حافظه خود را تقویت کن

به گزارش سلامت و زیبایی، با وجود آن که گاهی اوقات برخی چیزها را فراموش می کنیم، اما می توان گفت روش هایی وجود دارد که با یاری آنها می توان حافظه خود را تقویت کنیم. با یک حافظه قوی تر، بهتر می توانیم فعالیت های روزانه را انجام دهیم و از طرفی قادر خواهیم بود مغز خود را در برابر بیماری آلزایمر محافظت کنیم.

حافظه خود را تقویت کن

حافظه خود را تقویت کن

با وجود آن که گاهی اوقات برخی چیزها را فراموش می کنیم، اما می توان گفت روش هایی وجود دارد که با یاری آنها می توان حافظه خود را تقویت کنیم. با یک حافظه قوی تر، بهتر می توانیم فعالیت های روزانه را انجام دهیم و از طرفی قادر خواهیم بود مغز خود را در برابر بیماری آلزایمر محافظت کنیم.

تحقیقات صورت گرفته در طول سال های اخیر نشان می دهد کسانی که فعالیت های فکری انجام می دهند، کمتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر قرار دارند و از طرفی حیواناتی که مغز آنها بیشتر تحریک می گردد، مرکز حافظه بزرگ تری دارند. شما هم می توانید با انجام تغییرات کوچکی در زندگی خود علاوه بر آن که حافظه خود را تقویت نمایید، از بروز بیماری آلزایمر هم پیشگیری کنید. مراحل زیر شروعی برای این تغییرات حساب می گردد:

مرحله اول: از اندازه تنش ها بکاهید

تنش زیاد برای مغز مضر است. مطالعات نشان می دهد حیواناتی که به طور دایم در معرض تنش قرار دارند، از سلول های حافظه کمتری برخوردارند. توجه به نکات زیر می تواند در کاهش فشارهای روانی و تنش ها موثر باشد:

1- در طول روز، زمانی را برای کاهش تنش قرار دهید، نظیر اختصاص دو دقیقه برای تمرین تنفس عمیق و لحظاتی برای تمرین یوگا.

2- اندازه خواب خود را افزایش دهید.

3- از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بکاهید.

4- به طور مرتب ورزش کنید.

5- سعی کنید توقعات خود را از زندگی با واقعیت ها تطبیق دهید.

6- بخندید و شاد باشید.

مرحله دوم: ورزش فکری داشته باشید

ورزش فکری نقش یک جک را برای مغز شما بازی می نماید و گویی با آن می توانید مغز خود را از جا تکان دهید. فعالیت های فکری نظیر حل جدول، یک مساله نیمه مشکل، معمای تصویری و کلامی و نظیر اینها به گونه ای که به طور لذت بخش انجام شوند، سبب فعال شدن فکر شما می شوند.

مرحله سوم: رژیم غذایی سالم برای مغز

تغذیه نقش مهمی در سلامت مغز به عهده دارد. فعالیت های خود را با اندازه مواد غذایی مصرفی تنظیم نمایید. در غیر این صورت مواد غذایی بیشتر از احتیاجتان سبب ابتلای شما به بیماری هایی نظیر دیابت و فشار خون می گردد. در خصوص مصرف چربی ها دقت نمایید. چربی ها نظیر امگا 3، روغن زیتون، روغن ماهی و گردو برای ما مفید هستند، اما خوردن چربی حیوانات می تواند برای سلامتی مضر باشد.

غذاهایی را مصرف کنید که حاوی آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان داده حیوانات آزمایشگاهی که غذاهای حاوی آنتی اکسیدان مصرف می نمایند، قابلیت فکری بالاتری دارند. غذاهای حاوی ویتامین C,E و هم میوه جات و سبزیجات برگ سبز حاوی آنتی اکسیدان هستند.

در خصوص مصرف کربوهیدرات ها دقت کنید. غذاهای فوری و فرآوری شده می تواند به یکباره قند خون شما را افزایش دهند و این خود بر مغز تاثیر گذار بوده و می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد.

مرحله چهارم: ورزش کنید

سلامت جسم بر سلامت مغز تاثیر گذار است. مطالعات اخیر نشان می دهد که رابطه ای میان فعالیت های فیزیکی و کاهش آلزایمر وجود دارد. یک ورزش ایروبیک که به همراه نرمش های کششی و ریتم موزیک اجرا می گردد، در صورتی که خطر صدمه به سر را در پی نداشته باشد، می تواند تاثیر خوبی بر سلامت فکر شما داشته باشد.

مرحله پنجم: تغییر شیوه زندگی

دارا بودن یک حافظه قوی در طول زندگی، احتیاجمند انجام تغییرات در شیوه زندگی است. توجه به نکات زیر علاوه بر موارد گفته شده قبلی، می تواند در این رابطه موثر باشد:

1- در صورت اعتیاد به سیگار، آن را ترک کنید و از مصرف الکل اجتناب کنید.

2- هدفمند زندگی کنید و در فعالیت های اجتماعی حضور داشته باشید.

3- در صورت ابتلا به بیماری، به وسیله پزشک آن را درمان کنید.

4- برای جلوگیری از فراموشی، امور خود را سازماندهی کنید. برای مثال با نصب قلاب هایی در آشپزخانه، کلیدهای درها را در آنجا نصب کنید یا وسایل مورد احتیاج خود را در مکان های معین و ثابت قرار دهید و یک دفترچه یادداشت تاریخ دار داشته باشید تا به وسیله آن بتوانید نکات مورد احتیاج خود را یادداشت کنید و همواره به خاطر داشته باشید.

در صورتی که با انجام فعالیت های گفته شده، مشکل کم حافظه بودن شما رفع نشد، با یک پزشک معین مشاوره نمایید.

منبع: نشریه راه موفقیت شماره 19

منبع: راسخون

به "حافظه خود را تقویت کن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظه خود را تقویت کن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید