شرایط هتلداری در عصر کرونایی

به گزارش سلامت و زیبایی، هتل ها اوایل سال 99 جزو مشاغل پرخطری بودند که باید تعطیل می شدند، یعنی درست زمانی که می توانستند ضرر ها را جبران نمایند، تا اینکه اعلام شد تنها اقامت در هتل ها می تواند خطر سفر را کمتر کند.

شرایط هتلداری در عصر کرونایی

همزمان با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 98 و اعلام قرنطینه خانگی در ایام عید نوروز 99 وزارت میراث فرهنگی نیز بایستی کوشش می کرد تا شرایط فعالان صنعت گردشگری را به یک نقطه ایده آل برساند، چون بسیاری از آن ها ضرر نموده بودند و ایام عید منتظر بودند تا این ضرر ها جبران گردد، اما درست در همین ایام اعلام شد که همه باید در خانه بمانند و کسی به جایی سفر نکند.

هتل ها نیز برای مدتی تعطیل بودند، چون از نظر ستاد کرونا مراکز اقامتی و هتل ها جزو مشاغل پر خطر محسوب می شدند؛ بنابراین در ایام عید تنها بعضی از آن ها باز بودند آن هم با این توجیه که بعضی از افراد برای مأموریت به استانی می فرایند و باید مراکز اقامتی برای این افراد باز باشد.

در ان میان بسیاری از هتل ها بسته شدند به این دلیل که مسافر نداشتند و باز بودن آن ها توجیه مالی نداشت. بدتر اینکه هتلداران نمی دانستند تا چه زمانی این شرایط ادامه خواهد داشت. پس از عید دستور بازگشایی هتل ها با رعایت پروتکل ها و ضوابط بهداشتی داده شد، اما باز هم خیلی از هتلداران به دلیل نبود توجیه مالی، حاضر به بازگشایی هتل ها نشدند. این شرایط هنوز هم ادامه دارد به خصوص در شهر های کوچک. چون هتلدار می بایست حقوق کارکنان و مواد مصرفی هتل و هزینه انرژی را می پرداخت.

به عنوان مثال هنوز در شهر مشهد حدود 40 درصد هتل ها به شرایط سابق برنگشته اند. هر زمان نیز که ایام تعطیلات وجود داشت، هتل ها باز هم سطح اشغال زیادی نداشتند، چون یا مسئولان می گفتند که مردم به سفر نفرایند و یا مردم خودشان حاضر به مسافرت نمی شدند مگر تعداد اندکی.

آقای جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران کشور خرداد ماه سال 99 گفته بود: غیر از کیش، آذربایجان شرقی و بعضی استان های شمالی، ضریب اشغال سایر هتل ها در استان های دیگر کمتر از 5 درصد است. یک هزار میلیارد تومان از کاهش درآمد مربوط به ماه اسفند و 2 هزار میلیارد مربوط به فروردین و 1500 میلیارد از کاهش درآمد نیز مربوط به اردیبهشت بوده است. در 2070 هتل و هتل آپارتمان زیرمجموعه جامعه هتل داران، 75 هزار کارمند به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند که با از دست رفتن درآمد هتل ها، پرداخت حقوق این افراد با مشکل روبرو شده است.

در این میان غیر از بیکاری افرادی که در هتل ها مشغول به کار بودند، بسیاری از هتل ها در شهر های مختلف به تعطیلی کشانده شدند. همینطور طبق اعلام جامعه هتلداران، از ابتدای کرونا تا بهمن ماه؛ هتل ها 14 هزار میلیارد و 800 میلیون تومان ضرر داده اند.

هنوز هم درصد رزرو هتل ها بسیار کم است، می توان گفت میانگین کشوری درخواست رزرو هتل برای ایام نوروز کمتر از 15 درصد است. این درحالی است که به طور معمول در این ایام میانگین تقاضا برای رزرو بین 50 تا 60 درصد بود.

از سوی دیگر هتلداران اعلام می نمایند که اگرچه وزارت میراث فرهنگی اعلام نمود پیگیر امهال سه ماهه مالیات برای هتلداران است، اما سازمان امور مالیاتی بعضی از هتلداران را به دلیل نپرداختن مالیات جریمه نموده و یا به آن ها اخطار داده است.

همچنین خیلی از هتلداران وام 12 درصدی کرونایی پیشنهاد داده شده را دریافت ننموده اند، چون هم به نظر آن ها سود این وام زیاد است و هم اینکه هتلداران را مقروض تر خواهد نمود؛ بنابراین تسهیلاتی که باید داده می شد، تا آن ها از شرایط رکود خارج شوند نیز در طول سال 99 به کارشان نیامد.

با وجود اینکه در اوایل سال 99 اعلام شد هتل ها یکی از مشاغل پرخطر هستند و باید تعطیل شوند و در این زمینه نیز اظهارات متناقضی وجود داشت، اما سال جاری اعلام شد تنها اقامت در هتل و داشتن مدرک رزرو هتل می تواند سفر مسافران نوروزی را از نظر سلامت تضمین کند به همین دلیل اعلام شد اقامت در هتل های مجاز و دارای مجوز از سوی وزارت میراث فرهنگی یکی از موارد رعایت کردن پروتکل های بهداشتی مربوط به سفر خواهد بود.

البته باز هم این شرایط مانند سال های پیش نخواهد شد، چون همچنان محدودیت سفر و تردد در بعضی از شهر ها و استان ها وجود دارد و خیلی ها در ایام عید به سفر نمی فرایند و هتل ها نیز در شهر های با شرایط قرمز و نارنجی مسافری نخواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

منبع: توریسم آنلاین

به "شرایط هتلداری در عصر کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط هتلداری در عصر کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید