سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی ، فرهنگی برای نخستین بار اجرا می گردد

به گزارش سلامت و زیبایی، معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی و فرهنگی برای نسختین بار اطلاع داد.

سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی ، فرهنگی برای نخستین بار اجرا می گردد

محمدسعید ایزدی مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری، در جلسه اجرای سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی - فرهنگی در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به معین محدوده 168 شهر تاریخی کشور، خاطرنشان کرد:

در این طرح برای نخستین بار محدوده تاریخی شهرها در شورای معماری شهرسازی تصویب و مقرر شد سیاست های روبرو با آن معین و در نتیجه، کنترلی بر فرآیند ساخت و ساز و حفاظت در این محدوده ها صورت گیرد.

او با اشاره به نبود سند قابل اتکا در این حوزه، اضافه کرد که در بخش نظری، کتاب ها و مقالات زیادی نوشته شده است، ولی در حوزه سیاست گذاری و مدیریت هنوز سند قابل اتکا و مورد وفاقی تنظیم نشده است.

وی هدف از تنظیم سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی - فرهنگی را دست یابی به یک مجموعه راهنما خاطرنشان کرد که بتواند وحدت رویه ای در این موضوع بین دستگاه ها و متولیان در حوزه حفاظت ایجاد کند.

ایزدی با بیان این که در بخش هایی از این حوزه، آگاهی و وفاق وجود ندارد، گفت که در تنظیم این سند در پی ایجاد وفاق و آگاهی هستیم.

او با اشاره به پیش نویس سندی که با همفکری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تنظیم شده است، هفت بخش ساختار ارائه شده را مقدمه و کلیات سند تهیه و تبیین مفاهیم مشترک، تهیه و تدوین بیانیه باززنده سازی محدوده های تاریخی فرهنگی، تهیه و تدوین نظام نامه نحوه اقدام، تهیه و تدوین توضیح خدمات، تهیه برنامه و طرح، تدوین ساختار و نظام مدیریت هماهنگ و یکپارچه و تدوین دستورالعمل نهادینه سازی ذکر کرد.

ایزدی در ادامه پیشنهاد کرد که با تشکیل کمیته ای مشترک، سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی - فرهنگی ذیل سند ملی بازآفرینی شهری به صورت مشترک به وسیله پژوهشگاه و وزارت راه و شهرسازی، تنظیم و برای نخستین بار در این حوزه در ایران ملاک عمل قرار گیرد .

وی با اشاره به تجربه تدوین سند باز آفرینی در سال 1393 در وزارت راه و شهرسازی که باعث ایجاد تفاهم میان نهادهای مرتبط شد، خاطرنشان کرد که اگر بتوانیم در حوزه حفاظت به این چارچوب دست پیدا کنیم، بسیار کارآمد خواهد بود، ولی لازمه آن این است که این سند با وفاق و هم اندیشی آماده گردد.

وی مفهوم میراث فرهنگی و حفاظت را بسیار مهم دانست و ادامه داد که با تشکیل یک شورای راهبردی و کمیته تدوین سند، باید ساختار سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی ـ فرهنگی در کوتاه ترین زمان ممکن تعیین گردد .

علیرضا انیسی عضو هیئت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی، نیز در این نشست با اشاره به سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی - فرهنگی که ذیل سند ملی باز آفرینی شهری شده است، گفت:

فرایند تخریب بافت های تاریخی کشور در دو دهه اخیر به هر دلیلی سرعت یافته است . این در حالی است که علاوه بر وزارت راه و شهرسازی،سازمان میراث فرهنگی نیز هنوز سیاست و راهبرد تعیینی در روبرو با تخریب بافت های تاریخی کشور ندارد.

انیسی، باز آفرینی شهری را موضوع جدیدی در این حوزه دانست و خاطرنشان کرد که در ادبیات بافت های تاریخی هنوز این واژه آشنا نیست و باید با کوشش و همکاری، نهادهای مرتبط از واژه های آشناتر در این حوزه استفاده کرد.

او با بیان این که قرار است سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی - فرهنگی با همکاری وزارت راه و شهر سازی، سازمان میراث فرهنگی و وزارت کشور تنظیم گردد، گفت: در پی این هستیم که مشارکت پژوهشگاه به عنوان بخش علمی سازمان در این سند تبیین شده و این سند با یک همکاری موثر و استفاده از عقل و تفکرتنظیم گردد.

مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی، در ادامه اظهار کرد که برای تنظیم این سند باید ازابتدا روی تک تک موارد و هفت گام پیشنهادی تأکید گردد و مفاهیم و واژگان را بدرستی تبیین کرد.

او خاطرنشان کرد که وجود سندی در این حوزه هر چند موقت بسیار اهمیت دارد، چون می تواند برای فعالیت ها الگو باشد.

علیرضا قلی نژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نیز گفت:

این که در چه مقیاسی احساس احتیاج می کنیم و متناسب با آن این سند را تهیه می کنیم، بسیار اهمیت دارد .

او با بیان این که در این حوزه مشکل منشور نیست، بلکه دستورالعمل های اجرایی ایجاد مساله نموده اند، اضافه کرد که این دستورالعمل ها در هر موقعیت بر اساس پلاک باید معین گردد، به این ترتیب که کاری که در کرمان انجام می دهیم در یزد انجام ندهیم .

قلی نژاد بعلاوه گفت که در بحث نظری صحبت های زیادی شده است، اما باید تمام این فعالیت ها عملی شوند به عنوان مثال همان بحث ها در بعضی از شهرهای کوچک نیز آنالیز شوند .

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی ، فرهنگی برای نخستین بار اجرا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند باز زنده سازی محدوده های تاریخی ، فرهنگی برای نخستین بار اجرا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید