منابع پنهان کافئین

به گزارش سلامت و زیبایی، چنانچه سعی در کاهش کافئین مصرفی خود داشته و تصور می کنید قهوه و چای تنها مقصران آن می باشند، در این صورت به وسیله این مقاله به مواد غذایی که به صورت پنهانی مقادیری کافئین به رژیم غذایی روزانه شما

منابع پنهان کافئین

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

چنانچه سعی در کاهش کافئین مصرفی خود داشته و تصور می کنید قهوه و چای تنها مقصران آن می باشند، در این صورت به وسیله این مقاله به مواد غذایی که به صورت پنهانی مقادیری کافئین به رژیم غذایی روزانه شما وارد می سازند، پی ببرید.

مزایای کافئین

شما را هوشیار و بیدار نگاه داشته، خستگی، رخوت و خواب آلودگی را کاهش می دهد.

اثرات جانبی مصرف بیش از حد کافئین

اضطراب، نگرانی، بی خوابی، و ناراحتی معده

بیش از نود درصد جمعیت دنیا روزانه کافئین مصرف می نماید. به عقیده دانشمندان سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، کافئین به اسم دارویی جهت برطرف خستگی، رخوت و خواب آلودگی و بعلاوه به اسم یک افزودنی خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده با هوشیار و بیدار نگاه داشتن شما به مدت چند ساعت پس از صرف آن، به نحوی به شما فایده می رساند، اما عوارض جانبی آن که مدت زمان طولانی تری باقی می ماند، شامل، بی خوابی، کم آبی بدن، اضطراب، ناراحتی معده، ناآرامی، غیر عادی و سریع تر شدن ضربان قلب، و افزایش فشار خون می گردد.

واضح است که منابع طبیعی کافئین دانه قهوه، برگ چای، مغز قهوه سودانی کولا، و غلاف کاکائو را شامل می شوند. با این حال، منابع کافئین تنها به این مواد محدود نمی شوند. دیگر منابع نه چندان تعیین کافئین شامل بستنی، خشبو کننده های دهان، و آیس تی (چای یخ و یا چای سرد) می گردد. بنابراین، در صورتی که باردار بوده و یا یک بیمار قلبی می باشید و یا صرفاً کسی بوده که به کافئین اعتیاد داشته و سعی در کاهش مصرف آن دارید، آنگاه از مصرف این مواد غذایی و نوشیدنی خودداری کنید.

قهوه بدون کافئین یا دی کف

مقدار کافئین موجود: 2 تا 5 میلی گرم کافئین در 150 میلی لیتر قهوه دی کف

با شنیدن نام آن دچار اشتباه نشوید. یک فنجان قهوه بدون کافئین کاملاً عاری از کافئین نمی باشد. در مقایسه با یک فنجان قهوه معمولی که به طور معمول حاوی 60 تا 150 میلی گرم کافئین است، یک فنجان قهوه بدون کافئین حاوی مقادیر کمتری کافئین است اما باز هم میزانی از آن وجود دارد.

خوشبو کننده دهان

مقدار کافئین موجود: 100 میلی گرم کافئین در 1 عدد قرص نعناع

خوشبو کننده های دهان بدون آنکه متوجه باشیم، به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده اند. اما آیا می دانستید که این قرص کوچک نعنایی که بی درنگ در دهان خود می اندازید، بعلاوه حاوی میزان نسبتاً زیادی کافئین است؟ یک عدد قرص نعنایی می تواند حاوی حدوداً 100 میلی گرم کافئین باشد که این میزان به مقدار یک فنجان قهوه معمولی است!

شکلات تیره

مقدار کافئین موجود: 5 تا 35 میلی گرم کافئین در 1 اونس یا 5ر28 گرم شکلات تیره

دانه های کاکائو، مهمترین ماده بکار رفته در شکلات بوده که منبعی طبیعی از کافئین به حساب می آیند. در نتیجه درصد کافئین موجود در هر نوع شکلات، به میزان کاکائو بکار رفته در آن بستگی دارد. بعلاوه شکلات تیره تر از میزان کافئین بیشتری در خود برخوردار است.

بستنی

مقدار کافئین موجود: 2 تا5 میلی گرم کافئین در 50 گرم بستنی شکلاتی

یک قاشق یا اسکوپ بستنی قهوه حاوی کافئین بیشتری نسبت به یک قوطی سودا کافئینی است. یک اسکوپ بستنی شکلاتی حاوی میزان نسبتاً کمتری کافئین می باشد.

نوشیدنی های انرژی زا

مقدار کافئین موجود: 76 تا 80 میلی گرم کافئین در 4ر8 اونس یا 248 میلی لیتر نوشیدنی انرژی زا

مصرف نوشیدنی های انرژی زا، انرژی شما را افزایش می دهد و موجب هوشیاری بیشتر شما می گردد. این امر به خاطر کافئین موجود در آنهاست. میزان کافئین موجود در نوشیدنی های انرژی زا فرق دارد و تعیین شده است که در بعضی نوشیدنی ها این مقدار برابر با 100 میلی گرم است.

آیس تی یا یخ چای

مقدار کافئین موجود: 5 تا 7 میلی گرم کافئین در 8 اونس آیس تی

ضروری است که تنها به منظور دوری از کافئین موجود در این نوع چای، از مصرف آن خودداری کنید. انواع آیس تی با طعم های مختلف موجود در قفسه سوپرمارکتها حاوی کافئین در مقادیر کم است بنابراین، مصرف میزان کمی آیس تی ضرری نخواهد داشت، مگر آنکه به طور اکید به شما توصیه شده باشد که از کافئین دوری کنید.

سودا یا نوشابه بدون کولا

مقدار کافئین موجود: 55 میلی گرم کافئین در 12 اونس یا 355 میلی لیتر سودا بدون کولا

اگرچه بعضی از سوداها ممکن است کاملا بدون کافئین باشند، اما بعضی دیگر حاوی میزان زیادی کافئین هستند. میزان کافئین موجود در آنها فرق دارد و می تواند در بعضی از نوشابه های عاری از کولا به 60 تا 70 میلی گرم برسد.

قرص های لاغری

مقدار کافئین موجود: 120 تا 200 میلی گرم کافئین در هر عدد قرص

تعیین شده است که کافئین به کاهش وزن یاری می نماید. اما، قرص های لاغری که حاوی کافئین می باشند، گرچه راهی آسان برای رسیدن به این هدف به حساب می آیند، اما قطعاً عاقلانه ترین و سالمترین راه نمی باشند. کافئین قطعاً به کاهش وزن با بهبود سوخت و ساز بدن یاری می نماید، اما بیش از آن کاری انجام نمی دهد. به اسم مثال، یک سرکوب کننده اشتها حاوی حدود 20 میلی گرم کافئین در هر یک عدد قرص است.

مسکن

مقدار کافئین موجود: 5 تا 65 میلی گرم کافئین در یک دوز داروی سردرد بدون احتیاج به نسخه

کافئین دارویی است که در صورت مصرف آن در مقادیر مناسب و توصیه شده، تعیین شده است که موجب برطرف سردرد می گردد. با این حال، مصرف بیش از حد کافئین در فرم اوردوز یا مصرف بیش از حد مسکن می تواند به مسائل جدی در سلامت منجر گردد.

کافئین گرچه یک محرک است اما چنانچه در مقادیر زیاد مصرف گردد، می تواند به مسائل مختلف سلامتی منجر گردد. از اینرو، رعایت اعتدال کلید کار است. بعلاوه پیشگیری بهتر از درمان است؛ و هنگامی که در مورد سلامت شخصی صحبت می کنیم، پیشگیری در بالاترین اولویت قرار می گیرد. دانش خود را افزایش داده و سلامتی خود را حفظ کنید!

منبع: راسخون

به "منابع پنهان کافئین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منابع پنهان کافئین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید