چگونه با اخراج یا تعلیق کاری روبه رو شویم

به گزارش سلامت و زیبایی، بعد از اخراج یا کنار گذاشته شدن از یک شغل چطور آن را دوباره به دست می آورید؟ با فشارهای روحی، اجتماعی و اقتصادی که با از دست دادن شغل وارد می گردد، چه می کنید؟ احساسات بی تعداد کسی که شغلش را از دست می دهد، مانند احساسات افراد بعد از مرگ کسی از نزدیکان شما است، برادکی ریچاردسون، روان شناس و جامعه شناس، در رابطه با بازگشت به کار، به کار احساساتی که در این موقعیت سخت پیش می آید اشاره می نماید و 8 نکته برای بیرون آمدن از این شرایط معرفی می نماید

چگونه با اخراج یا تعلیق کاری روبه رو شویم

چگونه با اخراج یا تعلیق کاری روبه رو شویم

نویسنده: افسانه شکوری

بعد از اخراج یا کنار گذاشته شدن از یک شغل چطور آن را دوباره به دست می آورید؟ با فشارهای روحی، اجتماعی و اقتصادی که با از دست دادن شغل وارد می گردد، چه می کنید؟ احساسات بی تعداد کسی که شغلش را از دست می دهد، مانند احساسات افراد بعد از مرگ کسی از نزدیکان شما است، برادکی ریچاردسون، روان شناس و جامعه شناس، در رابطه با بازگشت به کار، به کار احساساتی که در این موقعیت سخت پیش می آید اشاره می نماید و 8 نکته برای بیرون آمدن از این شرایط معرفی می نماید

1- قدم اول: کسی را پیدا کنید که بتوانید به او تکیه کنید: مکث کنید و نفس عمیق بکشید. سعی کنید آرام باشید و آنچه رخ داده را مرور کنید و این که از حالا به بعد چه می خواهید بکنید. همه چیز را از نظر بگذرانید. طبیعی است که ناراحت و عصبی باشید و عکس العمل نشان دهید، اما وسواس و اضطراب نداشته باشید. موضوع را برای کسانی که به شما خیلی نزدیک هستند، بگویید. فوراًَ نتیجه گیری نکنید و همواره سعی کنید با گفتگوی بیشتر، موضوع را تجزیه و تحلیل کنید. شبکه ارتباطی سالم خود را مرور و ایجاد کنید. بودجه خود را برنامه ریزی کنید و به آن پایبند بمانید. ترجیحات و مخارج خود را معین کنید و از قرض و وام گرفتن اجتناب کنید.

2- قدم دوم: ببینید چه اتفاقی افتاده:

قبل از هر اقدامی، ببینید چه خطایی اجرا شده است. شما نمی خواهید که اشتباه خود را دوباره تکرار کنید و دوباره به این شرایط برسید. از خودتان سؤال کنید که آیا آنچه به سر شما آمده، خارج از کنترل شما بوده، مانند تعطیل شدن کار یا کساد کاری، یا آیا عملکرد شما نقشی در این تصمیم داشته است. نکاتی را که احتمالاً در اخراج شما مؤثر بوده است را معلوم کنید. ریچاردسون پیشنهاد می نماید که یک نامه ای بنویسید و تمام احساس خود را در آن بیاورید و سپس آن را بسوزانید تا آسوده شوید.

3- قدم سوم: ببینید از شما چه می خواهند:

موقعیت شما نه تنها روی شما بلکه روی همه کسانی که در کنار شما هستند اثر می گذارد. از صحبت کردن در خصوص آنچه رخ داده، نترسید و با کسانی که به شما نزدیک هستند، صحبت کنید. اگر چه روزگار به شما سخت می گذرد اما ضروری است به فکر کسانی که شما را دوست دارند باشید و آنها را محترم بتعدادید. کمال گرا باشید اما واقع بین. وقتی دارید آنچه را که رخ داده برای دیگران می گویید به حقیقت پای بند باشید و نباید فراموش کنید که زندگی ادامه دارد و چیزهای خوب هم اتفاق خواهد افتاد. کسانی را که دوست دارید تشویق کنید که خبرهای خوب را به شما هم بگویند.

4- قدم چهارم: سازمان یا جایی را پیدا کنید که از شما حمایت می نماید:

انتظار نداشته باشید که دیگران فکر شما را بخوانند. آنها نمی توانند به شما یاری نمایند مگر این که شما از آنها بخواهید. بعلاوه فکر نکنید که دیگران آنچه شما انجام می دهید یا می خواهید انجام دهید را می دانند. برای جستجوی فرصت های شغلی و شبکه ارتباطی، به گروه های حرفه ای و اجتماعی مراجعه کنید.ایمان داشته باشید و باور کنید که همه چیز بهتر می گردد. اما باید کاری کنید که این اتفاق بیفتد.

5- قدم پنجم، ببینید چه چیزهایی برای شما مهم است:

اخراج از کار یک چیز موقت و زودگذر است و وقتی شما به گذشته نگاه می کنید، یک دوره کوتاهی از زمان خواهد بود. برای آنچه دارید و آنچه در زندگی برای شما رخ داده است، شکرگزار باشید. قبل از هر اقدامی، فکر کنید در حال حاضر چه انگیزه ای شما را وادار و ترغیب می نماید که تصمیم بگیرید. شما می توانید زندگی خود را به سمتی راهنمایی کنید که حقیقتاً برای شما اهمیت دارد.

6- قدم ششم: ببینید حرکت بعدی شما چه باید باشد:

اقدام بعدی شما به خودتان بستگی دارد، به عوامل شخصیتی و بیرونی شما. انگیزه یک حرکت شغلی معمولاً از یکی از احتیاجها نشأت می گیرد؛ حفظ شرایط فعلی و تداوم آن، حفظ بقا یا تغییر یک روش یا ابداع راه تازه. درحالی که داشتن یک درجه تحصیلی مفید است اما مطمئناً نداشتن آن علت نمی گردد که در پی کار نروید.

شغل های تازهی را در نظر بگیرید که احتیاج به مهارت های کنونی شما داشته باشند. با دوستان، خانواده و مشاوران شغلی مشورت کنید و نگذارید ترس های غیر منطقی، شما را از پیگیری این تغییر شغل باز دارد.

7- قدم هفتم: شغل تازه خودتان را پیدا کنید.

از تمام منابع قابل دسترس بهره ببرید. به کلمات کلیدی توضیح شغل ها نگاه کنید و سعی نمایید از آنها برای نوشتن رزومه و نامه درخواست استخدام بهره ببرید. روی اصول تمرکز کنید و به نتایج پافشاری کنید. مصر باشید اما بیش از هفته ای یک بار مراجعه نکنید. و بعد از چند بار رفتن هم تسلیم نشوید. مصاحبه گر خود را ترغیب کنید و سؤال هایی از او بپرسید.

8- قدم هشتم: ببینید قدم بعدی چیست و راستا را پیدا کنید:

بگذارید دیگران بدانند که شما به کجا تکیه داده اید و از کسانی که به شما مشاوره داده اند، حمایت کردند و به آنها مراجعه نموده اید، تشکر کنید. کار کنید تا سریع تر نتایج را در شغل تازه به دست آورید. شما یک تازه وارد هستید و باید خودتان را به اثبات برسانید. جزییات شغلی را که می خواهید در آن مهارت پیدا کنید، خوب یاد بگیرید و برای موفقیت سخت کار کنید. درخواست کنید کارتان ارزیابی گردد تا همچنان در راستا باقی بمانید.

9- قدم نهم: به زندگی بر گشت و فراموش کنید:

منظور از این فراموش کردن از یاد بردن ماجرا نیست. اگر شما فراموش کنید که چه مسائلی باعث شده که شما شغل تان را از دست بدهید، ممکن است آن اشتباهات را دوباره و دوباره تکرار کنید و در پی آن اتفاقات بد باز می گردند. منظور ما این است که روی شکست های تان زوم نکنید و در فکر تان هر لحظه آنها را مرور نکنید. همه آدم ها در زندگی خود اشتباه دارند و شما هم از این قاعده مستثنا نیستید!

منبع: نشریه راه موفقیت، ش 22.

منبع: راسخون

به "چگونه با اخراج یا تعلیق کاری روبه رو شویم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با اخراج یا تعلیق کاری روبه رو شویم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید