فیلم ، واکنش جامعه جهانی به کودتا در بولیوی

به گزارش سلامت و زیبایی، در پی حمله معترضان به خانه رئیس جمهور مستعفی بولیوی، بسیاری از کشورهای جهان تحولات این کشور آمریکای جنوبی را تحت عنوان کودتا محکوم کردند و خواستار خویشتنداری در بولیوی شدند.

فیلم ، واکنش جامعه جهانی به کودتا در بولیوی

به گزارش گروه بین الملل سلامت و زیبایی، در پی افزایش اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ماه اکتبر (ماه گذشته میلادی)، اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی شب گذشته استعفا کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، مورالس ساعاتی پس از استعفا روز یکشنبه در صفحه توییتر خود حکم غیرقانونی پلیس بولیوی برای بازداشتش را محکوم کرد و گفت که گروههای مهاجم و خشن به خانه وی حمله کرده اند و تصاویر ویدئویی نیز در شبکه های اجتماعی حمله معترضان به خانه مورالس را نشان می دهد.

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که استعفای مورالس بعد از آن صورت گرفت که فرمانده ارتش بولیوی خواستار استعفای وی شد.

استعفای مورالس و تحولات اخیر بولیوی واکنش کشورهای جهان را به همراه داشت و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، آن را کودتا در بولیوی توصیف کردند.

دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه دیروز (یکشنبه) با صدور بیانیه ای بعد از استعفای مورالس با کودتا خواندن تحولات بولیوی گفت: دولت نیکاراگوئه....به شدت کودتایی را که امروز (در بولیوی) به آن پی بردیم، محکوم می کنیم.

وی ادامه داد: ما احساس خود در عدم پذیرش اقدامات فاشیستی که قانون اساسی و قوانین و نهادگرایی حاکم بر امور دموکراتیک کشورها را نادیده می گیرد، ابراز می کنیم.

وزارت خارجه شیلی نیز روز یکشنبه با صدور بیانیه ای شیلی در خصوص اخلال در فرایند انتخاباتی بولیوی ابراز نگرانی کرد و خواستار حل سریع و آرام بحران بولیوی شد.

پیش از این نیز، به دنبال افزایش فشارها علیه اوو مورالس رئیس جمهور منتخب بولیوی و اعلام استعفای وی از قدرت، وزارت خارجه کوبا تحولات این کشور را کودتا علیه مورالس خواند و آن را محکوم کرد.

از طرف دیگر، نیکلاس مادورو رئیس جمهور چپ گرای ونزوئلا نیز کودتا علیه اوو مورالس رهبر چپ گرای بولیوی را محکوم کرد و مارسلو ابرارد وزیر خارجه مکزیک نیز گفت که کشورش حاضر است در صورت درخواست اوو مورالس به وی پناهندگی بدهد.

یکی از سخنگویان سازمان ملل نیز در واکنش به استعفای مورالس با صدور بیانیه ای از اوضاع این کشور آمریکای جنوبی ابراز نگرانی و گفت: دبیرکل (سازمان ملل) بسیار از اوضاع بولیوی نگران است و تحولات اخیر از جمله استعفای رئیس جمهور اوو مورالس را در نظر گرفته است.

سازمان ملل همچنین تمامی طرفین کشور بولیوی را به خویشتنداری حداکثری، دوری از خشونت و کاهش تنش ها و پیروی از قوانین بین المللی به ویژه اصول بنیادین حقوق بشر دعوت کرد.

در بیانیه سازمان ملل آمده بود: دبیرکل از تمامی بازیگران می خواهد تا به دستیابی به راه حلی آرام برای بحران فعلی و تضمین انتخاباتی شفاف و معتبر پایبند باشند.

مورالس، نخستین رئیس جمهور از بومیان بولیوی به حساب می آمد که از سال 2006 تاکنون قدرت را در اختیار داشت و در تاریخ دوم آبان ماه، کمیسیون انتخاباتی بولیوی، وی را مجدداً به عنوان رئیس جمهور برگزید.

طبق اعلام این دادگاه انتخاباتی، مورالس با بدست آوردن 47.08 درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید. کارلوس مسا رقیب مورالس نیز 36.51 درصد آرا را بدست آورد و با توجه به اختلاف بیش از 10 درصدی میان این دو، دور دوم انتخابات برگزار نمی شود.

با این حال، مخالفان نتیجه انتخابات را به دلیل ادعای تخلفات نپذیرفتند و طی چند روز گذشته خیابانهای این کشور را عرصه اعتراضات و اغتشاشات خود کرده بودند.

براساس گزارش رسانه های غربی، علاوه بر اتهامات در زمینه نتیجه انتخابات، مخالفان حضور سه باره وی در انتخابات ریاست جمهوری را نیز غیرقانونی خوانده اند.

طبق قانون اساسی بولیوی، هر فرد تنها دو دوره متوالی می تواند به عنوان رئیس جمهور بر مسند قدرت باشد.

لحظاتی قبل از اعلام استعفای مورالس،برخی منابع خبری از پرواز هواپیمای اختصاصی وی به یک مقصد نامعلوم خبر داده بودند.

ص

منبع: خبرگزاری فارس

به "فیلم ، واکنش جامعه جهانی به کودتا در بولیوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم ، واکنش جامعه جهانی به کودتا در بولیوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید