حافظ در حافظه جهانی ماندگار است

به گزارش سلامت و زیبایی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حافظ انتقال دهنده معنی نیست، حافظ مولد معنا هم نیست؛ حافظ معنای خامی را تولید و مخاطب آن محتوای خام را پخته می نماید نکته مهم دیگر این است که حافظ در حافظه جهانی مانده است.

حافظ در حافظه جهانی ماندگار است

به گزارش گروه فرهنگی سلامت و زیبایی، سید عباس صالحی امشب در مراسم یادروز حافظ گفت: حافظ را باید از زاویه های مختلفی مورد آنالیز قرار داد چراکه وی بعد از شش و نیم قرن هنوز در خاطر مردم زندگی می نماید. شاعران زیادی داشته ایم اما بی گمان می توان گفت که حافظ مردمی ترین آنها بوده است.

وی گفت: به راستی چگونه است که هنوز در حوزه نشر دیوان حافظ هر سال ده ها دیوان حافظ با چاپ های مختلف منتشر می گردد؟ کمتر ایرانی است که چند بیت از حافظ به خاطر نداشته باشد. حافظ در متن و حاشیه زندگی ما ایرانیان بوده است.

صالحی اضافه کرد: به نظر می آید که حافظ به خودآگاهی ما یاری نموده است چراکه تن آگاهی کار آسانی است، اما خودآگاهی کار دشواری است و این جاست که ما با حافظ خط ارتباطی پیدا می کنیم. ساعت ها می توان در این رابطه سخن گفت که چگونه هر کس در آینه حافظ می تواند خودش را ببیند و خودش را تفسیر کند.

وزیر ارشاد اسلامی اعلام کرد: نکته دیگری که ما را به حافظ نزدیک می نماید، این است که حافظ سنگ شکیبا دردها و رنج های ماست. ما در فضای حافظ آرامش می گیریم و امید می یابیم. حافظ می تواند به ما برای آرام بودن یاری کند. نکته دیگری که حافظ را در اذهان عمومی تعریف می نماید این است که حافظ تنها یک شاعر نیست بلکه وی یک رسانه با ویژگی نقادانه است.

وی عنوان نمود: نقدهای او فراتاریخی است و می توان او را یک منتقد و مصلح اجتماعی پنداشت، حافظ به عنوان یک مصلح اجتماعی قرن های متمادی با مردم زندگی نموده است. حافظ انتقال دهنده معنی نیست، حافظ مولد معنا هم نیست. حافظ معنای خامی را تولید و مخاطب آن محتوای خام را پخته می نماید. نکته مهم دیگر این است که حافظ در حافظه دنیای مانده است.

صالحی اعلام کرد: اروپا و غرب که از قرن 17 با حافظ آشنا هیچ گاه خودشان را از اشعار وی گسسته ننموده اند. به نظر می آید که ما صندلی بین المللی حافظ را در دنیا بشناسیم. سال جاری در 200مین سالگرد می توان بابی را که او بین حکمت شرقی و غربی گگردد، بیش از پیش بگشاییم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حافظ در حافظه جهانی ماندگار است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظ در حافظه جهانی ماندگار است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید