پول نقد نمی گیریم ؛ حتی از شما

به گزارش سلامت و زیبایی، مشاهدات خبرنگاران خبرنگاران نشان می دهد این روزها در سطح شهر تنها تاکسی ها و مسافربرهای شخصی همچنان اسکناس دریافت می نمایند و حتی نانوایی ها و بسیاری از مشاغل خرد در حال حذف اسکناس از کسب و کارشان هستند؛ دخل بسیاری از مغازه ها قفل و دخل مجازی جایگزین آن شده است.

پول نقد نمی گیریم ؛ حتی از شما

رضا کربلائی - اتفاقی عظیم اتفاق افتاده، شاید پس از وداع با کرونا دیگر مردم ایران یادشان برود که می گردد با اسکناس هم به بازار رفت و خرید و فروش کرد. کارشناسانی که با سلامت و زیبایی گفت وگو نموده اند با جدیت می گویند؛ این مساله، یکی از احتمالات پساکروناست و حتی می تواند آینده نظام بانکی را دگرگون سازد و هزینه های بانک مرکزی و دولت را برای چاپ اسکناس کاهش دهد.

آمارهای رسمی نشان می دهد دست کم در اسفند پارسال، همزمان با خروج ویروس کرونا از شهر قم به سایر شهرهای ایران، به تدریج شهروندان استفاده از اسکناس را در مبادلات تجاری خود حذف یا بسیار محدود نموده اند؛ حتی آن دسته از شهروندانی هم که با کارت بانکی خرید می نمایند، هر روز و شاید روزی چند بار کارت های استفاده شده را با آب شسته یا ضد عفونی می نمایند. استقبال از خریدهای اینترنتی و افزایش تراکنش ها در شاهراه پرداخت ایران، باعث کم شدن میزان مبادله اسکناس در زندگی روزمره شده و حتی زمینه رشد قیمت سهام شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک را هم، در بازار سرمایه فراهم آورده است.

  • از دریافت پول نقد معذوریم

مشاهدات سلامت و زیبایی سلامت و زیبایی نشان می دهد؛ این روزها در سطح شهر تنها تاکسی ها و مسافربرهای شخصی همچنان اسکناس دریافت می نمایند و حتی نانوایی ها و بسیاری از مشاغل خرد در حال حذف اسکناس از کسب و کارشان هستند؛ دخل بسیاری از مغازه ها قفل و دخل مجازی جایگزین آن شده است.

در این میان مشاهده شده؛ بعضی مشاغل خدماتی، نظیر پمپ بنزین ها، به ویژه در کلان شهرها، با نصب بنر یا نوشته ای رسما اعلام نموده اند: از دریافت پول نقد معذوریم لطفا با کارت بانکی پرداخت کنید کرونا بلایی بر سر کسب و کارها آورده که دیگر کسی از دریافت اسکناس از دست دیگری لذت نمی برد. این یک زندگی در عصر حاکمیت کروناست، آیا روزی خواهد رسید که حتی معدود اصنافی که همچنان در روزگار گذشته زندگی می نمایند و دوست دارند اسکناس بگیرند، با این پیغام مشتریان روبرو شوند که اگر کارتخوان یا امکان پرداخت الکترونیک ندارید، از خرید معذوریم؟

  • سال پرواز پرداخت های مجازی

به گزارش سلامت و زیبایی، برای قضاوت دقیق درباره میزان نفوذ تراکنش ها در شبکه پرداخت الکترونیک، باید نسبت اسکناس و سکه به نقدینگی کل کشور را، مدنظر قرار دهیم آماری که هنوز بانک مرکزی آن را منتشر ننموده است اما گزارش اسفندماه شرکت شبکه الکترونیک پرداخت کارت ایران موسوم به شاپرک نشان می دهد در اسفندماه تعداد تراکنش های اجرا شده با کاهشی 1.37 درصدی نسبت به بهمن ماه روبرو شده و به 2281 میلیون تراکنش رسیده اما ارزش ریال تراکنش های صورت گرفته در ماه آخر سال 98 نسبت به بهمن ماه همان سال افزایشی 1.22 درصدی را تجربه نموده و به 3282 هزار میلیارد ریال رسیده است.

هرچند شیوع ویروس کرونا به رکود فعالیت های مالی و کم شدن چشم گیر میزان خرید و فروش، در اسفندماه، به عنوان فصل پرقدرت خرید خانوارها، دامن زده اما در اسفند پارسال نسبت به اسفند سال 97 تعداد تراکنش ها از رشدی 2.8 درصدی و مبلغ آن از جهشی 11.65 درصدی برخوردار بوده است.

هرچند نمی توان اثر کاهش ارزش پول ملی بر افزایش مبلغ ریالی تراکنش ها را نادیده گرفت اما شرکت شاپرک برای ارزیابی رشد حقیقی ارزش تراکنش های شاپرکی به تورم زایی از این شاخص اقدام نموده و می گوید: چون در زمان تهیه و انتشار گزارش اسفندماه هنوز مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام ننموده بود، نمی تواند ارزش حقیقی تراکنش ها در اسفندماه 98 نسبت به اسفند 97 را برآورد کند.

  • خداحافظی با کارتخوان ها

اتفاقی دیگر که ممکن است با طولانی تر شدن زمان شیوع ویروس کرونا رخ دهد، کمتر شدن میزان استفاده از کارت های بانکی و روی آوردن به خریدهای اینترنتی یا حتی خریدهای حضوری و پرداخت به صورت موبایلی است. گزارش شاپرک نشان می دهد در اسفندماه همچنان 91 درصد از کل تعداد تراکنش ها به کارتخوان های فروشگاهی اختصاص داشته و 5 درصد سهم ابزار پذیرش اینترنتی و 5 درصد هم پذیرش موبایلی بوده است؛ اما دنیا پس از کرونا حتی ممکن است نظم کنونی حاکم بر پرداخت های الکترونیک را دگرگون سازد و دیگر کسی حاضر به خرید با کارت های بانکی نگردد و همه به سمتی بروند که با یک بارکد و به وسیله موبایل شخصی شان خرید نمایند.

شرکت شاپرک در گزارش اسفند خود تاکید می نماید: نسبت ارزش تراکنش های شاپرک به نقدینگی بر خلاف شاخص نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی در حال پیش روی است که نشان می دهد ضریب اعتماد صاحبان نقدینگی، به داد و ستد بدون استفاده از اسکناس، هر روز بیشتر می گردد. از سوی دیگر کاهش نسبت اسکناس و مسکوک در دست اشخاص به نقدینگی و جبران بخشی از آن با افزایش دسترسی به خدمات پرداخت الکترونیک، ناشی از نفوذ منطقه ای ابزارهای پذیرش، یکی از عوامل اصلی افزایش ضریب فزاینده و سالم سازی ترکیب نقدینگی بوده و باعث شده برای تامین نقدینگی، پول پرقدرت کمتری به اقتصاد تزریق گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "پول نقد نمی گیریم ؛ حتی از شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول نقد نمی گیریم ؛ حتی از شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید