طرح جدید سهمیه بندی بنزین موجب افزایش قیمت بنزین می گردد؟

به گزارش سلامت و زیبایی، خبرنگاران : چندی پیش خبری مبنی بر طرح مجلس در مورد تغییر در شیوه سهمیه بندی بنزین منتشر شد که طبق اعلام کارشناسان اجرای این طرح ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد که باید قبل از اجرا مورد ارزیابی همه جانبه قرار بگیرد.

طرح جدید سهمیه بندی بنزین موجب افزایش قیمت بنزین می گردد؟

به گزارش سلامت و زیبایی به نقل از ایسنا، آن طور که مجلس نشینان گفته اند، بر اساس شیوه سهمیه بندی که این روزها اجرایی می گردد، حدود 50 درصد خانواده ها که خودرو ندارند، از یارانه انرژی بی بهره اند و در واقع نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه بوده و ضروری است اصلاح گردد.

بر اساس طرحی که مجلس پیشنهاد نموده، سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده ها تخصیص داده می گردد. در این طرح پیش بینی شده به هر فرد از جامعه ماهیانه 20 لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه گردد.

از سوی دیگر در این طرح دیده شده که دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن، کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری نمایند.

این طرح اکنون در نوبت اعلام وصول واقع شده است، با این وجود عبدالرضا امینی، کارشناس ارشد حوزه انرژی در این باره به ایسنا گفت: طبق اعلام وزیر نفت هنوز مصوبه ای به وزارت نفت ابلاغ نشده است، اما هر طرحی در طول تاریخ قابلیت اجرا دارد ولی میزان رضایتمندی مردم و کارایی طرح دارای اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در حال حاضر بعضی طرح ها بدون مطالعه وارد مرحله اجرا می شوند، توضیح داد: در ابتدا باید ساز و کار و نحوه اجرای طرح مورد ارزیابی قرار گیرد و بعد از آن در خصوص اجرای طرح تصمیم گیری گردد.

به گفته این کارشناس حوزه انرژی اگر قرار باشد بنزین به کارت ملی اختصاص یابد، درواقع اجرای این طرح جنبه یاری مالی دارد.

امینی با بیان اینکه باید تمام ابعاد این طرح قبل از اجرا مورد ارزیابی قرار گیرد، گفت: به اعتقاد من اجرای چنین طرحی موجب افزایش قیمت بنزین خواهد شد، به همین دلیل باید قبل از اجرا اقدامات کارشناسی لازم صورت گیرد.

همچنین امیر محمد اسلامی - تحلیلگر مسایل مالی - در همین رابطه گفته بود: این طرح از نظر مبانی تئوری و تحلیلی دارای مشکل است، در واقع این طرح در ادامه قانون هدفمند شدن یارانه ها بوده که بر دو پایه پایدار شده است و به دنبال آزادسازی قیمت بنزین و همزمان توزیع پول نقد برای کاهش تبعات آن و ایجاد رضایتمندی کوتاه و ابتدایی برای بعضی از طبقات جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه مبانی این طرح مشابه مبانی قانون هدفمند شدن یارانه ها است، توضیح داد: از نظر مبانی این طرح تغییری ننموده است؛ جز آنکه خواسته تا حدی رضایتمندی بعضی طبقات را بیشتر و درواقع آثار تبعات آن را کاهش دهد، اما باید گفت از نظر زیربنایی این فرضیات اشکال دارد و هر آرایش دیگری نیز از این طرح معرفی گردد، همین اشکالات را خواهد داشت، مگر اینکه مبانی و نقشه راه تغییر یابد.

این کارشناس اضافه کرد: این طرح همان طرح آزادسازی قیمت بنزین در چارچوب طرح های تعدیل مالی و رفتن به سمت اقتصاد آزاد است، اما باید دانست که با افزایش قیمت نمی توان به این مهم دست یافت و در واقع این طرح بار افزایش قیمت را این بار بر دوش مردم می گذارد؛ یعنی تکلیف را از دوش دولت بر می دارد اما در نهایت آثار آن بر اقتصاد، تورم و افزایش سطح قیمتها قابل مشاهده خواهد بود.

اسلامی توضیح داد: با اجرای این طرح بدون اینکه بنزین تازه ای فراوری نموده باشیم، حجم نقدینگی را افزایش می دهیم. به عبارت دیگر به ازای کالای جدید پول فراوری نشده و در واقع نحوه توزیع کالا تغییر پیدا نموده و حجم پول به ازای این کالا افزایش یافته است؛ بنابراین در این بخش نیز مجددا با مساله تورم در اثر ایجاد نقدینگی روبرو هستیم.

منبع: اقتصادنیوز

به "طرح جدید سهمیه بندی بنزین موجب افزایش قیمت بنزین می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح جدید سهمیه بندی بنزین موجب افزایش قیمت بنزین می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید