هشتمین سوگواره نوحه های نشسته در روستای راونگ میناب برگزار می گردد

به گزارش سلامت و زیبایی، شهریار عبدالهی در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه شهرستان میناب مهد ترویج فرهنگ وسنت در برنامه های ملی ومذهبی در کشور است ودر این راستا بر گزاری سبک عزاداری به شیوه نوحه های نشسته (پامنبری)بیانگر موضوع بوده گفت:سوگواره نوحه های نشسته محلی از پنجم مهرماه به مدت دو روز و با حضور بیش از 35 گروه نوحه خوان از سراسر میناب اجرا می گردد.

هشتمین سوگواره نوحه های نشسته در روستای راونگ میناب برگزار می گردد

عبدالهی بیان داشت: سوگواره نوحه های نشسته هر ساله به همت انجمن نوحه های نشسته با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و عاشقان و دلباختگان سیدالشهدا و با هدف حفظ و احیای سنت های عزاداری بومی برگزار می شود.

دبیر انجمن نوحه های نشسته شهرستان میناب با بیان این که این سوگواره از ارزش معنوی بالایی برخوردار است مطرح نمود:زنده نگه داشتن قیام سیدالشهدا و جانفشانی امام حسین (ع) و یاران با وفایش وظیفه فرد فرد شیعیان است و انجمن نوحه های نشسته با افتخار در این مسیر گام برمی دارد.

عبدالهی گفت: سینه زنی به سبک نشسته(نوحه های نشسته میناب) در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در سال 95 به شماره 1290 به عنوان اثر معنوی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه سوگواره هشتم نیز مانند سایر دوره ها برگزار خواهد شد بیان داشت:سوگواره هشتم، روز پنجشنبه پنجم مهرماه، ساعت 15 با حرکت فرش عزای سیدالشهدا(ع) از روستای محمودی در بخش مرکزی که میزبان سال گذشته سوگواره بود به سمت روستای راونگ، میزبان سال جاری شروع به کار می نماید و آئین اختتامیه آن نیز بعداز ظهر جمعه ششم مهر برگزار می شود.

لازم به ذکر است قدمت نوحه خوانی و سینه زنی به صورت نشسته در هرمزگان، به بیش از 200 سال پیش برمی شود و منشا شکل گیری آن از شهرستان میناب است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هشتمین سوگواره نوحه های نشسته در روستای راونگ میناب برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشتمین سوگواره نوحه های نشسته در روستای راونگ میناب برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید