میرضیایف: مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت

به گزارش سلامت و زیبایی، رئیس جمهور ازبکستان در ملاقات همتای قزاقی خود با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه های مالی از افزایش حجم مبادلات دو کشور به 4 میلیارد دلار در سال آینده اطلاع داد.

میرضیایف: مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت

به گزارش خبرنگار سلامت و زیبایی در تاشکند، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان که در چارچوب یک سفر رسمی به نورسلطان مرکز قزاقستان سفر نموده است در کاخ آق اوردا با قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور این کشور ملاقات و گفت وگو کرد.

در چارچوب این ملاقات روسای جمهور دو کشور، همکاری همه جانبه ازبکستان و قزاقستان در زمینه های سیاسی، مالی و بازرگانی، فرهنگی را آنالیز و بعلاوه در خصوص موضوعات بین المللی و منطقه ای گفتگو کردند.

تاکایف در این ملاقات گفت: با خرسندی از سفر رسمی شما به قزاقستان پذیرایی می کنیم. این سفر همکاری های دوجانبه را به یک مرحله تازهی می رساند و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

رئیس جمهور قزاقستان ادامه داد: بسته اسنادی که امروز به امضا دو طرف رسید به شراکت دو کشور جهش تازه ای می دهد.

وی اضافه نمود: ما معتقدیم که روابط متقابل بین کشورهای ما در تامین ثبات و امنیت در تمام منطقه آسیای مرکزی یک عامل مهم است.

رئیس جمهور ازبکستان نیز در این ملاقات گفت: این ملاقات در آستانه سی امین سالگرد استقلال قزاقستان برگزار می گردد. این رویداد مهم را تبریک می گویم و صلح، شکوفایی و پیروزی های تازه را برای کشور شما آرزو دارم.

میرضیایف ادامه داد: امروز قزاقستان تحت ریاست قاسم ژامرت تاکایف، اقدامات بزرگ و سازنده ای را که نورسلطان نظربایف نخستین رئیس جمهور شروع نموده، ادامه می دهد و به سوی توسعه پایدار پیش می رود.

روسای جمهور دو کشور با رضایتمندی بر سطح بالای روابط دوستی و حسن همجواری بین دو کشور برادر تاکید نمودند.

میرضیایف عنوان نمود: ازبکستان و قزاقستان دو همکار مالی قدیمی هستند. اقتصاد ما با هم رقابت نمی نمایند، بلکه مکمل یکدیگر هستند. پیش بینی می گردد در امسال میلادی مبادلات بازرگانی به سطح 4 میلیارد دلار برسد. بعلاوه حجم انتقال بارهای زمینی و ریلی نیز افزایش می یابد. امروز پروازها به طور کامل از سرگرفته شده است و مسیرهای تازه افتتاح می گردد. طی سال های اخیر تعداد کارخانجات مشترک 6 برابر افزایش یافته است.

وی تاکید نمود: روابط مستقیم بین منطقه ها و محافل بازرگانی در توسعه همکاری های مالی و بازرگانی نقش مهمی ایفا می نمایند.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: امروز در خصوص بالا بردن شراکت راهبردی دوجانبه یک تصمیم تاریخی اتخاذ می کنیم. این امر، برای تامین توسعه پایدار، ثبات و شکوفایی نه تنها کشورهای ما، بلکه تمام منطقه حایز اهمیت است. ما برای تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری با قزاقستان برادر پایبند هستیم.

روسای جمهور بعلاوه در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی نیز گفتگو کردند.

در این ملاقات طرفین مجددا بر پایبندی تحکیم روابط دوستی و حسن همجواری بین ازبکستان و قزاقستان تاکید نمودند.

در آستانه سفر رئیس جمهور ازبکستان به قزاقستان در ترکستان نشست کمیسیون بین دولتی و همایش منطقه ها به سرپرستی نخست وزیران برگزار گردید.

روز گذشته بعلاوه در مرکز قزاقستان نشست بازرگانی برگزار و در انتها آن قراردادهای به ارزش 6 میلیارد دلار به امضا رسیده است.

امروز در شهر قوستانای خط فراوری خودرو، اتوبوس و فن آوری های کشاورزی و در ترکستان و چیمکنت کارخانجات نساجی و فن آوری های معیشتی راه اندازی شد.

بعلاوه در ازبکستان با همکاری قزاقستان طرح های مشترک در زمینه های انرژی، صنعتی، شیمیایی، غذایی و ساختمانی اجرا می گردد. در دوران پاندمی دو کشور به یکدیگر از نزدیک یاری کردند.

ازبکستان و قزاقستان در چارچوب سازمان ملل متحد، جامعه همسود، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری مالی، سازمان کشورهای ترک و دیگر ساختارها به طور فعال همکاری می نمایند.

هم اکنون قزاقستان یکی از بزرگترین همکاران بازرگانی ازبکستان محسوب می گردد.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان در 4 ماه سال 2021 میلادی با 41.3 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی در سطح یک میلیارد و 200 میلیون دلار قرار گرفته است.

در حال حاضر در ازبکستان 260 شرکت با سرمایه گذاری قزاقستان در زمینه های ساختمان سازی، فرآورده های کشاورزی، تجارت، صنایع غذایی، فلزکاری و ماشین سازی فعالیت می نمایند.

بعلاوه نمایندگی 3 شرکت قزاقستانی از طرف وزارت روابط مالی و بازرگانی و سرمایه گذاری ازبکستان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش وزارت امور خارجه ازبکستان، قزاقستان استقلال این کشور را در تاریخ 23 اکتبر سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در همین روز بین این دو کشور روابط دیپلماتیک برقرار شده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "میرضیایف: مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرضیایف: مبادلات بازرگانی ازبکستان و قزاقستان تا 4 میلیارد دلار افزایش خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید