محمد رحمانیان از اجرای مجلس ضربت زدن گفت، منتظر مخالفت هستیم

به گزارش سلامت و زیبایی، نشست خبری اجرای نمایش مجلس ضرت زدن با حضور محمد رحمانیان کارگردان و تعدادی از بازیگران و عوامل گروه، ظهر روز یکشنبه 16 خردادماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار گردید.

محمد رحمانیان از اجرای مجلس ضربت زدن گفت، منتظر مخالفت هستیم

رحمانیان در ابتدای این نشست درباره روند تصمیم گیری برای فراوری و اجرای نمایشنامه مجلس ضربت زدن به نویسندگی بهرام بیضایی، شرح داد: پیش از عید به من و حمید امجد پیشنهاد شد تا نمایشنامه های مجلس ضربت زدن و مهر و آینه ها را اجرا کنیم اما به دلیل اینکه پیگیری نشد، من فراوری نمایش عاشقیت را شروع کردم. بعد از آن در اردیبهشت ماه بار دیگر صحبت برای اجرای مجلس ضربت زدن در تالار وحدت شد اما سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برای اجرای ما و طراحی صحنه مدنظر من و محسن شاه ابراهیمی مناسب بود.

وی ادامه داد: قرار بود این نمایش را از 18 خردادماه و همزمان با شروع ماه رمضان اجرا کنیم اما به دلیل اینکه اجرای نمایش قبلی دیرتر شروع شده بود، زمان شروع اجرای عمومی ما یک هفته به عقب افتاد.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره نظر بهرام بیضایی درباره اجرای نمایشنامه مجلس ضربت خوردن اظهار کرد: این نمایشنامه چاپ شده و همه با میزان ملتهب بودن آن آشنا هستید. آقای بیضایی فقط به شرط اینکه حتی یک کلمه از اثر هم حذف نگردد اجازه اجرا را داد. من هم تصمیم گرفتم اگر حتی یک کلمه از اثر حذف گردد، تمرین نمایش را تعطیل کنم که خوشبختانه این کار بازبینی شده و هیچ مسئله ای نداشته است.

رحمانیان با بیان اینکه با اجازه بهرام بیضایی نقش نویسنده در نمایشنامه مجلس ضربت زدن از مرد به زن تغییر کرد، درباره موضوعات اصلی نمایشنامه مجلس ضربت زدن اضافه نمود: این نمایشنامه دارای 3 موضوع اصلی شهادت حضرت علی (ع)، مسأله قتل های زنجیره ای و سختی هایی که بر سر اجرای یک نمایش وجود دارد، است.

وی درباره مسائل احتمالی برای اجرای عمومی مجلس ضربت زدن، یادآور شد: هیچ کاری از بهرام بیضایی نیست که با مخالفت روبرو نگردد. مسئولانی که از ما خواستند این نمایش را اجرا کنیم، معین نیست که با حمله احتمالی گروه هایی که بعدا اسامی آن ها را اعلام خواهم کرد، جا می زنند یا در کنار نمایش خواهند ماند. یک عده از مسئولان تنها کت و شلوار خود را عوض نموده اند و بعضی نیز اسم گروه شان را تغییر داده اند و از محافظه کار به اصلاح طلب و یا به تدبیر و امید تغییر نام داده اند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به مسائلی که بر سر آثار خود نظیر مجلس نامه و نهر فیروزآباد رخ داد، درباره احتمال اجرای نمایش مجلس ضربت زدن در خارج از کشور اظهار کرد: این نمایش برای اجرا در خارج از کشور اسپانسر دارد و احتمالا در کشورهای حوزه آمریکای شمالی آن را اجرا خواهیم کرد.

رحمانیان درباره ساعت در نظر گرفته شده برای اجرای مجلس ضربت زدن، اضافه نمود: این نمایش را در روزهای پنجشنبه و آدینه در 2 اجرا به صحنه می بریم که دومین اجرای نمایش در ساعت 11 شب خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بعد از مجموعه های تلویزیونی علی شیر خدا به کارگردانی رکن الدین خسروی و امام علی به کارگردانی داود میرباقری، نمایشنامه مجلس ضربت زدن از جمله آثار مهم نمایشی با موضوع حضرت علی (ع) است، گفت: در این اثر آقای بیضایی با نگاه قتل یک روشنفکر به دست تعدادی خودسر به موضوع می پردازد. در این نمایشنامه درباره رسم نخبه کشی صحبت می گردد و فرق سر یک روشنفکر شکافته می گردد.

مهتاب نصیرپور از بازیگران نمایش مجلس ضربت زدن هم در ادامه این نشست، اظهار کرد: این نمایشنامه چاپ شده و امیدوارم فضای بحث و تبادل نظر و اجرای این آثار فراهم گردد. در سینما هم این اتفاق با فراوری فیلمی چون روز رستاخیز افتاد ولی جلوی اکران آن گرفته شد.

رحمانیان در بخش دیگری از نشست رسانه ای نمایش مجلس ضربت زدن درباره پیش بینی خود از بازخورد مخاطبان تئاتر خارج از کشور از اجرای این نمایش، شرح داد: سال ها است که مخاطبان مقیم خارج از کشور تماشاگر اجراهای لس آنجلسی هستند ولی به واسطه اجراهایی که من و محمد یعقوبی در کانادا داشتیم بخش زیادی از دانشجویان و متفکران به تماشای این آثار در سالن های تئاتر نشستند. این فضا با حضور آقای بیضایی در دانشگاه استنفورد هم روی مخاطبان تئاتر در آمریکای شمالی تأثیرگذار شد. درست است که نمایش های ما مثل آثار لس آنجلسی که شهرام شب پره در آن ها بازی می نماید در کشورهای آمریکای شمالی مخاطب نخواهد داشت، ولی مطمئنم که اجرای مجلس ضربت زدن با استقبال مخاطبان روبرو می گردد.

وی در ادامه سخنان خود درباره بعضی برخوردهای احتمالی رسانه ای با اجرای نمایش مجلس ضربت زدن، اظهار کرد: بخشی از رسانه های کشور تحت تأثیر وهابیون هستند و به همین دلیل در مقابل این اثر و کلا هنر مقابله می نمایند. بخصوص که این نمایش درباره تاریخ شیعه است و وهابیون شمشیر خود را برای شیعه کشی بالا برده اند.

در این نشست رضا مولایی، اشکان خطیبی، سانیا سالاری و یاسر خاسب از دیگر عوامل و بازیگران نمایش مجلس ضربت زدن حاضر بودند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "محمد رحمانیان از اجرای مجلس ضربت زدن گفت، منتظر مخالفت هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد رحمانیان از اجرای مجلس ضربت زدن گفت، منتظر مخالفت هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید