افزایش کارایی کاتالیست ها با فناوری نانو، تامین احتیاج توسط محققان

به گزارش سلامت و زیبایی، امروزه یکی از مواردی که با بهره گیری از فناوری های جدید پیشرفت زیادی نموده، کاتالیست ها هستند؛ کاتالیست ها در بیشتر صنایع شیمیایی و در تمام پالایشگاه ها و پتروشیمی ها به عنوان یک ماده حیاتی برای سرعت بخشیدن به واکنش های شیمیایی استفاده می شوند. با ورود فناوری نانو به این صنعت و فراوری نانوکاتالیست ها تحولی عظیم در کارایی آن ها به وجود آمده است.

افزایش کارایی کاتالیست ها با فناوری نانو، تامین احتیاج توسط محققان

با توجه به اهمیت این محصول صنعتی، یک شرکت دانش بنیان پیروز به فراوری کاتالیست های صنعتی با فناوری نانو شده است.

کاتالیست شیفت گاز آب دما پایین

یکی از کاتالیست های فراوریی این شرکت، کاتالیست شیفت گاز آب دما پایین است که درون راکتورهای شیفت گاز آب دما پایین جهت تبدیل مونوکسید کربن به هیدروژن مورداستفاده قرار می گیرد. این محصول به صورت قرص های کوچک فراوری شده و درون راکتورهای صنعتی بارگذاری و مورداستفاده قرار می گیرد.

دستیابی به ریزساختار نانو در این محصول سطح فعال بیشتر برای محصول و به دنبال آن اکتیویته بیشتری را به همراه خواهد داشت.

روش کلی سنتز شامل تزریق هم زمان محلول اسیدی (خوراک) حاوی یون های فلزی مس، روی و آلومینیوم از یک سو و محلول قلیایی تنظیم کننده pH (در اینجا کربنات سدیم) از طرف دیگر به طوری که pH در یک مقدار مطلوب در تمام طول تزریق (ترسیب) ثابت بماند است.

با توجه به تعداد واحدهای فعلی و برنامه آینده توسعه فراوری آمونیاک در ایران (مجموعاً 14 واحد) فراوری کاتالیست واحد LTS حائز اهمیت فراوان است. از این رو ضروری است تا نیازهای اساسی و استراتژیک این صنعت (کاتالیست) در داخل کشور تأمین و فراوری گردد.

میزان مصرف سالیانه کاتالیست شیفت دما پایین یا LTS در کشور 350 تن در سال است و با احتساب قیمت خرید این کاتالیست از منابع خارجی که در حدود 20 یورو به ازای هر کیلوگرم است، بومی سازی فراوری این محصول می تواند علاوه بر افزودن دانش فنی فراوری یک محصول استراتژیک صنعتی به توانمندی های کشور، سالیانه از ارزبری معادل 7 میلیون یورو جلوگیری کند.

فراوری مالی این جاذب ها در داخل کشور علاوه بر صرفه جویی قابل توجه ارزی منجر به بومی سازی دانش فنی این نوع جاذب ها در زنجیره فراوری متانول، فراوری اوره و آمونیاک و صنایع فولاد به روش احیا مستقیم آهن خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "افزایش کارایی کاتالیست ها با فناوری نانو، تامین احتیاج توسط محققان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش کارایی کاتالیست ها با فناوری نانو، تامین احتیاج توسط محققان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید