لزوم پیگیری حقوقی در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه زکزاکی

به گزارش سلامت و زیبایی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی بیانیه ای خواهان پیگیری حقوقی مسئولان سیاست خارجی کشورهای اسلامی و وزیر امور خارجه در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه زکزاکی شد

لزوم پیگیری حقوقی در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه زکزاکی

به گزارش گروه علمی دانشگاهی سلامت و زیبایی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از شرایط سلامتی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه و محکومیت اقدامات دولت نیجریه در انتقال ایشان به زندان کادونا و وخامت حال ایشان خواهان پیگیری حقوقی مسئولان سیاست خارجی کشور های اسلامی و وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه شیخ ابراهیم زکزاکی شد. مشروح این بیانیه به توضیح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

باگذشت بیش از 4 سال از جنایت کشتار مسلمانان در روز عاشورا در زاریای نیجریه و اعمال محدودیت های بی سابقه در همه زمینه ها به ویژه بهداشتی و پزشکی علیه علامه بزرگوار جناب آقای شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه، متأسفانه حاکمان نظامی کشور نیجریه بازهم محدودیت های ضد حقوق بشری ایشان را افزایش دادند و علامه زکزاکی و همسر محترم و صبورشان را علی رغم احتیاج به معالجه فوری، به زندان کادونا منتقل نموده اند. این در حالی است که شرایط بسیار بد این زندان ازنظر بهداشتی و پزشکی برای این رهبر دینی مسلمانان نیجریه که با بیماری های مختلف و شرایط وخیم جسمی روبرو است، نگرانی ها نسبت به شرایط علامه زکزاکی را به شدت افزایش داده است.

شیخ زکزاکی چندین بار به اتهامات غیر مستند از جمله بر هم زدن نظم عمومی، در همه حکومت های نیجریه از اوباسناجو و شاجاری و بوهاری گرفته تا بابانگیدا و آباچا او را حبس نموده اند. در مجموع تا کنون بیش از ده سال از عمر شریف خود را در زندان های مخوف نیجریه به سر برده - از جمله زندان انوگو (1984-1981)، زندان پورت هارکورت، و زندان کادونا. سپتامبر 2009، حکومت آباچا وی را زندانی و مرکز اسلامی و محل سکونتش را در زاریا خراب کرد.

در روز 13 دسامبر 2015 بر اثر حمله ارتش نیجریه به حسینیه بقیةالله و منزل، شیخ ابراهیم زکزاکی نیز به شدت زخمی شد و در حالی که یک چشم را کامل از دست داده بوده و بینایی چشم دیگر ایشان به 30 درصد رسیده و نزدیک به 34 ریز قطعه ترکش در مغز ایشان می باشد، توسط ارتش دستگیر و زندانی شد.

شیخ ابراهیم زکراکی که تا کنون شش فرزند او و همچنین خواهر گرامیش به شهادت رسیده اند و یاران او یکی پس از دیگری به شهادت می رسند، در شرایط بسیار سخت و تالم آور به سر می برد و اگر در رسیدگی به شرایط ایشان کوتاهی گردد که هزار باره کوتاهی شده، مسئولیت حقوقی آن بر عهده دولت نیجریه است.

بر اساس حکم دیوان عالی نیجریه، شیخ زکزاکی رهبر جنبش شیعیان باید فوراً آزاد می شد. این حکم توسط گابریل کولاول در دوم دسامبر سال 2016 صادر شد. قاضی بیان کرد که این توجیه درستی نیست که او را برای محافظت از جانش در حبس نگهداری گردد. از دسامبر 2015 ، تا 13 ژانویه 2018 او و همسرش در جای نامشخصی تحت بازداشت بودند و تنها دکتر او به ندرت مجاز به دیدار بود. در 22 ژانویه 2019 آنها تحت نظارت شدید امنیتی به دادگاه مراجعه نموده و دادخواست رسیدگی دادند.

کشور نیجریه که در آتش فتنه گروهک تروریستی بوکوحرام می سوزد امروز بیش از هر زمان دیگر به علامه زکزاکی احتیاج دارد تا زیر شعار وحدت همه مسلمانان و غیرمسلمانان، آتش این فتنه تکفیری را فرونشاند. اما صد افسوس که همان دستانی که بوکوحرام، داعش و... را ایجاد نموده اند، برای ایشان حتی حق حیات نیز قائل نیستند و می کوشند تا با اعمال مضیقه و جلوگیری از درمان ایشان به نوعی زمینه قتل او را فراهم نمایند.

امروز حامیان و مدافعین راستین حقوق بشر و آزادیخواهان دنیا با این سؤالات روبرو هستند که چرا بعضی نهادهای به ظاهر مدافع حقوق بشر در مقابل این جنایات و نقض شاخص حقوق انسانی در نیجریه ساکت هستند؟ و سازمان ملل متحد چه عکس العملی در مقابل این نقض فاحش حقوق بشر انجام داده است؟، آیا باید باور کنیم علامه زکزاکی به دلیل مسلمان بودن و اینکه ندای وحدت اسلامی را سر داده است حق حیات ندارد؟ و چرا سکوت و خاموشی در دنیا در قبال این ظلم عظیم اجرا شده است؟

علامه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه، همیشه در راستا تقریب مذاهب اسلامی در کشور نیجریه کوشش نموده است و حتی پیوند ایشان با سایر مذاهب در این کشور، پیوندی محبت آمیز و همدلانه بوده است. علامه شیخ ابراهیم زکزاکی، شخصیت صلح طلب، کوشش نماینده برای تامین سلامت و امنیت مردم و انجام فعالیت های دینی در چارچوب ضوابط و مقررات کشور بوده و همیشه برای رعایت قانون تاکید نموده است. ولی جریان ضد پیروان اهل بیت با نگاه انحصار طلبانه یا با ما هستید یا بر علیه ما، از هر گونه تهمت و سیاه نمایی و اقدامات خشونت بار و تروریستی بر علیه ایشان و پیروان او دریغ ننموده اند.

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی فرهنگ کشور که وظیفه و رسالت دنیای خود را صیانت از ارزش های اسلامی و انقلابی، کرامت انسانی و دفاع از رهبران الهی دنیا می داند، از مسئولان سیاست خارجی کشور های اسلامی به ویژه وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی می خواهد که در اقدامی سریع خواهان صیانت از جان علامه شیخ زکزاکی و با استناد به ماده 1، 5 و 9 اعلامیه حقوق بشر و سایر قوانین بین المللی، و البته با تکیه محوری برارزش های آزادی بخش اسلام و سایر ادیان الهی، آزادی سریع ایشان را خواهان شوند. همچنین ضروری است سریعا نسبت به درمان ایشان در یکی از بیمارستان های مجهز و برخوردار از تیم پزشکی توانا در یکی ازکشورهای اسلامی اقدام گردد.

دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی

ن/

منبع: خبرگزاری فارس

به "لزوم پیگیری حقوقی در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه زکزاکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم پیگیری حقوقی در قبال زندانی شدن غیر قانونی علامه زکزاکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید