لاغر کردن با اصول ایمنی

به گزارش سلامت و زیبایی، تعطیلات نوروز تمام شده است و اگر به توصیه های قبلی توجه نکرده باشید احتمالا بعد از دو هفته خانه نشینی و در خانه ماندن، با کمی افزایش وزن روبه رو شده اید. شاید هم از قبل دغدغه اش را داشته اید و جزو برنامه های امسالتان بوده.

لاغر کردن با اصول ایمنی

به هر طریق اگر در فکر رژیم هستید، محتمل است به خاطر شیوع ویروس کرونا گوشه ذهنتان نگاهی هم به اپلیکیشن های رژیم غذایی یا سایت ها و پزشکانی که آنلاین رژیم می دهند، داشته باشید.

سوال اینجاست که بین انبوهی از اپلیکیشن های پولی و غیرپولی موبایلی که به شما رژیم می دهد، در بین شرکت هایی که ادعا می نمایند شما را ظرف چند هفته به وزن ایده آل تان می رسانند و کارشناسانی در شبکه های اجتماعی که دستورالعمل چاقی و لاغری می پیچند، کدام یکی را باید انتخاب کنید ؟ اگر پای درددل متخصصان تغذیه بنشینیم، می گویند خیلی از رژیم های آنلاین و اپلیکیشن های لاغری غیرکارشناسی است و کاربران نباید از آنها استفاده نمایند.

در بین این اپلیکیشن ها اما بعضی کار اصولی و علمی انجام می دهند. اینجا قرار نیست برند خاصی معرفی گردد. بلکه اصول و قواعدی گفته می گردد که با دانستن آنها خودتان می توانید بهترین و کارآمدترین رژیم را پیدا کنید.

برنامه منحصربه فرد

رژیم غذایی که شما از یک شرکت آنلاین یا اپلیکیشن خریداری می کنید، منحصر به شماست و قرار نیست برای خواهر یا مادر و پدرتان کاربرد داشته باشد. بنابراین برای این که رژیم غذایی منحصر به فرد شما باشد، در اغلب موارد، باید وزن، قد و دور مچ دست از شما پرسیده گردد. براساس سن، تاهل و تجرد و حتی فعالیت بدنی، باید به شما برنامه غذایی و مناسب، داده گردد. اگر سه روز در هفته پیاده روی می کنید، حتما رژیم غذایی شما با کسی که هر روز، به صورت حرفه ای دو ساعت، دوچرخه سواری یا شنا می نماید، متفاوت است. به همه اینها البته باید سطح سوخت و ساز بدنتان را هم اضافه نمود. اگر از افرادی هستید که خیلی دیر به دیر عرق می نمایند، سوخت و ساز بدن تان خیلی پایین است و این یعنی که خیلی دیرتر لاغر می شوید؛ موردی که حتما باید برای دریافت یک رژیم غذایی کارآمد به آن توجه کنید. نکته مهم بعدی داروها و بیماری هایی است که شما دارید. اگر داروی خاصی استفاده می کنید، مشکل قلبی دارید یا از دیابت رنج می برید، قبل از دریافت رژیم غذایی باید آن را با کارشناسی که آنلاین با او در ارتباطید، در میان بگذارید؛ اگر قبل از دریافت رژیم غذایی که از پزشک آنلاین یا اپلیکیشن، به هیچ کدام از این مسائل توجه نشده است، باید بدانید رژیم غذایی که خریده اید، مناسب و کارآمد نیست.

برنامه اصولی

این جمله تبلیغاتی بخور و لاغر شو و یا بدون ورزش کردن لاغر شوید یک جمله غیرعلمی است. اگر در رژیم غذایی تان ورزش کردن، جایی ندارد، باید بدانید یک جای کار این رژیم می لنگد. امکان ندارد بخورید و فعالیت بدنی هدفمند نداشته باشید، بعد انتظار داشته باشید لاغر هم شوید. همه چیز شبیه یک معادله ریاضی ساده است؛ اگر رژیم غذایی مناسب داشته باشید و ورزش کنید، تناسب اندام خواهید داشت ولی اگر فقط رژیم بگیرید، نمی توانید لاغر شوید. اگر هم لاغر شدید، حتما دوباره بعد از تمام شدن رژیم، چاق می شوید. این جمله تبلیغاتی در دو هفته 10 کیلو وزن کم کن هم یک جمله غیرعلمی است و با این کار خطر ابتلا به بیماری های غیرقابل جبرانی را به جان می خرید. شاید بگردد در دو هفته 10 کیلو کم کنید، اما این کار علمی نیست. درستش این است که در یک هفته، نیم کیلو تا یک کیلو وزن کم کنید. کم کردن 4 کیلو در ماه، علمی است. اگر در این مدت وزن کم کنید، کم خونی حاد، ریزش مو، کمبود ویتامین و مسائل گوارشی سراغ تان نمی آید.

برنامه بهینه

رژیمی برای شما مناسب است که شرایط مالی شما را درنظر گرفته باشد. اگر هر روز باید دو موز بخورید یا برای لاغر شدن، از شما خواسته می گردد که در وعده صبحانه، خاویار بخورید، دور این رژیم را خط بکشید. البته اگر کارگر و کارمند نیستید و درآمد بالایی دارید؛ شاید این رژیم برایتان از نظر مالی مناسب باشد. اما خوب است بدانید این رژیم غذایی می تواند، تبدیل به برنامه غذایی همیشگی شما گردد، بنابراین رژیمی را انتخاب کنید که مناسب جیب تان باشد.

برنامه همه جانبه

همه متخصصین تغذیه اتفاق نظر دارند که رژیم غذایی مناسب است که هر روز، از همه اجزای هرم غذایی استفاده کند؛ یعنی پروتئین، کربوهیدرات، لبنیات و سبزیحات، به تناسب در رژیم غذایی وجود داشته باشد. اگر در رژیمی، دور برنج و نان خط کشیده شده است و یا بسته به وزن شما، حداقل چند واحد میوه در آن وجود ندارد، باید بدانید که آن رژیم غذایی، رژیم مناسبی نیست. در همه رژیم های غذایی، میوه، حبوبات، گوشت قرمز یا سفید، برنج و نان، شیر و یا ماست و سبزیجات باید استفاده گردد. مواد غذایی که برای درست کار کردن اعضای بدنتان و البته لاغر شدن، ضروری است.

فوق برنامه ممنوع

اگر پزشک آنلاینی به شما پیشنهاد می دهد از قرص و شربت لاغری یا اشتهاآور بهره ببرید، سریع ارتباطتان را با آن کارشناس تغذیه یا اپلیکیشن قطع کنید، آنها احتمالا قاتل پول و جان تان هستند. در مواقع نادر محتمل است که متخصصین تغذیه برای فردی قرص لاغری یا اشتهاآور تجویز نمایند و البته اگر این کار را انجام دهند، زیرنظر پزشک و در دوز معین این اتفاق می افتد. اغلب قرص ها و شربت های لاغری، سوخت و ساز بدن را بالا می برند و به صورت مصنوعی، کاری می نمایند که قلبتان بیشتر بتپد و عرق کنید. سکته قلبی یکی از رایج ترین تاثیرات قرص ها و شربت های لاغری است. اگر این قرص ها قلبتان را از کار نیندازد، اعتیادآور است و میل شما به استفاده از آنها را بالا می برد. اتفاقی که درمجموع می تواند برای کارشناس یا اپلیکیشنی که به شما پیشنهاد می دهد از آنها بهره ببرید، مفید باشد. چون بعد از اتمام دوره مصرف، شخص دوباره برای خرید به آنها مراجعه خواهد نمود. به همه ضررهای قرص های اشتهاآور، مقطعی بودن کارکرد آنها را هم اضافه کنید؛ بعد از دو هفته که از قرص ها استفاده نکنید، دوباره به وزن اول برمی شد.

لیلا شوقی - خبرنگار / ضمیمه چادیواری روزنامه سلامت و زیبایی

منبع: جام جم آنلاین

به "لاغر کردن با اصول ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاغر کردن با اصول ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید