ترخیص نسیه کالاهای اساسی شروع شد

به گزارش سلامت و زیبایی، معاون گمرک ایران، از شروع ترخیص نسیه کالا های اساسی و ضروری موردنیاز مردم از گمرکات، اطلاع داد.

ترخیص نسیه کالاهای اساسی شروع شد

به گزارش گروه مالی سلامت و زیبایی به نقل از گمرک ایران، مهرداد جمال ارونقی گفت: مطابق آمار ارائه شده از مراجع ذیربط و آنالیز های صورت پذیرفته، موجودی کالا های اساسی در حال حاضر به بیش از 4 میلیون و 230 هزار تن می رسد که این اقلام اساسی، در بنادر مهم کشور از جمله امام خمینی (ره)، شهیدرجائی بندرعباس، امیرآباد، نوشهر، انزلی و چابهار موجود هستند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اضافه نمود: با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی گمرک، نسبت به ترخیص اقلام اساسی موجود در بنادر در حداقل زمان ممکن اقدام می گردد؛ ضمن اینکه باید توجه داشت همزمان شناور های حاوی کالا های اساسی درحال ورود، پهلوگیری و تخلیه کالای خود در بنادر هستند؛ به نحوی که تعداد 25 شناور درحال تخلیه در بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره)، نوشهر، انزلی و امیرآباد هستند.

وی توضیح داد: در عین حال 37 شناور دارای اقلام اساسی، در لنگرگاه، منتظر تخلیه کالا های خود هستند که از این تعداد شناور، 16 فروند شناور در بندر امام خمینی (ره) و 13 فروند دیگر در بندر امیرآباد هستند و از کالا های اساسی موجود در بنادر مهم کشور می توان به ذرت، جو، سویا، برنج شکر، روغن خام و دانه های روغنی اشاره نمود.

رئیس کمیته راهبری گمرک ایران ادامه داد: با توجه به آنالیز های اجرا شده و علیرغم اینکه در صورت ارائه مجوز های قانونی لازم، گمرکات اجرائی نسبت به ترخیص فوری اقلام اساسی به صورت حمل یکسره و شبانه روزی اقدام می نمایند؛ اما قرارگیری اظهارنامه بعضی از کالا های اساسی در جهت قرمز و لزوم کنترل ها و بازرسی های فیزیکی، از جمله مسائل واردنمایندگان این اقلام عنوان شده بود که طبق تصمیمات اتخاذ شده در کمیته راهبری گمرک ایران، مقرر شد به نحوی اقدام گردد که درصد بیشتری از اظهارنامه های اقلام اساسی، در جهت های زرد و سبز انتخاب جهت اظهارنامه قرار گیرند که ایستایی های احتمالی در این زمینه نیز به حداقل کاهش یابد.

ارونقی ادامه داد: بدیهی است قرارگیری اظهارنامه های اقلام اساسی در جهت قرمز به دلیل لزوم اخذ و ارائه مجوز های قانونی ترخیص کالا از گمرک است که تمامی این مجوز ها به صورت سیستمی به گمرکات کشور ابلاغ می گردد.

وی همچنین به ترخیص درصدی اقلام اساسی در گمرکات اشاره نمود و اضافه نمود: علاوه بر اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار و شیوه نامه های ترخیص اقلام اساسی در بنادر کشور، درحال حاضر درباره کالا های اساسی موجود در گمرکات، با ترخیص درصدی از این اقلام تا پرداخت حقوق ورودی کالای اظهارشده موافقت می گردد؛ به نحوی که معادل حقوق ورودی از کالای اساسی نگهداری و اجازۀ ترخیص مابقی کالا داده می گردد.

ارونقی گفت: به عبارت دیگر، نسبت به ترخیص نسیه کالای اساسی و ضروری اقدام می گردد؛ البته این اقدام به صورت فاز به فاز و ضمن هماهنگی کامل با گمرک ایران درحال انجام است که به نظر می رسد در صورت ایفای تعهد استفاده نمایندگان از این تسهیلات، تصمیم گیری در این خصوص و تعمیم ارائه تسهیلات یاد شده به عموم واردنمایندگان کالا های اساسی، به گمرکات اجرائی کشور تفویض گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ترخیص نسیه کالاهای اساسی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترخیص نسیه کالاهای اساسی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید