با کرونا در تابستان!

به گزارش سلامت و زیبایی، بیش از 70 روز پس از اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به ایران، حالا مردم خسته از دوران قرنطینه و خانه نشینی چشم انتظار گرمای تابستان هستند که شاید این ویروس مانند موارد مشابه پیشین، از بین برود یا دست کم کمتر جولان دهد؛ این امیدواری البته درحالی است که تا به امروز بررسی ها و مقالات علمی نشان می دهد که کرونا در تابستان هم میهمان کره خاکی خواهد بود و درحال حاضر نشانه ای از غیبت این ویروس در فصل تابستان وجود ندارد.

با کرونا در تابستان!

علاوه براین، هفته پیش ستاد مقابله با کرونا در ایران هم فهرستی از 116 شهرستان در 24 استان کشور را خاطرنشان کرد که در شرایط سفید به سر می برند. در این فهرست هم اثر چشم گیری از رابطه شرایط سفید با گرمسیری بودن یک منطقه دیده نمی گردد؛ به عبارت دیگر، دست کم در شرایط کنونی میزان شیوع ویروس کرونا نسبت مستقیم یا مشخصی با دمای هوای ندارد و به نظر می رسد همچنان قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی تنها راه مقابله با این ویروس عالم گیر است.

معیار اعلام سفیدبودن شرایط یک شهرستان چیست؟

اینکه چرا پس از گذشت بیش از دو ماه از ورود ویروس کرونا به تازگی شهرستان هایی به عنوان مناطق سفید اعلام می شوند، موضوع پرسش برانگیزی است که به نظر می آید پاسخ آن را باید در توضیحات هفته پیش مسئولان پیدا کرد، اما پیش از بررسی این موضوع، بررسی معیار سفید یا قرمزبودن یک منطقه به نظر مفید است.

دراین باره هفته پیش علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در دو هفته گذشته 116 شهرستان بودند که کمتر از یک بیمار در روز داشتند، برخی مناطق هم میزان بیمارشان صفر بوده، برخی مناطق هم دودهم یا سه دهم بیمار در روز داشته اند؛ البته باید توجه کرد که این شهرستان ها ممکن است شرایطشان تغییر کند.

بر اساس این توضیحات معاون وزیر بهداشت معیار اعلام یک منطقه به عنوان سفید، کمتربودن میانگین ورودی بیماران در دو هفته از روزانه یک بیمار است. رئیسی البته درباره این معیار هم گفت: نکته دیگر این است که خیلی روی رنگ سفید و قرمز تأکید نکنید. زیرا برخی می گویند تعریف شرایط سفید یا قرمز یا زرد چگونه است. این ها یک سطح است. سطح پایین، متوسط و بالا. براساس آخرین آمار طی دو هفته گذشته 116 شهرستان بودند که این شرایط را داشتند و کمتر از یک بیمار در روز داشتند. بر این اساس، برخی مناطق میزان بیمارشان صفر بوده، برخی مناطق هم دودهم یا سه دهم بیمار در روز داشته اند.

شهرستان های سفید در مناطق گرمسیر هستند؟

پیش از اعلام 60 شهرستان به عنوان مناطق قرمز و 116 شهرستان به عنوان مناطق سفید، برآورد هایی وجود داشت که در مناطق گرمسیر شیوع کرونا ناچیز است، اما این اطلاعات تازه نشان می دهد ویروس کرونا نسبت چندانی با دمای هوا ندارد. نکته مهم دیگر اینکه براساس توضیحات معاون وزیر بهداشت تمام مراکز استان ایران شرایط قرمز دارند. علیرضا رئیسی دراین باره، در هشتم اردیبهشت، گفته بود: 60 شهرستان در کشور که شامل مراکز همه استان ها است، در شرایط قرمز کرونا قرار دارند و بیشترین میزان بروز بیماری را دارند و از آنجایی که این شهرستان ها جزء مراکز استان ها بوده و از شهر های بزرگ محسوب می شوند، جمعیت زیادی را به خود اختصاص می دهند.

او در ادامه گفته بود: مناطقی، چون لرستان، خوزستان، تهران، اصفهان و شیراز در شرایط قرمز قرار دارند و در بیشتر استان های کشور، حداقل یک شهرستان علاوه بر مرکز استان، شرایط قرمز دارد.

رئیسی در نشست خبری هفته پیش خود درباره شهرستان های سفید هم توضیحاتی ارائه داده بود: 116 شهرستانی که جزء مناطق سفید هستند، جمعیتی حدود 14 تا 15 میلیون نفر را شامل می شوند و شرایط هر شهرستان ممکن است با گذشت زمان تغییر کند؛ بر همین اساس، در بیشتر مناطق کشور همچنان درگیر ویروس هستیم و اصلا شرایط خوب و عادی نیست و باید همچنان به صورت جدی مبارزه کنیم.

بررسی جغرافیایی شهرستان ها با شرایط سفید به خوبی نشان می دهد که ابتلا به کرونا در استان های جنوبی و گرمسیر کشور کمتر نیست و میزان شیوع بیش از دمای هوای یک منطقه به میران فاصله گذاری مرتبط است. معاون وزیر بهداشت در نشست خبری هفته پیش البته به این موضوع هم اشاره کرد: با توجه به شناختی که از اجداد این ویروس مانند سارس و مرس و... داریم، این تصور وجود داشت که این ویروس هم به گرما حساس است؛ اما متأسفأنه هنوز شواهدی مبنی بر اینکه این ویروس با گرم شدن هوا از بین برود وجود ندارد؛ چنانکه در خوزستان، بوشهر و هرمزگان، شاهد افزایش فرایند بیماری هستیم. او گفته بود: 116 شهرستانی که اعلام شده شرایط سفید دارند، مربوط به مناطق جنوبی نیستند بلکه مربوط به 24 استان کشور است که در آن ها مناطق کمتر آلوده یا سفید وجود دارد.

چرا کشور منطقه بندی شده است؟

اگرچه ممکن است پیش از این وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا چنین منطقه بندی ای از شرایط کشور درباره شیوع کرونا هم طراحی کرده و در دست داشتند، اما انتشار عمومی نیافته بود. به نظر می آید یکی از دلایل خبری شدن این موضوع در هفته گذشته به ماه رمضان برمی گردد که البته پیش از این هم رئیس جمهوری اعلام کرده بود که شرایط بیماری در کشور به سه دسته سفید، زرد و قرمز تقسیم می گردد و براساس اعلام وزارت بهداشت در مناطقی که شرایط سفید است، اماکن مذهبی بازگشایی می گردد.

حسن روحانی این توضیحات را هفته پیش و در جلسه ستاد کشوری مقابله با ویروس کرونا خاطرنشان کرد. او درباره شرایط آینده این مناطق هم گفته بود: بعد از اعلام اسامی این شهر ها آن ها می توانند مساجد خود را با رعایت پروتکل ها باز کنند و نماز جمعه در این شهر ها با رعایت مسائل مربوطه برگزار گردد. البته تا به امروز و با وجود اعلام شهرستان هایی به عنوان مناطق سفید مذهبی به طور رسمی بازگشایی نشده است.

منبع: فرارو

به "با کرونا در تابستان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کرونا در تابستان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید