دانشمندان گونه جدیدی از اورانیوم کشف کردند!

به گزارش سلامت و زیبایی، دانشمندان پیروز به کشف سبک ترین گونه اورانیوم تا به امروز شدند.

دانشمندان گونه جدیدی از اورانیوم کشف کردند!

به گزارش سلامت و زیبایی و به نقل از ساینس آلرت، این کشف اطلاعات بیشتری در خصوص ذرات عجیب آلفا فاش می نماید. این ذرات در اثر واپاشی هسته ای عناصر رادیواکتیو به وجود می آیند. این اورانیوم جدید که اورانیوم-214 نام دارد ایزوتوپی است که 30 نوترون بیشتر از پروتون هایش دارد و یک نوترون از ایزوتوپ اورانیومی که پیش از این سبک ترین اورانیوم شناخته می شد نیز کم تر دارد.

از آنجایی که نوترون ها دارای جرم هستند، اورانیوم-214 از رایج ترین نوع ایزوتوپ های اورانیوم مثل اورانیوم- 235 نیز سبک تر است. اورانیوم-235 در راکتورهای هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد و 51 نوترون اضافی دارد.

این ایزوتوپ که به تازگی کشف شده نه تنها از سایر ایزوتوپ ها سبک تر است بلکه در هنگام واپاشی هسته ای رفتارهای منحصر به فردی نشان می دهد و به دانشمندان یاری می نماید تا فرایند واپاشی آلفا زا را که در آن هسته اتم گروهی از دو پروتون و دو نوترون(یک ذره آلفا) را از دست می دهد بهتر درک نمایند.

اگرچه دانشمندان می دانند که واپاشی هسته باعث آزاد شدن ذره آلفا می گردد اما هنوز بعد از گذشت قرن ها جزئیات دقیق تشکیل ذره آلفا پیش از آزادسازی را نمی دانند.

محققان این ایزوتوپ جدید اورانیوم را در مرکز تحقیقات یون سنگین در لانژو(Lanzhou) چین ساختند. آن ها پرتویی از آرگون را به یک تنگستن تاباندند. تاباندن لیزر به تنگستن باعث افزوده شدن پروتون و نوترون و ایجاد اورانیوم شد.

نیمه عمر این ایزوتوپ اورانیوم-214 تنها نیم میلی ثانیه بود. نیمه عمر مدت زمانی است که برای واپاشی نیمی از ماده رادیواکتیو ضروری است. رایج ترین نوع اورانیوم که اورانیوم-238 نام دارد نیمه عمری برابر با 4.5 میلیارد سال دارد که برابر با سن زمین است. دانشمندان با مشاهده دقیق واپاشی ایزوتوپ ها توانستند نیروی هسته ای یکی از چهار عنصر اصلی که ماده را در کنار هم نگه می دارد را مورد مطالعه قرار دهند.

آن ها دریافتند پروتون و نوترونی که درون ذرات آلفا هستند برهم کنش قوی تری نسبت به سایر عناصری دارند که تعداد پروتون و نوترون آن ها با این ایزوتوپ مشابه است.

محققان می گویند: احتمالا علت این موضوع تعداد معین نوترون های درون هسته اورانیوم-214 است. این ایزوتوپ جدید 122 نوترون دارد که عددی نزدیک به عدد جادویی نوترون یعنی 126 است که موجب پایداری هسته می گردد.

دانشمندان گمان می نمایند، برهم کنش پروتون و نوترون درون عناصر رادیواکتیو سنگین تر مانند ایزوتوپ های پلوتونیوم و نپتونیم قوی تر است. این عناصر پروتون های بیشتری دارند.

دانشمندان به آنالیز سایر ایزوتوپ ها با تعداد نوترون های نزدیک به عدد جادویی علاقه دارند اما این عناصر نیمه عمر کوتاهی دارند و آنالیز آن ها نیازمند پرتوهای قدرتمندتر ردیاب های حساس تر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "دانشمندان گونه جدیدی از اورانیوم کشف کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان گونه جدیدی از اورانیوم کشف کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید