عدم ابتلای مجدد افراد به کرونا ثابت شده نیست، آغاز پلاسما درمانی برای درمان بیماری کووید19

به گزارش سلامت و زیبایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کرونا با ساخته شدن آنتی بادی تا 6 ماه به این ویروس مبتلا نخواهند شد، ولی این امر ثابت شده نیست، گفت: روش پلاسما درمانی وابسته به گروه خونی است و گروه خونی AB دهنده عمومی محسوب می شود.

عدم ابتلای مجدد افراد به کرونا ثابت شده نیست، آغاز پلاسما درمانی برای درمان بیماری کووید19

به گزارش سلامت و زیبایی به نقل از ایسنا، دکتر حسن ابوالقاسمی امروز در نشست خبری ترویج علم بنیاد مصطفی(ص) با موضوع بررسی فرایند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی، با بیان اینکه شیوع بیماری کووید19 که درمانی برای آن وجود نداشت دنیا را غافلگیر کرد، افزود: یکی از تجاربی که از سالهای قبل در مورد تولید دارو به واسطه بخش های خصوصی داشتیم پلاسما درمانی بود.

وی با بیان اینکه ما به عنوان دومین کشور بعد از چین به صورت وسیع گرفتار این بیماری شدیم و بیمارستان ها با حجم زیادی از بیماران مبتلا به کووید 19 موجه شدند، گفت: در حالت طبیعی برای بعضی بیماریها درمان شناخته شده ای داریم ولی ویروس کرونا، ویروسی بود که پروتکل درمانی برای آن نداشتیم و ضرورت داشت تا روش هایی را برای کاهش میزان مرگ و میر ارائه می کردیم.

ابوالقاسمی با بیان اینکه بعضی ار مبتلایان با بیماری های زمینه ای چون دیابت و چاقی حتی در سنین کمتر از 50 سال بر اثر ابتلا به کرونا فوت می کردند، روش پلاسما درمانی را روشی برای درمان این بیماری برای این دسته از افراد دانست و ادامه داد: از اسفند ماه سال گذشته اجرای این روش شروع شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با تاکید بر اینکه هنوز هم تعداد مبتلایان به کرونا بالاست که می بایست به هر روشی این تعداد کاهش بیابد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر مشاهده می کنیم که دامنه مرگ و میر به جوانان هم سرایت کرده، ضمن آنکه ایران در زمینه تحقیقات پلاسما سابقه 20 ساله دارد.

پلاسما درمانی در ایران

وی با بیان اینکه پلاسما بخشی مایعی است که سلولهای خونی در آن شناور هستند، افزود: در این بخش پروتئین ها و آنتی بادی های ضد ویروس ها وجود دارد؛ از این رو بدن را در مقابل عفونتها ایمن می کند و باعث تولید آنتی بادی در بدن می شود و اگر ما سلول ها را از این مایع حذف کنیم، پلاسمای خون به دست می آید.

ابوالقاسمی با تاکید بر اینکه در سابقه 100 سال اخیر استفاده از این آنتی بادی برای از بین بردن ویروس هایی چون ابولا، سارس و مرس مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: ما اگر این آنتی بادی را به موقع به افراد دارای بیماری بدخیم تزریق کنیم می توانیم ویروس را از بین ببریم و مطالعات گذشته نیز نتایج مثبتی از اثر بخشی این روش داشته است ضمن آنکه کشور چین قبل از ما در بین بیماران وخیم این روش را کارازمایی کرده بود که موثر واقع شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با بیان اینکه پلاسما درمانی را برای بیماری کرونا در کشور شروع کردیم که تا به امروز هم نتایج خوبی داشته، گفت: ما با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور پلاسما را تهیه کردیم و در اختیار بیماران نیازمند قرار دادیم؛ البته در این میان جلسه ای گذاشتیم که چطور می شود با همکاری بخشی خصوصی از این امکانات استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما سالانه 400 هزار لیتر از افراد سالم پلاسما می گیریم و بر اساس استانداردهای اروپا، آنها را با همکاری کشورهای اروپایی به دارو تبدیل می کنیم و در کشور برای بیماریهای خاص به مصرف می رسانیم، یادآور شد: داروهایی که به این روش تولید می شود گران قیمت هستند.

ابوالقاسمی با تاکید بر اینکه اکنون مجوز پلاسما درمانی برای درمان بیماری کووید19 را داریم، اظهار کرد: اجرای این روش از بیمارستان بقیه الله شروع شد و طی آن اقدام به تزریق پلاسما به بیماران کردیم و بعد از آن بیمارستانهای مسیح دانشوری و بیمارستانهای قم و سایر استان ها نیز این اقدام را شروع کردند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از کشور ما تزریق پلاسما به افراد مبتلا به کرونا شروع نشده بود، گفت: به دلیل اینکه داروهای موثری برای درمان این بیماری وجود ندارد، استفاده از این روش می تواند موثر و مفید باشد که تا به امروز هم افرادی با پلاسما درمانی بهبود پیدا کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله با اشاره به نتایج اولیه پلاسما درمانی گفت: در این پروژه پلاسما را در اختیار بیماران بدحال قرار دادیم که طبق نتایج دیدیم در 50 مورد اول بیماران به صورت معجزه آسایی نجات پیدا کردند؛ ضمن آنکه نتایج تحقیقات نشان داد استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته، میزان مرگ و میر، دوران بستری و استفاده از ای سی یو و ونتیلاسیون را کاهش می دهد.

وی گفت: این نتایج در مقایسه با گروههایی که پلاسما دریافت نکردند نشان داد مرگ ومیر به طور قابل توجهی تا حدود 20 درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه برای تزریق پلاسما بررسی دو عامل از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: طبق تجاربی که بدست اوردیم دو عامل در پلاسما درمانی مورد بررسی قرار گرفته؛ این روش فرد را دچار عارضه نمی کند و روشی است که نسبت به دارو بهتر است و اینکه هر بیمار با پلاسما درمانی فوت نمی کند.

زمان تزریق پلاسما

وی با تاکید بر اینکه شروع تزریق پلاسما برای هر بیماری که زود شروع کند تاثیر زیادی خواهد داشت،گفت: از پلاسمای بانوان با سابقه حاملگی نمی توان برای درمان بیماران کرونایی استفاده کردضمن آنکه باید موجودی بانک پلاسما را در کشور افزایش دهیم.

احتمال مجدد ابتلا به کرونا

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه افرادی که به کرونا مبتلا شده اند و پلاسما اهدا کرده اند امکان مبتلا شدن مجدد در آنها وجود دارد یا خیر؟ گفت: نتایج بررسی ما نشان می دهد کسانی که مبتلا شدند و انتی بادی در بدن آنها ساخته شده است برای بار دوم به این بیماری مبتلا نمی شوند، ولی این گفته در حد تئوری است و ثابت نشده است.

ابوالقاسمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر می دانیم فرد دارای آنتی بادی به مدت 6 ما مبتلا نخواهد شد، ادامه داد: بر این اساس می توان تزریق پلاسما را تکرار کرد حتی برای اقدامات پیشگیرانه این روش برای افرادی که پیوند کلیه انجام داده اند و یا افراد سرطانی می تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه تا به امروز گزارشی از ابتلای مجدد کسانی که آنتی بادی در بدن آنها تولید شده نرسیده، گفت: یک فرد در یک سال می تواند چندین بار آنتی بادی را اهدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در پاسخ به این سوال که آیا این روش بر روی ویروس انفلوانزا موثر است یا خیر توضیح داد: در بعضی از بیماری ها مانند سرخک و ابله ویروس ها امکان خنثی سازی دارند ولی برای استفاده از پلاسما برای H1N1 استفاده از این روش فراهم نیست چون ویروس فعال است.

ابوالقاسمی در مورد تحقیقات جدید در مورد ایمونو گلوبین گفت: تحقیقات درزمینه ایمونوگلوبین که شروع شده بود به زودی کارازمایی بالینی آن شروع می شود امکان اینکه به صورت پیشگیرانه برای درمان کرونا شروع کنیم وجود دارد.

وابسته بودن پلاسما درمانی به گروه خونی

وی در مورد دسته بندی پلاسما گفت: همانطور که خون تقسیم بندی شده، پلاسما نیز دارای دسته بندی است، منتها در حالت عادی گروه خونی O دهنده عمومی است ولی در پلاسما درمانی گروه خونی AB دهنده عمومی محسوب می شود و میتواند به همه اهدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در خاتمه گفت: در حال حاضر برای مطالعه بعضی تحقیقات علمی برای کشور ما محدودیت هایی اعمال شده اما این مانعی نمی شود که تلاش نکنیم.

منبع: جام جم آنلاین

به "عدم ابتلای مجدد افراد به کرونا ثابت شده نیست، آغاز پلاسما درمانی برای درمان بیماری کووید19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم ابتلای مجدد افراد به کرونا ثابت شده نیست، آغاز پلاسما درمانی برای درمان بیماری کووید19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید