کاهش امضاهای طلایی در فرآیند ساخت و ساز در تهران

به گزارش سلامت و زیبایی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از کاهش امضاهای طلایی در فرایند ساخت و ساز در تهران اطلاع داد.

کاهش امضاهای طلایی در فرآیند ساخت و ساز در تهران

به گزارش سلامت و زیبایی، غلامرضا گلپایگانی صبح امروز با حضور در شورای شهر تهران در واکنش به سخنان اعضای شورای شهر تهران و با بیان این که در راستای برنامه پنج ساله سوم توسعه به هوشمند سازی فرآیند صدور پروانه تاکید شده است، گفت: از سال گذشته این مهم در دستور کار نهاده شد و حتی آسیب شناسی در خصوص فرآیند صدور پروانه انجام شد.

وی با بیان این که این آسیب شناسی یک اتفاق مهم و گام اساسی در راستای شفاف سازی و هوشمند سازی بود، گفت: مواردی که مورد نقض بود را اصلاح کردیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان این که بخش هایی از مراحل تشکیل پرونده و ثبت آن از یک ماه گذشته الکترونیکی شده است، گفت: از یک ماه پیش ثبت درخواست اینترنتی شده است و توسط شهروند متقاضی در سامانه شهرسازی ثبت می گردد و شهروندان می توانند بدون مراجعه فیزیکی ثبت درخواست نمایند و بعد از کامل شدن مدارک، قرار بازدید از ملک گذاشته می گردد.

وی با بیان این که دو مرحله از ثبت درخواست و صدور پروانه الکترونیکی شده است، گفت: هوشمند سازی سامانه را کاملا منطبق بر طرح تفضیلی قرار دادیم؛ به گونه ای که مشخصات پهنه باید کاملا منطبق بر نقشه و پروانه باشد و با همکاری که با سازمان فناوری شهرداری تهران انجام داده ایم از یکم مرداد ماه نقشه ساختمانی کاملا منطبق بر طرح تفضیلی می گردد و سطح اشتغال، تعداد طبقات، کاربری و غیره منطبق بر پهنه است و در غیر این صورت سامانه پیام خطا می دهد.

گلپایگانی با بیان این که تا آخر سال هوشمند سازی صدور پروانه محقق می گردد، گفت: هوشمند سازی یک ضرورت است، اما باید زیرساخت های آن نیز فراهم گردد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در پاسخ به بعضی از نقدها مبنی بر این که میزان نارضایتی مردم از معاونت شهرسازی زیاد است، گفت: براساس اعلام سامانه 137 و 1888 بیشترین نارضایتی از شهرداری در بحث نگهداشت و نظافت شهر است و میزان رضایت از شهرسازی نمره قابل قبولی دارد.

وی با بیان این که بحث برون سپاری به دفاتر خدمات الکترونیک یک مسئله اصلی است، گفت: با دانشگاه علم و صنعت در راستای آسیب شناسی برون سپاری به دفاتر خدمات الکترونیک طرح مشترکی را داریم و امیدواریم تا خاتمه سال هوشمندسازی محقق گردد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران همچنین در حاشیه حضورش در شورای شهر با حضور در جمع سلامت و زیبایی در مور مصوبه شورای شهر مبنی بر الزام شهرداری تهران به صدور پروانه و خاتمه کار برای ساختمان های شهرداری اظهار کرد: براساس ماده 100 قانون شهرداری ها، ساختمان های شهرداری نیز نباید خارج از ضابطه ساخته شوند، اما در گذشته به واسطه این که شهرداری ناظر، پیمانکار و بهره بردار بود بعضا مقررات ملی ساختمان رعایت نمی شد. هر چند که سال گذشته ابلاغ کردیم که از این به بعد ساختمان های شهرداری نیز باید پروانه کسب نمایند و حالا شورا این ابلاغیه را تصویب کرد تا محکم کاری گردد.

وی در خصوص انتها ساختمان هایی که در گذشته ساخته شدند نیز گفت: پروانه ساخت مربوط به ساختمان هایی است که تازه می خواهند آغاز به ساخت نمایند، اگر در گذشته ساختمانی ساخته شده باید عدم خلاف بگیرد و اگر خلاف ضوابط ساخته شده باشد، باید این مهم را اصلاح کند.

گلپایگانی در خصوص امضاهای طلایی در شهرداری و هشدار عضو شورای شهر (سالاری) در خصوص افزایش امضاهای طلایی در شهرداری تهران گفت: امضای طلایی زیاد بود، اما الان آن را کاهش دادیم.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: آنالیز ها نشان داده که در عین تشکیل پرونده و کنترل نقشه به خصوص در مناطق گران قیمت، فضا بین ارباب رجوع و شهرداری به سمت چانه زنی می رود که این چانه زنی یا در راستای جلوگیری از اجرای قانون و یا مسدود گذاشتن بعضی قوانین است که این اتفاق در سنوات گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به این که یکی از دلایل هوشمند سازی و الکترونیکی شدن فرآیند صدور پروانه این است که ارباب رجوع به وسیله سامانه الکترونیکی، فرآیند ساخت را طی کند، گفت: در ابتدا بعضی ها به بهانه درآمدزایی این اقدامات را انجام دادند که در نهایت سبب شد امروز چهره شهر آرامبخش نباشد. اما در مدیریت جدید شهری این امضاهای طلایی به شدت کاهش یافت و معتقدیم حذف نیروی انسانی که می تواند اختیار امضای طلایی داشته باشد موجب افزایش شفافیت خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "کاهش امضاهای طلایی در فرآیند ساخت و ساز در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش امضاهای طلایی در فرآیند ساخت و ساز در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید