آب رودخانه هیرمند به تالاب خشکیده هامون رسید

به گزارش سلامت و زیبایی، آب رودخانه هیرمند

مقام های محلی ولایت نیمروز در جنوب افغانستان از رسیدن آب رودخانه هیرمند به تالاب هامون خبر دادند. این تالاب سال ها است که خشکیده و تقریبا 19 سال است که آب هیرمند به این تالاب وارد نشده است. رسانه های ایران نیز گزارش داد ه اند که رسیدن آب هیرمند به استان سیستان و بلوچستان شهروندان این استان را نیز خشنود نموده است. محمد جعفر اثر، رئیس محیط زیست ولایت نیمروز افغانستان گفت که حدود یک هفته است که آب رودخانه هیرمند به نیمروز رسیده و بتازگی نیز به تالاب هامون ریخته است. او افزود که دو سال قبل نیز آب هیرمند به تالاب هامون رسیده ولی به دلیل خشکسالی بیش از حد این آب نتوانست ذخیره گردد و حتی خاک هامون را نیز نتوانست خیس نماید. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این مطلب بیشتر بدانیم.

آب رودخانه هیرمند به تالاب خشکیده هامون رسید

این مقام افغانستان می گوید که دلیل رسیدن آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون، افزایش میزان بارندگی در مناطق مرکزی افغانستان می باشد که رودخانه هیرمند از آنجا سرچشمه می گیرد. او می گوید که رسیدن آب هیرمند در ولایت نیمروز باعث شادی مردم شده و اکنون مردم برای کشاورزی آمادگی لازم را پیدا نموده و در حال کندن نهرهای زمین های خود می باشند. آقای اثر مدعی است که نیمروز 30 سال خشکسالی را پشت سرگذاشته و این روند باعث شده که تمام اکوسیستم طبیعی در این ولایت بخصوص در اطراف تالاب هامون نابود گردد. حتی پرندگان و حیوانات بومی نیز که در اطراف این تالاب زندگی می کردند، یا نابود شده و یا اینکه از این محل مهاجرت نموده اند. او امیدوار است که بارندگی سال جاری به حدی ادامه یابد که تالاب هامون دوباره پرآب و اکوسیستم سابق آن دوباره احیا گردد.

رسانه های ایرانی نیز گزارش داده اند که رسیدن آب رودخانه هیرمند به استان سیستان و بلوچستان ایران شهروندان این بخش از کشور را نیز خرسند نموده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان گفت که کوشش می نماید آبی را که اخیرا به وسیله هیرمند وارد این استان شده به سمت کانون های بحرانی و گرد و غبار راهنمایی کند. وحید پورمردان گفت که استان سیستان و بلوچستان بیش از دو دهه با خشکسالی روبرو بوده و این خشکسالی ها تاثیر بسیار بدی بر پوشش گیاهی، حیات وحش و اقلیم این استان بر جای گذاشته است. او با اشاره به اینکه آب هیرمند برای تامین ذخایر آبی و آب شرب در تالاب هامون استفاده خواهد شد، گفت که برنامه های در دست اقدام برای احیای تالاب هامون را به خوبی مدیریت کنیم. مسیرهای ورودی به تالاب در حال لایروبی بوده و نزدیک به 20 تا 25 کیلومتر آب از شمال وارد تالاب هامون شده است.

آقای پورمردان گفت که با مدیریت بهینه آب های ورودی به استان، در تامین آب شرب، آب کشاورزی و هم احیای تالاب هامون به خوبی عمل خواهد نمود و اضافه نمود که در بارندگی های هفته آینده نیز شاهد ورود آب بیشتری به منطقه سیستان و بلوچستان خواهد بود. به گفته او شیب موجود در جنوب استان باعث شده که حجم زیادی از آب به سمت دریا راهنمایی گردد. پیشنهاد این است که بتوانیم در آن مناطق بندهایی را ایجاد و آب را به میزان بیشتری نگهداری کنیم تا به این طریق از هدر رفت آب در این منطقه جلوگیری گردد. از سوی دیگر ورود حجم قابل توجه آب به این منطقه و همچنین مدیریت مناسب آن، زمینه را برای جلوگیری از به خطر افتادن گونه در حال انقراض گاندو فراهم کند. وی با اشاره به کانون های گرد و غبار در این استان گفته که مدیریت آب های ورودی به وسیله راهنمایی آب به کانون های گرد و غبار، علاوه بر تقویت گونه های گیاهی و بومی منطقه از جمله گز گلدانی، در تقویت بستر تالاب ها و هم تثبیت خاک منطقه نقش مهمی دارد.

وی در مورد موضوع حقابه ایران از آب هیرمند گفت که 820 میلیون مترمکعب آب، حقابه سیستان و بلوچستان است که افغانستان باید در طول سال این میزان آب را به ایران بدهد و ابراز امیدواری نموده با تعهد افغانستان به دادن حقابه، مشکل آب استان در فصل های مختلف حل گردد. آب رودخانه هیرمند از 19 سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و بعضی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان بعضی سال ها سیلاب های جزیی ناشی از بارندگی ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بوده و به تالاب بین المللی هامون نمی رسید. تالاب بین المللی هامون با 560 هزار هکتار وسعت و ظرفیت آبی هشت تا 10 میلیارد متر مکعب، طی دو دهه اخیر به دلیل خشکسالی و قطع جریان رود مرزی هیرمند به ایران خشک شده بود. منبع اصلی تامین آب دریاچه هامون آب رودخانه هیرمند است که از افغانستان سرچشمه می گیرد و در سال های اخیر میزان آب آن به دلیل خشکسالی به شدت کاهش پیدا نموده بود.

دو کشور ایران و افغانستان برای استفاده از آب هیرمند در سال 1972 معاهده ای امضا نموده اند که بر اساس آن میزان سالانه آبی که از رودخانه هیرمند وارد ایران می گردد معین شده است، اما ایران از میزان آبی که وارد این کشور می گردد ناراضی است. خشکی این تالاب برای ساکنان حاشیه این دریاچه که به مشاغلی چون صیادی یا حصیر بافی اشتغال داشتند، مسائل معیشتی ایجاد نموده و به مهاجرت آنان از این منطقه منجر شده است. این دریاچه برای بسیاری از اهالی منطقه که شغل آنها دامداری و ماهیگیری بوده، اهمیت زیادی داشته است. بر اساس آمار، سالانه 12 هزارتن ماهی از دریاچه هامون صید می شد. براساس گزارش ها دریاچه هامون تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از یک میلیون پرنده مهاجر بود. با نابودی هامون 15 هزار صیاد بی کار شدند و زنانی که با بهره گیری از نی های دریاچه به فراوری صنایع دستی اشتغال داشتند منبع درآمد خود را از دست دادند. دامداران سیستانی مهاجرت نموده و 800 روستا تحت تاثیر هجوم شن های روان دریاچه قرار گرفتند.

منبع: الی گشت

به "آب رودخانه هیرمند به تالاب خشکیده هامون رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب رودخانه هیرمند به تالاب خشکیده هامون رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید