محقق کرمانی جایگزینی مناسب در فراوری سیمان ابداع کرد

به گزارش سلامت و زیبایی، کرمان - خبرنگاران - پژوهشگر و مخترع صنعت سیمان استان کرمان با نوآوری در طراحی و ساخت امرشن تیوب های پایدار (Immersion Tube Permanent & Stable) این صنعت، برای نخستین بار در ایران و دنیا توانست جایگزینی مناسب برای طرح های خارجی موجود در کشور ابداع کند.

محقق کرمانی جایگزینی مناسب در فراوری سیمان ابداع کرد

این پژوهشگر و مخترع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت و زیبایی افزود: در طرح امرشن تیوب های قدیمی شرکت های خارجی از جمله FLSmidth ،POLYSIUS و KHD-HUMBOLDT قطعات به صورت دیواره آجری در ردیف های پله ای توسط زبانه های نری و مادگی در یکدیگر قفل می شوند.

عباس مفضلی ادامه داد: در نمونه های قدیمی بر اثر خوردگی قلیایی ها و ضعف های ساختاری با دفرمگی، سوختن و ریزش قطعات امرشن تیوب از رأس هرم شروع می گردد و تمامی قطعات به صورت هرم کامل فرو می ریزد.

وی افزود: این امر موجب مسدود شدن بار ورودی به کوره های دوار خواهد شد که توقفات مکرری را به خط فراوری کارخانجات سیمان تحمیل می نماید.

این مخترع مطرح نمود: طرح جدید امرشن تیوب پایدار طی 12 سال تحقیقات، پیگیری ها و آنالیز های کارشناسی برای نخستین بار در داخل و خارج از کشور به مرحله ثبت اختراع رسید و تاکنون در چهار کارخانه سیمان کشور با موفقیت اجرا شده است.

وی گفت: از مهمترین ویژگی های این طرح می توان به مواردی از جمله ابداع مقاوم ترین نوع استحکام سازه ای در ساخت امرشن تیوب ها، افزایش طول عمر و ماندگاری قطعات، کاهش مصرف انرژی فسیلی و الکتریکی و کاهش آلودگی محیط زیست کوره های سیمان، اشاره نمود.

مفضلی افزود: این طرح با کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری، کاهش مصرف قطعات گران قیمت نسوز، افزایش ایمنی کار و محافظت از جان کارگران بهره برداری، تحقق اهداف و استراتژی های مدیریت در حفظ فراوری پایدار، اثرات چشمگیر و شگرفی در روند فعالیت کارخانجات سیمان کشور دارد.

وی افزود: همچنین کاهش و مهار توقفات تحمیلی به کوره های سیمان، کاهش هزینه های تعمیرات و نگهداری و قیمت تمام شده محصول، تغییر و تحول در بازدهی محصول و کاهش مصرف انرژی الکتریکی در کوره های سیمان از مزایای اجرای طرح جدید امرشن تیوب پایدار هستند.

این پژوهشگر افزود: افزایش سود آوری و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه، سهولت ساخت، تأمین، حمل و نصب قطعات امرشن تیوب پایدار و طراحی منحصر به فرد و هوشمندانه نیز از دیگر مزیت های طرح یاد شده هستند.

مفضلی با اشاره به چگونگی جایگزینی طرح جدید با طرح های قدیمی خارجی نیز گفت: سهولت (ساخت، تأمین، حمل و نصب) قطعات امرشن تیوب پایدار یکی از اصول اساسی در این طرح در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: این پروژه در پنج طراحی منحصر به فرد مطابق با شرایط هر سیکلون بخش پیش گرمکن قابل طراحی و جایگزینی و به صورت کامل سازگار با کارخانه های سیمان کشور خواهد بود.

رئیس دفتر نخبگان استان کرمان نیز در این رابطه بیان نمود: اختراع طراحی و ساخت امرشن تیوب های پایدار خطوط فراوری سیمان مفضلی برنده جایزه سطح سه در جشنواره بنیاد ملی نخبگان شده است.

علیرضا سعیدی افزود: اختراعاتی که در سه سال گذشته ثبت شدند، می توانند در این جشنواره شرکت نمایند و افراد اختراع نماینده، به عنوان مخترع سطح سه بنیاد ملی نخبگان شناخته می شوند.

وی تاکید نمود: این طرح با نوآوری در طراحی و ساخت امرشن تیوب های پایدار تاکنون در چهار کارخانه سیمان کشور اجرایی شده است.

طرح یاد شده، علاوه بر دریافت گواهینامه های ثبت داخلی و ثبت بین المللی از سازمان مالکیت فکری ایران و کشور سوئیس در سازمان جهانی، همچنین توانسته گواهی های تأیید کارخانجات اجراء شده و توصیه نامه علمی اساتید دانشگاه های معتبر کشور ازجمله دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه شهید باهنر کرمان را اخذ کند.

علاقمندان همچنین می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجراء طرح امرشن تیوب های پایدار و با آشنایی با شرکت های ریخته گری سازنده طرح به وسیله آدرس ایمیل [email protected] و یا با ایمیل [email protected] با مخترع طرح در تماس باشند .

7420/ 5054

منبع: ایرنا

به "محقق کرمانی جایگزینی مناسب در فراوری سیمان ابداع کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محقق کرمانی جایگزینی مناسب در فراوری سیمان ابداع کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید