قانون مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه چیزهایی می گردد؟

به گزارش سلامت و زیبایی، مهدی طغیانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان این که در این طرح قرار است سرمایه ها به جای خروج از راستا فراوری وارد عرصه فراوری و اشتغال شوند اضافه کرد: اکنون 187 کشور قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می نمایند و براساس تجربیات جهانی، این قانون مفید بوده است.

قانون مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه چیزهایی می گردد؟

وی گفت: نبود چنین قوانینی موجب بی ثباتی مالی است و اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه داشتیم، سرمایه ها در بازار سکه و ارز و خانه و خودرو نمی چرخید.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس با اشاره به این که تورم در این حوزه ها 30 درصد در مقایسه با دیگر بخش ها بیشتر است افزود: قانون مالیات بر عایدی سرمایه درباره املاک با انواع کاربری، وسایل نقلیه موتوری زمینی، مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی اجرا می گردد.

طغیانی گفت: در سال نخست کسی که ملک را بخرد و بفروشد 40 درصد براساس مابه التفاوت خرید و فروش باید مالیات بپردازد و در بخش وسایل نقلیه موتوری مسکوکات طلا و شمش و ارز خارجی میزان مالیات در سال نخست 30 درصد است، اما در سال های بعد به صورت پلکانی مالیات کاهش می یابد و در سال چهارم به حداقل می رسد.

وی اضافه نمود: مالیات بر عایدی سرمایه به مازاد احتیاج افراد اختصاص می یابد.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس گفت: براساس این قانون اگر کالا هایی نیز وارد گردد که به کالای سوداگری تبدیل گردد به آن ها نیز مالیات بر عایدی سرمایه تعلق می گیرد.

طغیانی اضافه نمود: برای اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به سامانه مؤدیان پایانه های فروشگاهی و سامانه املاک و اسکان احتیاج داریم.

وی گفت: باغات و زمین های خارج از بافت شهر ها مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه نمی گردد.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس اضافه نمود: اگر سامانه مؤدیان پایانه های فروشگاهی اجرایی گردد هیچ مسئله ای در اخذ مالیات از مسکوکات طلا و شمش نخواهیم داشت.

طغیانی گفت: با ایجاد زیرساخت هایی که برای قانون مالیات بر عایدی بر سرمایه ایجاد می گردد می توان به آسانی و سرعت قانون مالیات بر مجموع درآمد را نیز اجرا کرد.

وی اضافه نمود: دستگاه های اجرایی در تدوین طرح مالیات بر عایدی سرمایه همکاری کردند و در راستا به ثمر رساندن این طرح هماهنگی لازم وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون مالی مجلس گفت: نگاه ما به قانون مالیات بر عایدی سرمایه درآمدزایی برای دولت نیست، گرچه در بعضی کشور ها از این محل هفت تا هشت درصد درآمد های دولت افزایش یافته است.

طغیانی اضافه نمود: جزئیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه حدود دو ماه دیگر در صحن علنی مجلس برای تصویب مطرح می گردد.

جلوگیری از سوداگری

محمود علیزادهف معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی نیز گفت: آنچه که به عنوان طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی مطرح شده، بخشی از لایحه ای است که از طرف دولت در سال 98 به مجلس ارائه شد.

وی اضافه نمود: مالیات به عنوان ابزار کنترل نماینده و جلوگیری از سوداگری و رسیدن به عرضه و تقاضای واقعی است که اگر کسی برای سود وارد بازار مسکن، طلا و ارز و خودرو گردد به عنوان مصرف نماینده واقعی تلقی نمی گردد و باید بالاترین نرخ مالیات را پرداخت کند.

معاون حقوقی و فنی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: سوداگران در این عرصه باید حدود 50 تا 60 درصد درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت نمایند، اما اگر سرمایه آن ها تا پنج سال دست نخورده بماند مالیات آن ها به 10 تا 20 درصد کاهش می یابد.

علیزاده اضافه نمود: یک سری محدودیت ها براساس قانون در ارائه داده ها برای ایجاد زیرساخت های مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد که اگر این محدودیت ها برطرف گردد کار سازمان امور مالیاتی آسان تر می گردد.

وی گفت: فرصت ارائه اظهارنامه های الکترونیکی برای اشخاص حقیقی تا 31 خرداد است.

منبع: تسنیم

آخرین اخبار مالی را از کانال تلگرام سلامت و زیبایی دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

به "قانون مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه چیزهایی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه چیزهایی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید