گردشگری مجازی، صنعت هزاره سوم

به گزارش سلامت و زیبایی، روزگار ما، روزگار انفجار اطلاعات و گسترش ارتباطات است، انقلاب هزاره جدید که به لطف شبکه مجازی روی داد مرزهای سیاسی و جغرافیایی را به هم زده است.

گردشگری مجازی، صنعت هزاره سوم

انسان هزاره جدید برای بهره مندی از امکانات، موقعیت های بسیار بیشتری در اختیار دارد و گویی نهضت اومانیستی و انسان مدار در این هزاره عظیم ترین آرمان خود را رفاه و آسایش خود قرار داده است. بدین ترتیب است که اینترنت و جهانی مجازی تعریف جدیدی از زندگی ارائه کرد و نسل دیجیتال امروزه به جای آنکه درگیر سختی های ملموس برای برطرف مایحتاج گردد، در هزارتوهای شبکه عنکبوتی و درهم تنیده www احتیاج خود را تأمین و برآورده می نماید.

صنعت توریستی نیز به مدد فضای مجازی و با ظهور فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی به وجود آمده در کنار شکل سنتی خود، چهره نوینی کسب نموده و آن مبحث توریستی در فضای مجازی اینترنت است.

توریستی مجازی را می توان به کارگیری تکنولوژی نوین اطلاعاتی و ارتباطی همزمان و ارائه ترکیبی از تصاویر، نماهای سه بعدی، ویدئو، صوت و نماهای با منظره باز وسیع (360 درجه) از نقاط توریستی تعریف کرد که با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی، صنعت سامانه جغرافیایی اطلاعاتی و ابزارهای واقعیت مجازی، فضاهای واقعی را شبیه سازی می نماید و به کاربر امکان می دهد در هر جا و هرزمان به بازدید، سفر و جستجوی اماکن زیارتی و توریستی بپردازد.

توجه بیشتر به برنامه ریزی درزمینهٔ توریستی در ایران ازآن رو ضروری است که یک معرفی خوب در مدتی بسیار کوتاه و یک تصویر تأثیرگذار در کوتاه ترین زمان در فضای سایبر می تواند در جلب مشتری مؤثر باشد، برای درک بهتر فاصله کنونی توریستی سایبر در ایران با دیگر مناطق جهان کافی است تنها چند صفحه وب مرتبط با این مقوله در کشورهای دیگر را مشاهده کنیم. از وب سایت هتل ها گرفته تا شهرداری ها و شرکت های فعال درزمینهٔ توریسم، آنگاه می بینیم که دیگران با امکانات نرم افزاری برابر با ما چه کارهایی انجام می دهند. به طور یقین منظور ما شبیه سازی و کپی برداری از کارهای دیگران نیست به ویژه اینکه برنامه نویسان و طراحان ایرانی صفحات وب، خود هرکدام ایده پردازان ماهری هستند و در صورت وجود بازار رقابتی در این زمینه می توانند خلاقیت خود را به ظهور برسانند.

اما باید این نکته را فراموش نکرد که توریستی مجازی فقط به عنوان مقدمه و پیش احتیاج اطلاعاتی توریستی واقعی است که می تواند زمینه شناخت را برای توریستان فراهم کند و برای شناخت بیشتر، هیچ چیزی را بدون حضور واقعی و احساس حضور در اماکن زیارتی توریستی نمی توان مقایسه کرد.

در شرایط بحرانی مانند بیماری کرونا، جنگ و...که مانع از رفتن به سفر می گردد شاید بتوان با استفاده از توریستی مجازی به حداقلی از آگاهی و شناخت از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و توریستی دست یافت و این شناخت حداقلی و توریستی مجازی به جز با تبلیغات مؤثر حاصل نمی گردد.

به جرئت می توان گفت درآمدهای نجومی ناشی از توریستی، ساده و تصادفی نیست سیاست گزاری در جهت جلب و جذب توریست در جهان امروز پیچیدگی های خاصی دارد.

توریستی در این عصر، هم به صورت عینی و هم به صورت ذهنی، در فضای حقیقی و مجازی گسترش فراگیر یافته است به طورکلی، استفاده از تکنولوژی های اطلاعات و ارتباطات گسترش آن درزمینهٔ عرضه و تقاضای توریستی سبب شده است که توریستان، پیش از سفر به ارزیابی و آنالیز مقاصد توریستی بپردازند در شرایط کنونی نیز بهترین فرصت برای استفاده حداکثری از صنعت توریستی مجازی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان ایجاد شد.

باید منتظر جایگزین شدن شیوه های قدیمی توریستی با شیوه های جدید باشیم در این دهکده، سفر و توریستی در کنار توسعه دیگر صنایع، با چالش های جدیدی روبرو شده و این امر به ظهور عاملان اطلاعاتی آنلاین جدید و انواع توریستی منجر شده است.

توریستی مجازی یکی از نمودهای شگفت انگیز جامعه تماشاگر است در این توریستی تصویر است که جهان را به ما می شناساند نه حس واقعی حضور در مکان.

پیشنهاد می گردد با استفاده از فضای مجازی در توسعه توریستی، نگرش جدیدی ایجاد کرد در ابتدا بازدیدنماینده مجازی سپس بازدیدنماینده واقعی ایجاد کرد، با استفاده از فنّاوری، محیطی ایجاد کنیم که مردم بتوانند سفر و توریستی را تجربه نمایند و از طریق تعامل با شبیه سازی های حوادث واقعی با محیط ارتباط برقرار نمایند و یا تصویری برای خودشان ایجاد نمایند و باعث شکل گیری اجتماع توریستی مجازی شوند.

اگرچه استفاده مؤثر از پتانسیل توریستی مجازی در چند ماه اخیر در ایران شدت گرفته است اما هیچ گاه جایگزین سفر واقعی نخواهد شد و صرفاً این امکان را فراهم می نماید که به عنوان مقدمه پیش احتیاج اطلاعاتی توریستی زمینه شناخت ناشناخته ها فراهم گردد.

در این شرایط، سیاست گذاری و برنامه ریزی برای رونق مجدد صنعت توریستی و سفرهای واقعی مهم ترین اولویت وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی و کارشناسان توریستی در بخش های دولتی و خصوصی است.

* مدیرکل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی خراسان رضوی

منبع: میراث آریا

به "گردشگری مجازی، صنعت هزاره سوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری مجازی، صنعت هزاره سوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید