بیانیه پایانی نشست کمیته عالی هماهنگی عراق و آمریکا

به گزارش سلامت و زیبایی، عراق و آمریکا امروز (پنج شنبه) بیانیه پایانی نشست کمیته عالی هماهنگی را منتشر کردند.

بیانیه پایانی نشست کمیته عالی هماهنگی عراق و آمریکا

به نقل از خبرگزاری شفق نیوز، طبق بیانیه منتشر شده، هیئت دولت عراق به ریاست فؤاد حسین، وزیر خارجه این کشور و هیئت دولت آمریکا به ریاست مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور امروز در واشنگتن بر اساس توافقنامه استراتژیک سال 2008 درباره روابط محبت آمیز و همکاری میان دو کشور، نشست کمیته عالی هماهنگی را برگزار کردند.

در این نشست دو طرف بر پایبندی خود به روابط دوجانبه قدرتمند و نتیجه بخش تاکید نمودند و در نشست های جداگانه ای به موضوعات مرتبط با اقتصاد، انرژی، بهداشت، محیط زیست، مسایل سیاسی و دیپلماتیک، امنیت، مبارزه با تروریسم و روابط آموزشی و فرهنگی پرداخته شد.

در نشست اقتصادی، هیئت عراق به صورت خلاصه ایده های خود برای طرح های اصلاح اقتصادی را که می توانند موجب رشد اقتصادی سریعتر و حرکت پویاتر در بخش خصوصی شوند، عنوان نمود، هیئت آمریکایی نیز حمایت خود را از اصلاحات اقتصادی در عراق دوباره اعلام و زمینه های همکاری را که می تواند به عراق در تحقق طرح هایش یاری کند، معین کرد.

در این جلسه دو کشور درباره همکاری با نهادهای پولی بین المللی برای یاری به عراق جهت جبران کاهش قیمت نفت و ویروس کرونا و نیز قرار دادن این کشور در یک جهت اقتصادی پایدارتر گفت وگو کردند.

همچنین دو کشور درباره همکاری در زمینه های دولت الکترونیک، اصلاحات بخش اقتصادی و نیز مشارکت بخش خصوصی جهت تقویت تجارت و سرمایه گذاری میان دو کشور برنامه ریزی نموده و به دنبال برگزاری نشستی برای شورای توافقنامه تجارت و سرمایه گذاری (TIFA) در امسال میلادی جهت پیگیری نشست ژوئیه 2019 هستند.

در نشست انرژی، آمریکا و عراق ضمن آنالیز کوشش های دولت عراق در زمینه افزایش فراوری داخلی برق و گاز، کاهش هدر رفت گاز مصرفی و انجام اصلاحاتی در بازار انرژی، دو کشور برای برگزاری نشست کمیته مشترک هماهنگی انرژی در آینده ای نزدیک جهت آنالیز این موضوعات با جزئیات بیشتر برنامه ریزی کردند.

در حاشیه این نشست، دولت عراق توافقنامه انرژی پایدار را با بعضی شرکت های آمریکایی از جمله شرکت ژنرال الکتریک، هانی ول (یو.اُ.پی) وستلار انرژی به امضا رساند، همچنین تفاهم نامه هایی را با شرکت های شورون و بیکر هیوز به عنوان نمونه های چشمگیری از همکاری های دو کشور در زمینه انرژی به امضا رساند.

دو هیئت عراق و آمریکا از همکاری مستمر با آژانس بین المللی انرژی (IEA) برای توسعه برنامه های اصلاحات تعرفه برق در عراق گفتند و برای استمرار همکاری ها با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و نهاد ارتباطات برقی شورای همکاری خلیج فارس در زمینه های اتصالات برقی و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و سرمایه گذاری انرژی برنامه ریزی کردند، همچنین آمریکا از پیشرفت ایجاد شده در مذاکرات میان دولت بغداد و اقلیم کردستان عراق (اربیل) در زمینه بودجه و انرژی استقبال کرد.

در نشست بهداشت و محیط زیست، دو کشور به همکاری های مستمر خود در زمینه مبارزه با ویروس کرونا اشاره نموده و از قصد خود برای امضای یادداشت تفاهمی جهت توسعه روابط تجاری دو جانبه در زمینه بهداشت سخن گفتند، همچنین دو کشور درباره همکاری های جاری در زمینه های محیط زیست، آب و مسایل علمی گفت وگو نموده و برای برگزاری نشستی جداگانه درخصوص کمیته مشترک هماهنگی درباره این موضوعات برنامه ریزی کردند.

در نشست سیاسی و دیپلماتیک، آمریکا بار دیگر بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و قطعنامه های مربوط به مسؤولان قانونی و اجرایی عراق تاکید نمود. همچنین دو طرف بهترین راه هایی که آمریکا می تواند از دولت عراق در آستانه انتخابات پارلمانی حمایت کند از جمله افزایش حمایت هیئت سازمان ملل برای یاری به عراق، آنالیز کردند. آمریکا و عراق بار دیگر حمایت خود را از آزادی بیان و آزادی رسانه اعلام و بر لزوم محاکمه عاملان خشونت علیه تظاهرکنندگان صلح جو تاکید نمودند.

طبق بیانیه یاد شده، آمریکا از اقدامات عراق برای بهبود روابط خود با کشورهای همسایه حمایت نموده و برای یاری به این کشور در این زمینه برنامه ریزی می نماید. همچنین آمریکا بار دیگر پایبندی مستمر خود به حمایت از عراق در ارائه راهکار هایی دائمی برای آوارگان داخلی که داوطلبانه، ایمن و محترمانه باشد و نیز یاری به تشکل های در معرض خطر کشتار از سوی داعش را اعلام نمود. همچنین دو طرف بر لزوم بهبود شرایط دسترسی به نهادهای انسانی تاکید نمودند.

در نشست امنیت و مبارزه با تروریسم نیز دو کشور بار دیگر بر پایبندی خود به تحقق اهداف مشترک به وسیله هماهنگی های امنیتی دو جانبه و همکاری مستمر میان نیروهای امنیتی عراق و ائتلاف ضد داعش تاکید نموده و از توانمندی های روبه برتری نیروهای امنیتی عراق و موفقیت مشترک دو کشور در مبارزه با داعش که به ائتلاف ضد داعش در انتقال به مرحله جدیدی برای تمرکز بر آموزش، تجهیز و حمایت نیروهای امنیتی عراق یاری کند، تقدیر کردند.

دولت عراق ضمن تقدیر از ائتلاف ضد داعش بر آمادگی خود برای سهولت بخشیدن به این انتقال و پایبندی اش به عنوان کشور میزبان به حمایت از اعضای ائتلاف و زیرساخت های دیپلماتیک در عراق تاکید نمود.

ائتلاف ضد داعش همسو با خواسته های این مرحله جدید، از بعضی پایگاه های نظامی عراق خارج شده و از سربازان خود در عراق کاست، دو طرف نیز درباره مذاکرات فنی جداگانه ای جهت زمانبندی و انتقال به مرحله جدید از جمله هرگونه عملیات استقرار دوباره نیروها خارج از مرزهای عراق که به این کشور مرتبط باشد، توافق کردند.

دو هیئت آمریکایی و عراقی در ادامه ضمن اعتراف به پیشروی موسسه های امنیتی دولت مرکزی عراق و وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در زمینه هماهنگ سازی کوشش هایشان برای مبارزه با داعشی های به جامانده، درباره راه های تقویت این همکاری بحث و گفت وگو کردند.

در نشست آموزشی و فرهنگی دو دولت ضمن گفت وگو درباره حمایت قبلی و فعلی آمریکا از کوشش های عراق برای تقویت آموزش عالی با همکاری دانشگاه های آمریکایی موجود در این کشور، راه های دیگری را برای حمایت از طرح های عراق در زمینه اصلاح آموزش عالی و تقویت همکاری های آمریکایی-عراقی آنالیز کردند. همچنین دو طرف به پیشرفت به دست آمده در زمینه بازگرداندن آرشیو حزب بعث به عراق به عنوان قطعه تاریخی مهم عراق اشاره نموده و درباره کوشش های مشترک شان برای حفاظت از میراث فرهنگی غنی عراق و تنوع مذهبی گفت وگو نموده و بار دیگر بر پایبندی خود به بازگرداندن آثار تاریخی عراق که به صورت غیرقانونی به آمریکا منتقل شده بودند، تاکید نمودند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "بیانیه پایانی نشست کمیته عالی هماهنگی عراق و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه پایانی نشست کمیته عالی هماهنگی عراق و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید