دژپسند: قرار است گمرک الکترونیک تا هفته دولت مستقر گردد ، ترخیص کالا های بهداشتی مبارزه با کرونا در اولویت اصلی گمرکات قرار گرفته است

به گزارش سلامت و زیبایی، وزیر اقتصاد با تشریح سیاست های وزارت اقتصاد برای تحقق جهش فراوری بانک ها و بازار سرمایه را دو ابزار مهم برای تحقق این مهم دانست.

دژپسند: قرار است گمرک الکترونیک تا هفته دولت مستقر گردد ، ترخیص کالا های بهداشتی مبارزه با کرونا در اولویت اصلی گمرکات قرار گرفته است

به گزارش گروه اقتصادی سلامت و زیبایی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در گمرک منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی از نزدیک در جریان فرایند ورود اقلام بهداشتی و درمانی مبارزه با کرونا نهاده شد و برای تسهیل فرایند ترخیص این کالاها، دستور هایی صادر کرد.

فرهاد دژپسند همچنین به وسیله ویدئو کنفرانس با مدیران گمرک های بوشهر، باشماق، پرویز خان، بندر عباس و آستارا مصاحبه کرد و ضمن تشکر از فعالان و سربازان گمنام عرصه جنگ اقتصادی، از نزدیک در جریان فعالیت های این گمرک ها نهاده شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در سال گذشته بیش از 41 میلیارد و 300 میلیون دلار کالا های غیر نفتی از کشور صادر شد، اضافه نمود: در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را سال جهش فراوری خوانده اند، باید لوازم این جهش توسط نهاد های مسئول ایجاد گردد و از جمله در بخش گمرک، امور گمرکی مربوط به صادرات و واردات کالا های واسطه ای و مواد اولیه به سرعت انجام گردد و این امر مستلزم تحرک بیشتر گمرک های کشور است.

وی با اشاره به اینکه مقدمات ایجاد گمرک الکترونیکی در سطح گمرکات در دستور کار قرار گرفته است، اضافه نمود: قرار است گمرک الکترونیک حداکثر تا هفته دولت سال جاری به طور کامل در همه گمرکات کشور مستقر گردد.

دژپسند جهش در صادرات را یکی از راه های تحقق شعار و هدف جهش فراوری خواند و توضیح داد: گمرکات کشور باید نقش اساسی خود را در این زمینه با دقت و سرعت و حداکثر کیفیت، انجام دهند.

وی اضافه نمود: ترخیص و ورادات کالا های بهداشتی مبارزه با کرونا در اولویت اصلی فعالیت های گمرکات کشور قرار گرفته است و این کالا ها باید به سرعت و بدون وقفه ترخیص گردد و به دست بخش های مرتبط برسد ضمن اینکه گمرکات باید جلوی صادرات کالا های مرتبط با مبارزه با بیماری کرونا را بگیرند چراکه بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، هرگونه صادرات این گونه از کالا ها فعلا ممنوع است.

وزیر اقتصاد همچنین از گمرکات کشور خواست با قدرت جلوی واردات کالا های گروه چهار را که عمدتا شامل کالا های لوکس و غیر لازم است در شرایط خاص اقتصادی کشور بگیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از انبار کالا های موجود در گمرک فرودگاه امام خمینی و کالا های اهدایی کشور های دیگر به مردم کشورمان بازدید کرد و در مورد ترخیص این کالا ها پس از طی سریع مراحل قانونی و نمونه برداری های بهداشتی و اخذ تاییدیه های بهداشت از مراجع قانونی، دستور لازم را صادر کرد.

دژپسند: بانک ها و بازار سرمایه، دو ابزار مهم تحقق جهش فراوری

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین سیاست های این وزارتخانه برای تحقق شعار جهش فراوری را تشریح کرد.

فرهاد دژپسند با بیان اینکه یکی از لوازم تحقق جهش فراوری، جهش در صادرات کالا های غیرنفتی است، اضافه نمود: این امر، مستلزم آن است که سیاست های اقتصادی و فضای کسب و کار در کشور را به گونه ای تغییر دهیم که سرمایه گذار، فراوری نماینده و صادرنمایندگان پشت خط نمانند و فضای کسب و کار و صدور مجوز ها روان تر از قبل گردد.

وی اضافه نمود: در بخش فراوری اولویت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اولویت بخشی بی درنگ به طرح های سرمایه گذاری با پیشرفت فیزیکی بالا با هدف تسریع در بهره برداری است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر لزوم افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت فراوری کشور که هم اکنون چندان زیاد نیست، توضیح داد: یکی از نیازمندی های اولیه این کار، تسریع در تامین اقتصادی واحد های فراوریی دایر است و به همین دلیل بزودی به بانک ها ابلاغ خواهد شد که اولویت اصلی بانک ها باید تامین سرمایه در گردش واحد های فراوریی باشد.

وی تامین اقتصادی واحد های نیازمند ارتقای فناوری را نیز از دیگر اولویت های وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال جهش فراوری دانست و توضیح داد: در بحث تامین اقتصادی واحد های فراوریی باید، تامین اقتصادی به وسیله بازار سرمایه هم مورد توجه جدی قرار گیرد و بنگاه های اقتصادی برای تامین اقتصادی نباید صرفا به منابع بانکی تکیه نمایند.

دژپسند اضافه نمود: در این زمینه ابزار های مدرن اقتصادی در بازار سرمایه توسط شورایعالی بورس مصوب شده است و از سال جاری می توانیم برای واحد های فراوریی صادرات محور و صنایع متکی بر نفت و گاز و صنایع معدنی در بازار سرمایه؛ خط ویژه ای ایجاد کنیم که به وسیله اوراق قابل تبدیل به سهام، پذیره نویسی و همچنین از روش های دیگر در بازار سرمایه تامین اقتصادی نمایند.

وزیر اقتصاد همچنین راهنمایی اعتبارات به فراوری و جذب سرمایه گذاران خارجی را از دیگر سیاست های اقتصادی وزارت اقتصاد برای تحقق جهش فراوری دانست و گفت: همچنین می توانیم از ابزار اقتصادیات و مشوق های اقتصادیاتی برای جهش فراوری استفاده کنیم.

وی اضافه نمود: سال 1398 نخستین بار در کشور در 14 سال اخیر بود که درآمد اقتصادیاتی کشور از مصوبات مجلس بیشتر شد و نشان دادیم که می توانیم بدون فشار به بخش فراورینمایندگان خوش حساب از این ابزار هم برای افزایش فراوری استفاده کنیم.

دژپسند با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 41 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی انجام شد، اضافه نمود: اگر صادرات غیر نفتی افزایش یابد فراوری نیز با جهش روبرو می گردد و به همین دلیل کوشش می کنیم بخش عمده منابع اقتصادی بانک های دولتی و بانک های ذیل اصل 44 قانون اساسی که مدیریت آن ها با وزارت اقتصاد است و 70 درصد فعالیت های بانکی کشور را دربر می گیرد، در این خصوص راهنمایی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دژپسند: قرار است گمرک الکترونیک تا هفته دولت مستقر گردد ، ترخیص کالا های بهداشتی مبارزه با کرونا در اولویت اصلی گمرکات قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دژپسند: قرار است گمرک الکترونیک تا هفته دولت مستقر گردد ، ترخیص کالا های بهداشتی مبارزه با کرونا در اولویت اصلی گمرکات قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید