله با سرطان پروستات مقاوم در برابر درمان

پروتئین اصلی که عامل سرطان پروستات است، گیرنده اندروژن نام دارد و با تستسترون پیوند برقرار می نماید و به این ترتیب موجب تحریک رشد تومور می گردد. محققان با تجزیه و تحلیل کد دی ان ای گیرنده اندروژن دریافتند نوعی مولکول ریبو نوکلئیک اسید (آر ان ای) که با عنوان آر ان ای بلند غیرکدنماینده (LncRNA) شناخته می گردد به وسیله دی ان ای در مجاورت گیرنده اندروژن در ژنوم ساخته می گردد و در تنظیم عملکرد این گیرنده نقش کلیدی دارد.

محققان دانشگاه واشینگتن آمریکا دریافتند گیرنده اندروژن با سرکوب مولکول های LncRNA امکان رشد تومور را فراهم می نمایند. آنها با ایمپلنت نمونه هایی از تومور پروستات به موش ها نشان دادند با فعال سازی مولکول های LncRNA، مقدار تومور به سرعت کاهش می یابد.

این محققان امیدوارند با استفاده از مولکول های LncRNA و داروهای فعال نماینده این مولکول ها در روش های درمانی تازه بتوانند تومورهای مقاوم در برابر دارو را درمان نمایند.

به گزارش انجمن سرطان آمریکا (ACS) سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان است. گرچه میانگین سنی ابتلا بیش از 60 سال است؛ ولی بروز آن در سنین قبل از 40 سالگی نیز دیده شده است؛ بنابراین پزشکان معتقدند که مردان بالای 40 سال باید سالی دوبار تحت غربالگری سرطان قرار گیرند.

خط مشی های کنونی، سن 50 سالگی را زمان مناسب برای شروع غربالگری سرطان پروستات معین نموده اند، اما بر اساس نتایج این تحقیقات افرادی که برادر، پدر یا فرزند آن ها به این بیماری مبتلا شده است، تا 12 سال قبل از رسیدن به این سن باید غربالگری را شروع نمایند.

در حال حاضر برای تشخیص سرطان پروستات از تست دیجیتال رکتوم، آزمایش خون، MRI، نمونه برداری و آنتی ژن ویژه پروستات، PSA، استفاده می گردد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cancer Research منتشر شده است.

منبع: ایرنا زندگی