جنگل های ارسباران در راستا جهانی شدن

به گزارش سلامت و زیبایی، فرزین حق پرست در جمع خبرنگاران سفر و بازدید یک ماه پیش معاون میراث فرهنگی سازمان از جنگل های ارسباران را یاد آور شد و اضافه کرد: پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پس از یک سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها و مراتع ماه آینده با هدف ثبت جهانی به یونسکو ارسال می گردد.

جنگل های ارسباران در راستا جهانی شدن

به گفته وی، پس از آنالیز های به عمل آمده کلیات ساختار و تشکیلات مدیریتی پفراینده ارسباران مورد تایید نهاده شد و اکنون آماده ارسال و ثبت در لیست آثار جهانی است.

او اضافه نمود: درصورت ثبت جهانی جنگل های ارسباران این منطقه به عنوان دومین اثر طبیعی کشور در لیست میراث طبیعی جهان جای خواهد گرفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با ابراز خرسندی از رویدادهای خوبی که اخیرا در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری استان اتفاق افتاده است، تاکید نمود:

کار و مسئولیت اداره کل میراث فرهنگی با این انتخاب شکل نو و البته جدی به خود می گیرد.

وی در تشریح مراحل و راهی که پفراینده جنگل های ارسباران تا ثبت جهانی شدن دارد، گفت: پس از ارسال پفراینده به یونسکو فرصت داریم تا نواقص مربوطه و موارد مورد تاکید به وسیله کارشناسان پفراینده را مرتفع سازیم و تیر ماه 1395 کارشناسان سازمان یونسکو برای ارزیابی و انطباق پفراینده با مستندات به این منطقه سفر می نمایند.

حق پرست اضافه نمود: هر ساله تنها یک اثر از کشورمان شانس معرفی به سازمان یونسکو دارد و در این میان و پس از ارزیابی های نهایی پفراینده های ارسالی از اقصی نقاط جهان تنها یک اثر در کل جهان امکان ثبت جهانی در لیست میراث طبیعی را خواهد داشت.

وی خاطرشان کرد: مدیریت ساخت و سازها به خصوص در روستاهای داخل منطقه ارسباران و ساماندهی کمپ های گردشگری موجود و در شکل کلی تر ساماندهی بصری، بهسازی و همسان سازی ساخته ها با طبیعت از موارد مورد تاکید معاون میراث فرهنگی کشور و کارشناسان پفراینده جنگل های ارسباران برای تایید نهایی به وسیله کارشناسان یونسکو برای ثبت جهانی مطرح کرد.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، ایجاد و راه اندازی مراکز مطالعاتی و پژوهشی در منطقه ارسباران از دیگر برنامه های اداره کل برای تسریع و عملیاتی شدن آماده سازی بستر های لازم در فرایند جهانی شدن جنگل های ارسباران خواهد بود.

حق پرست با اشاره به ویژگی های منحصربه فرد ارسباران برای جهانی شدن، اظهار کرد: این منطقه با داشتن کمتر از پنج صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده است و 29 درصد از پستانداران کشور، 44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان کشور، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان ایران در این منطقه ارسباران زندگی می نمایند.

وی ابراز امیدواری کرد: تا با عزم ملی و مردمی و بویژه همکاری و جدیت فرمانداران منطقه ارسباران ثبت جهانی شدن ارسباران در لیست میراث طبیعی جهان را ببینیم.

منطقه حفاظت شده ارسباران به علت حضور عشایر ایل شاهسوند با قدمت سکونت چند هزار ساله در این منطقه و ایجاد تعامل پایدار انسان و طبعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این منطقه در سال 1977 با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان ذخیره گاه زیست کره در برنامه انسان و کره یونسکو (MAP) ثبت شد.

بعلاوه در مرزهای جنوبی منطقه حفاظت شده ارسباران در شهرستان ورزقان نیز بقایای فسیلی اجداد ماموت ها یافت شده است که بیانگر قدمت تاریخچه زمین شناسی در این منطقه از ایران است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا

به "جنگل های ارسباران در راستا جهانی شدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های ارسباران در راستا جهانی شدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید