42هزار هنرمند تحت پوشش خدمات بیمه ای ، جزئیات حضور سینما در بورس

به گزارش سلامت و زیبایی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر جزئیاتی از بیمه هنرمندان و ارائه تسهیلات حمایتی از آنها در امسال و درباره آخرین وضعیت ایجاد صندوق بورسی سینما توضیحاتی ارائه داد.

42هزار هنرمند تحت پوشش خدمات بیمه ای ، جزئیات حضور سینما در بورس

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیرعامل و معاونان صندوق اعتباری هنر صبح امروز چهاردهم اسفند ماه در مجموعه باغ زیبا برگزار گردید.

در این نشست، سید حسین سیدزاده مدیرعامل این صندوق با اشاره به اینکه سال 97 نه تنها سال رکود فعالیت های این صندوق نبوده و می توان آن را پیروز ترین سال فعالیت آن از ابتدای تأسیس تاکنون دانست، گفت: الان زمان ثمردهی و به خروجی رسیدن برنامه هایی است که صندوق به خاطر آنها ایجاد شده و برای آنها برنامه ریزی نموده است.

وی در ادامه در تشریح برنامه های اجرا شده توسط این صندوق گفت: در سال 97 به میزان 5 هزار نفر به مجموع هنرمندان بیمه شده توسط صندوق اضافه شده که تنها بیش از 2 هزار نفر از آنها در اسفندماه امسال به سازمان تأمین اجتماعی معرفی شده اند. در حال حاضر ما 42 هزار نفر را تحت پوشش بیمه ای داریم که این عدد 2 سال پیش 19 هزار نفر بود. این در حالی رخ می دهد که منابع و بودجه های ما کاهش داشته است. با این همه کوشش داریم در آینده هر فرد هنرمندی که استحقاق بیمه شدن داشته باشد را به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم. این قول ماست و رایزنی های لازم برای آن را انجام داده و می دهیم.

سیدزاده در ادامه با اشاره به سفرهای استانی مدیران و کارکنان صندوق در امسال و اشاره به سفر به 13 استان در این زمینه، بیان داشت: ما در سفرهای استانیمان به تمامی شهرستان ها سفر کردیم. سعی کردیم با تمامی هنرمندان ارتباط برقرار کنیم و کاری کنیم که بسیاری از آنها حداقل برای یک بار در طول فعالیت هنریشان دیده شوند. هنرمندان شهرستان ها نسبت به هنرمندان پایتخت چیزی کم ندارند. مساله اصلی کمتربرخوردار بودن آنها است. نگاه ما به استان ها یک نگاه استراتژیک و رو به آینده است. اگر تنها یکی دو نفر از آنها هم با حمایت ما بتوانند مبدل به هنرمندی که افتخار ملی برای ما کسب می نماید، بشوند، ما کارمان را نموده ایم.

وی در همین زمینه گفت: در حال حاضر از نظر میزان برخورداری هنرمندان از امکانات صندوق میان تهران و شهرستان ها توازن برقرار است و ما در کوششیم تا شهرستان ها بیشتر باور استفاده از تسهیلات صندوق را بپذیرند. در امسال 12 میلیارد و 200 میلیون تومان تسهیلات برای پرداخت از طرف صندوق به بانک های عامل اعلام شد که این رقم نسبت به سال گذشته 2 برابر و نسبت به دو سال گذشته 8 برابر شده است. همچنین تعداد افرادی که از این تسهیلات در امسال استفاده نموده اند نیز نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

وی در همین زمینه اضافه نمود: در سال 97 بیش از یک میلیارد و 40 میلیون تومان یاری بلاعوض به هنرمندان پرداخت شد که نسبت به سال گذشته 39 درصد رشد داشت. همچنین ما در امسال به 40 پروژه فرهنگی تسهیلات اعطا کردیم و از فراوری 20 فیلم سینمایی نیز حمایت به عمل آمد. همچنین 20 پروژه هنری در قالب کارآفرینی مورد حمایت ما نهاده شد که نسبت به سال گذشته 6 برابر افزایش داشت.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه از ابتدای سال 1383 و در قالب طرح تکریم و اهدای مستمری به هنرمندان ماهیانه 200 هزار تومان به ماهانه صاحب سبک و تراز اول پرداخت می شد اعلام کرد: در سال 97 این مبلغ 4 برابر شد و لیست هنرمندان دریافت نماینده این تسهیلات نیز پالایش شد. بر این اساس، مشمولان طرح تکریم ماهانه 800 هزار تومان و مشمولان طرح مستمری که بیش از 2700 نفر هستند ماهیانه 250 هزار تومان دریافت می نمایند که این رقم پیش از این 150 هزار تومان بود.

سیدزاده همچنین با اشاره به بحث بیمه درمان تکمیلی نیز گفت: ما از تیرماه امسال به منظور ارائه خدمات تکمیلی درمانی با سازمان بیمه سرمد به توافق رسیدیم. در حال حاضر 22 هزار نفر از هنرمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی ما هستند و یارانه 50 درصدی برای این مسئله به آنها اختصاص داده شده است. این نوید را می دهیم که در سال 98 هیچ کدام از هنرمندان ما نباید نگران هزینه های درمانی خود باشند. کمااینکه تاکنون هیچ هنرمندی در استان های ما وجود نداشته که مشکل درمانی پیدا کند و این مشکل به ما منعکس و ما برای او کاری ننموده باشیم. در حال حاضر در کشور 65 هزار نفر عضو صندوق هستند که 42 هزار نفر از آنها بیمه و 22 هزار نفر نیز بیمه تکمیلی دارند. من امیدوارم در سال 98 تمامی افرادی که دوست دارند در فرآیند بیمه شدن هنرمندان اتفاقات تازه ای رخ دهد، هنرمندان و افراد برخوردار را به ما معرفی نمایند. علاقه ما این است که این مطالبه گری تبدیل به یک حرکت اجتماعی شده و در تمامی رویدادهای هنری و فرهنگی درباره آن صحبت و به ما پیشنهاداتی ارائه گردد.

در بخش دیگری از این نشست خبری اهالی رسانه به طرح سوالاتی از مدیران صندوق پرداختند. در همین زمینه و در خصوص شائبه بدهکاری صندوق به سازمان تأمین اجتماعی و تأخیر در صدور معرفینامه ها به این سازمان برای هنرمندان، منصور وحیدی فر معاون اعضای صندوق پاسخ داد.

وی با اشاره به تفاهمنامه صندوق با سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: بر اساس تفاهمنامه ما 18 درصد از حداقل پایه حقوق را که شورای عالی کار هر ساله اعلام می نماید، برای بیمه در نظر می گیریم که از این 18 درصد 8 درصد توسط هنرمندان و 10 درصد توسط صندوق پرداخت می گردد. برای بازنشستگی نیز بر مبنای میانگین سنوات پرداخت حقوق انجام می گردد. اگر در پروسه طولانی شدن صدور معرفینامه ها مسئله ای به وجود آمده است به دلیل طولانی شدن شرایط احراز هنرمندان است. می دانیم که این اتفاق باید توسط نهادها و معاونت های مختلف فرهنگی-هنری به صندوق صورت بپذیرد تا ما نیز آنها را به تأمین اجتماعی معرفی کنیم. این فرآیند معرفی به صندوق است که طولانی شده است در غیر این صورت ما در کار معرفی با مسئله ای روبرو نیستیم.

این مقام مسئول در صندوق همچنین گفت: در حال حاضر ما هیچ بدهی به سازمان تأمین اجتماعی نداریم. حق ماهیانه بیمه را به صورت منظم پرداخت نموده ایم و معوقه ای هم که صندوق به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار بود به صورت تقسیط در حال پرداخت است.

وی در همین زمینه در خصوص بیمه سلامت و زیبایی نیز گفت: سازوکار بیمه سلامت و زیبایی بر مبنای آن چیزی است که معاونت مطبوعاتی اعلام نموده است. اهالی رسانه باید در سامانه مربوطه در معاونت ثبت نام و مدارک را تکمیل نمایند و پس از معرفی از معاونت به صندوق، مراحل بیمه شدن آنها انجام می گردد. در اسفندماه امسال از 2025 هنرمند معرفی شده به تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه، 75 نفر خبرنگار بودند که از همین روش به کار آنها رسیدگی شد.

در بخش دیگری از این نشست خبری، سیدزاده مدیرعامل صندوق در پاسخ به سوالی درباره پایان تأسیس صندوق بورسی سینما نیز گفت: ما با بنیاد سینمایی فارابی به این توافق رسیدیم که منابع این بنیاد برای حمایت از فراوری آثار سینمایی به وسیله صندوق و با دریافت وثیقه ملکی پرداخت گردد تا در صورت عدم بازگشت آنها، منابع صندوق دچار مشکل نگردد. بر همین اساس 20 فیلم سینمایی مورد حمایت ما نهاده شدند که فهرست آنها توسط بنیاد فارابی معرفی شده است. همچنین یک صندوق برای ارائه به سازمان بورس تعریف شده که با هزینه 20 میلیارد تومان تأسیس می گردد. این هزینه صرف ساخت تعداد معینی اثر سینمایی می گردد که معینات و هزینه کرد پرداختی برای هر کدام از آنها معین است. این صندوق پس از ایجاد در بورس ارائه شده و هر فرد دارای کد بورسی می تواند سهام آن را خریداری و در فراوری این آثار سینمایی مشارکت داشته باشد. در حال حاضر ما با سازمان بورس به توافق اصولی برای ارائه این صندوق رسیده ایم و امیدواریم پس از طی مراحل ثبت، از ابتدای سال آینده این صندوق در بورس تهران عرضه گردد.

وی در همین زمینه گفت: این اتفاق باعث می گردد پول هایی که برای ساخت آثار سینمایی هزینه می گردد به وسیله بورس به صورت شفاف و تمیز و نیز قابل پیگیری هزینه گردد و هیچگونه شائبه ای در تأمین هزینه فراوری آثار سینمایی وجود نداشته باشد. البته باید تاکید کنم که وظیفه ما در این موضوع، حمایتی است و ما قصد ورود به عرصه سینما را نخواهیم داشت. چونکه بر این باوریم ورود به کارهای صنفی از این دست هویتمان را خواهد گرفت.

منبع: همشهری آنلاین

به "42هزار هنرمند تحت پوشش خدمات بیمه ای ، جزئیات حضور سینما در بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "42هزار هنرمند تحت پوشش خدمات بیمه ای ، جزئیات حضور سینما در بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید