لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی؛ مردم ناباورانه منتظر تحقق رویاهایشان هستند

به گزارش سلامت و زیبایی، مردم لیبی روز چهارشنبه در حالی دهمین سالگرد آغاز قیام خود در سال 2011 را پشت سر گذاشتند که ناباورانه منتظر برگزاری انتخابات در کشورشان در اواخر سال جاری هستند.

لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی؛ مردم ناباورانه منتظر تحقق رویاهایشان هستند

به نقل از یورونیوز، لیبی از زمان سقوط معمر قذافی در سال 2011 به یکی از حل نشدنی ترین درگیری ها در کشورهایی تبدیل شده است که با پدیده انقلاب های مشهور به بهار عربی روبرو بوده اند.

این کشور در سال های پس از سرنگونی قذافی، دچار هرج و مرج شد، به گونه ای که قاچاقچیان انسان با استفاده از این شرایط، مهاجران خسته از جنگ و فقر در آفریقا و خاورمیانه را از جهتهای خطرناک دریای مدیترانه روانه اروپا کردند. البته گفتنی است که در این سال ها هزاران نفر در طول جهت یا غرق شده یا توسط مرزبانان کشورهای اروپایی بازداشت شده اند.

همچنین این کشور نفت خیز که این روزها میان دولت های رقیب تقسیم شده است در سال های گذشته شاهد جنگ های ویرانگر داخلی نیز بوده است. آخرین مورد این جنگ ها در آوریل 2019 بود که ژنرال حفتر که از حمایت دولت های امارات متحده عربی، مصر و روسیه برخوردار است، درصدد تصرف طرابلس برآمد. البته این تلاش با حمایت نظامی ترکیه از دولت مستقر در طرابلس، ناکام ماند.

هشت ماه پس از آغاز اعتراض ها در لیبی، ائتلاف نظامی به فرماندهی فرانسه و با شرکت بریتانیا و آمریکا فعالیت خود را در این کشور آغاز کرد. در پی این حضور، جمعی به کنسولگری آمریکا در بنغازی حمله کرده و سفیر آمریکا و سه تن از کارکنان آمریکایی آن را کشتند؛ حمله ای که پس از تصمیم آمریکا و متحدان غربی اش مبنی بر بیرون بردن نیروهای نظامی شان از لیبی انجام شد.

دو دستگی در 5 سالگی انقلاب

انقلاب مردم لیبی 5 ساله نشده بود که اختلاف ها در کادر رهبری این کشور نیز اوج گرفت. در این اختلاف ها که نقش دولت های رقیب نیز به آسانی در آن ها دیده می شد، دو دولت به صورت همزمان خود را حاکم بر لیبی معرفی کردند؛ طرف هایی که تلاش کردند تا با شکست طرف دیگر، کنترل کل لیبی را در دست گیرد.

دولت وفاق به مرکزیت طرابلس که سازمان ملل متحد آن را به رسمیت می شناسد و دولت دیگر با عنوان ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر در شرق لیبی است.

این در حالی است که جنوب غربی لیبی در اختیار قبایل طوراق است و در مناطق تحت کنترل نیروهای وابسته به ژنرال حفتر نیز قبیله توبو حاکم هستند. همچنین بخش گسترده ای از شمال لیبی را هم نیروی های هم پیمان با داعش کنترل می کنند.

بر این اساس حل بحران لیبی و صلح میان گروه های مختلف در این کشور سخت گزارش می شود. با این حال سازمان ملل تلاش خود را برای متحد کردن طرف های درگیر در لیبی و تشکیل یک دولت موقت و برگزاری انتخابات ملی تا پایان سال جاری میلادی آغاز کرد.

طرف های درگیر در لیبی پس از ماه ها مذاکره زیر نظر سازمان ملل، در ماه اکتبر توافق کردند تا دولت وفاق و ارتش ملی لیبی به سرعت به درگیری ها پایان دهند و نیروهای خارجی نیز ظرف حداکثر سه ماه از این کشور خارج شوند؛ توافق جامعی که تا کنون به صورت کامل اجرا نشده است.

تردیدها نسبت به آینده روشن

اگر چه بسیاری از مردم لیبی همچنان به داشتن آینده ای روشن برای کشورشان شک دارند اما این روزها بیش از هر زمان دیگری خواستار برپایی نظام سیاسی پایدار و با ثبات در کشورشان هستند.

به نظر می رسد اگر توافق های صورت گرفته میان طرف های درگیر در لیبی برای تشکیل دولت موقت اجرایی شود، فضای داخلی این کشور برای برگزاری انتخابات آماده باشد.

به گفته سازمان ملل متحد، پس از تشکیل کمیته مشورتی مجمع گفت وگوی لیبی، این کمیته به فرمولی برای انتخاب اعضای کابینه دست یافته است.

طرف های درگیر در مذاکراتشان در اوایل ماه جاری میلادی بر روی انتخاب یک دولت موقت توافق کردند تا این دولت موقت زمینه برگزاری انتخابات را در 24 دسامبر فراهم کند.

همچنین طرف های درگیر در لیبی که در شهر بوزنیقه در نزدیکی رباط، پایتخت مراکش مذاکره می کردند درباره نحوه توزیع مناصب و وزارت خانه های مهم به توافق هایی دست یافتند.

بر این اساس محمد یونس منفی که یک دیپلمات برخاسته از شرق لیبی است برای ریاست جدید شورای ریاستی و عبدالحمید دبیبه که یک بازرگان است به عنوان نخست وزیر انتخاب شدند.

شاید از همین رو بوده است که لیبیایی ها با وجود زخم ها و رویاهای تحقق نیافته از ساعت های پایانی روز سه شنبه جشن های سالگرد انقلابشان را در میدان اصلی طرابلس، پایتخت آغاز کردند؛ جشن هایی که با آذین بندی خیابان ها و میادین اصلی شهر همراه شده بود.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی؛ مردم ناباورانه منتظر تحقق رویاهایشان هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی؛ مردم ناباورانه منتظر تحقق رویاهایشان هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید