دستمال کاغذی از حوله سالم تره

به گزارش سلامت و زیبایی، چندی پیش، تحقیقی در دانشگاه برادفورد انجام شد که پس از آن، محققان توصیه کردند پس از شست وشوی دست ها تا حد ممکن از حوله استفاده نشود و به جای آن، دستمال کاغذی یا خشک کن برقی مورد استفاده قرار گیرد. طبق گفته های این پژوهشگران، پس از شستن دست ها، باکتری های موجود در پوست به سطح پوست می آیند و

دستمال کاغذی از حوله سالم تره

دستمال کاغذی از حوله سالم تره

مقایسه دستمال کاغذی، حوله و خشک کن برقی در مصاحبه با دکتر هوشنگ ساغری، متخصص بیماری های عفونی

چندی پیش، تحقیقی در دانشگاه برادفورد انجام شد که پس از آن، محققان توصیه کردند پس از شست وشوی دست ها تا حد ممکن از حوله استفاده نگردد و به جای آن، دستمال کاغذی یا خشک کن برقی مورد استفاده قرار گیرد. طبق گفته های این پژوهشگران، پس از شستن دست ها، باکتری های موجود در پوست به سطح پوست می آیند و با پاک کردن دست ها با حوله به آن منتقل می شوند. این کار احتمال انتقال باکتری ها را به سطوح دیگر و پوست دیگر افراد افزایش می دهد. به همین بهانه، پای صحبت های دکتر هوشنگ ساغری، متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نشستیم تا بدانیم برترین انتخاب در این زمینه چیست.

آقای دکتر! با توجه به مالی بودن استفاده از حوله، بیشتر ما به جای استفاده از دستمال کاغذی در دستشویی هایمان، حوله آویزان می کنیم و شاید استفاده از دستمال کاغذی در بعضی خانه ها مختص میهمانان باشد. این اشکالی دارد؟

اصولا اگر قرار است حوله در دستشویی استفاده گردد، باید فردی و شخصی باشد. اما حوله شخصی هم باید چند روز مصرف گردد. یعنی هفته ای 2 بار یا حداکثر هفته ای یک بار باید حوله شسته و تعویض گردد؛ زیرا حوله در محلی قرار گرفته است که رطوبت پیدا می نماید و در اثر این رطوبت، بعضی عناصر بیماری زا در آن باقی می مانند که از آن جمله می توان به انواع میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها اشاره نمود. اینها سبب آلودگی و ایجاد عفونت در فرد می شوند.

بعضی انگل ها هم می توانند در حوله نفوذ نمایند و فرد با استفاده طولانی مدت از آن حوله، آلوده گردد. به اسم نمونه، طبیعی است که فرد پس از شستن مقعد خود و دست زدن به حوله و استفاده مجدد از آن حوله، خودش را آلوده می نماید. در صورتی که قرار است چند نفر از یک دستشویی استفاده نمایند، استفاده از حوله اصلا توصیه نمی گردد؛ زیرا می تواند کانون عفونت ها و انتقال ویروس ها، انگل ها و قارچ ها باشد.

این موضوع به ویژه برای کسانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند، بسیار خطرناک تر است. استفاده از حوله در محل های عمومی هم اصلا توصیه نمی گردد.

استفاده از دستمال کاغذی، چطور؟ اگر دستمال کاغذی در سرویس بهداشتی نصب گردد، آلوده نماینده نیست؟

دستمال کاغذی یک بار مصرف به شرط آنکه بازیافتی نباشد، برترین انتخاب است. دستمال کاغذی خوشبختانه امروزه فراوان است و قیمت آن نسبت به دیگر وسایل، گران نیست.

نصب دستمال کاغذی در توالت اگرچه سبب آلوده شدن آن می گردد اما آلودگی آن خیلی کمتر از حوله است زیرا هم دستمال کاغذی درون محفظه ای قرار می گیرد که آن را از آلودگی حفظ می نماید و هم اینکه مدت زمان کوتاهی در دستشویی می ماند و سریعا مصرف می گردد. به هر حال، بهتر از حوله است. در صورتی که از دستمال کاغذی بازیافتی استفاده می گردد هم تنها باید برای خشک کردن دست از آن بهره گرفت و نباید برای خشک کردن صورت از آن استفاده کرد.

خشک کن های برقی، چطور؟ نسبت به دستمال کاغذی، ارجحیت ندارند؟

به هر حال، خشک کن های برقی، مصرف برق بالایی دارند و در ضمن مشکل شان این است که اغلب افراد، وقت خشک کردن کامل دست هایشان با این دستگاه ها را ندارند. بهتر است در فرودگاه ها و مراکز عمومی، این دستگاه ها نصب گردد اما بیشتر مردم به قدری عجله دارند که فرصت نمی نمایند به طور کامل دست هایشان را با این دستگاه ها خشک نمایند.

اگر کسی وقت کافی داشته باشد، مسلما خشک کن برقی کاربرد بیشتری دارد. در غیر این صورت، به نظر بنده دستمال کاغذی برای خشک کردن دست و صورت، برترین انتخاب است.

من سوال هایم تمام شد. اگر حرف ناگفته ای در این خصوص دارید، بفرمایید.

به نظر من، آنچه از همه مهم تر است و زیاد دیده می گردد، این است که در رستوران ها، ادارات، بانک ها و مراکز عمومی، نه تنها چیزی برای خشک کردن دست ها وجود ندارد؛ بلکه متاسفانه حتی صابون مایع هم دیده نمی گردد. این موضوع از نظر سلامت افراد و انتشار عفونت ها و بیماری های انگلی و قارچی، فوق العاده مهم است و باید به آن توجه گردد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دستمال کاغذی از حوله سالم تره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستمال کاغذی از حوله سالم تره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید