خبرنگاران لودریان: کرونا، چندجانبه گرایی را تضعیف می نماید

به گزارش سلامت و زیبایی، تهران - خبرنگاران - وزیر امور خارجه فرانسه گفت: بیماری همه گیر کووید - 19 با تشدید شکاف جهانی و رقابت میان چین و آمریکا، به تضعیف چندجانبه گرایی خواهد انجامید.

خبرنگاران لودریان: کرونا، چندجانبه گرایی را تضعیف می نماید

ژان ایو لودریان روز سه شنبه در گفت و گو با روزنامه لو موند با ابراز تاسف از بحران شیوع کرونا نسبت به گسترش شکاف هایی که نظم بین المللی را بر هم خواهد زد هشدار داد و اضافه کرد: بیم من از آن است که دنیا پسا کرونا شبیه دنیا ماقبل آن اما بدتر از آن خواهد بود.

او توضیح داد: به نظر می رسد شاهد گسترش شکاف هایی هستیم که سالهاست نظم بین المللی را تحت الشعاع قرار داده است. این بیماری همه گیر تداوم مبارزه بین قدرت ها به وسیله دیگر ابزارهاست.

لودریان همچنین از سیاست آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور در تضعیف چندجانبه گرایی و زیر سوال بردن سازمان بهداشت دنیای به بهانه تاثیرپذیری این سازمان از چین به عنوان خاستگاه ویروس کرونا انتقاد کرد.

به زعم رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه، این سیاست تضعیف چندجانبه گرایی تازگی نداشته و آمریکا از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ از تعهدات خود نسبت به بسیاری از سازمان های بین المللی دیگر نیز سرباز زده است.

وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: این مبارزه (بین قدرتها) سیستماتیک کردن موازنه قدرت است که از مدتها قبل با تشدید رقابت ها میان چین و آمریکا شاهد آن بودیم. رئیس جمهوری آمریکا که کشورش بیشتر از همه کشورها تحت تاثیر کووید 19 واقع شده است، چین را، به عنوان خاستگاه کرونا به پنهان کردن جدی بودن این بیماریِ همه گیر و فاش نکردن تعداد واقعی مرگ و میرهای ناشی از آن متهم می نماید.

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ از سال 2017 میان دو کشور آمریکا و چین تنش های دیپلماتیک حاکم شده است. واشنگتن از چندین جبهه علیه پکن از انکار توسعه طلبی نظامی خود در دریای جنوب چین گرفته تا اتهامات جاسوسی صنعتی درگیر شده است.

این دو قدرت در ژانویه توافق تجاری آتش بس گونه ای در جنگ تعرفه ای خود امضا کردند.

وزیر خارجه فرانسه از گسترش رقابت بین المللی یا به عبارتی از این رویارویی همه جانبه از جمله در زمینه اطلاع رسانی ابراز تاسف کرد و گفت در واقع کشورهای عظیم در اطلاع رسانی الگوها و روش های مدیریتی خویش در مقابله با بحران کرونا با یکدیگر مشغول رقابت هستند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران لودریان: کرونا، چندجانبه گرایی را تضعیف می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لودریان: کرونا، چندجانبه گرایی را تضعیف می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید